یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: در حوادث آبان ماه گذشته اتفاقاتی رخ داد و مکرر در مورد کشته‌شدگان حوادث آبان‌ماه آمارهای بسیار ضد و نقیض از داخل و خارج و رسانه‌های خارجی مطرح شد و هیچ یک از مسئولان حاضر نشدند واقعیت‌ها را به مردم بیان کنند در این صورت مردم ناگزیر به سمت رسانه‌های بیگانه گرایش پیدا می‌کنند. در حادثه سقوط هواپیما هم این مساله تکرار شد.

آرين منش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، محمدجواد آرین‌منش درباره حواشی ایجاد شده در پی سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: در این‌گونه حوادثی که رخ می‌دهد یک مجموعه علل و عوامل و متغیرها را باید مورد توجه قرار داد. قضاوت تک‌بعدی نسبت به این مسائل شاید خیلی درست نباشد. فضا و شرایطی که در یک موقعیت جنگی اتفاق می‌افتد و همچنین ضرورت آمادگی لازم، سرعت در تصمیم‌گیری و سایر مسائلی که در شرایط بحرانی اتفاق می‌افتد باید از ابتدا مدنظر قرار گیرد. سناریوهای مختلفی که ممکن است اتفاق بیافتد کار مسئولان نظام و شورای عالی امنیت ملی و مسئولان نظامی و دولتی و... است.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه اتفاق افتاد حادثه تلخی بود و  مهم‌ترین آسیبی که اتفاق افتاد این بود که تعدادی از سرمایه‌های انسانی ما ازجمله نخبگان کشور جان خود را از دست دادند و این خود یک خسارت انسانی جبران ناپذیر است و از آن مهمتر از بین رفتن سرمایه اعتماد اجتماعی بود. مردم انتظار دارند مسئولان در یک نظام مردم‌سالار و دموکراتیک نسبت به مسائلی که مطرح می‌شود، «مردم» را به عنوان یکی از مهمترین ارکان نظام مورد توجه قرار دهند و اعتماد آن‌ها را در مسائل مختلف جلب کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: ما در دوران چهل سال گذشته هرجا موفقیت داشته‌ایم در جاهایی بوده که مردم به نظام اعتماد کردند و مشارکت داشتند. مشارکت مردم در صحنه‌های مختلف باعث پیروزی شده است. اگر نبود مشارکت مردم در دوران دفاع مقدس طبیعتا ما شرایط متفاوتی داشتیم. در عرصه‌های مختلف هرجا مردم پشتوانه نظام بودند موفق بودیم و هرجا مردم مشارکت نکردند توفیقات کمتری را داشتیم. مردم طبیعتا در صورتی در صحنه حضور دارند که خودشان و مسئولان نظام را یکپارچه احساس کنند و مسئولان نظام صادقانه با آن‌ها سخن بگویند. طبیعتا یکی از آسیب‌های بسیار جدی که وارد آمد از دست رفتن سرمایه اعتماد اجتماعی بود که در پی این حادثه رخ داد.

آرین‌منش در پاسخ به این سوال که از آنجایی که برخی مطرح می‌کنند تلاش‌هایی صورت گرفته تا برخی واقعیات در زمان‌های اولیه به مسئولان عالی رتبه منتقل نشود حال این اراده ناشی از چیست و تبعات آن چه خواهد بود؟ گفت: این همان چیزی است که برخی از بدخواهان نظام مرتب مطرح می‌کنند که اطلاعات به درستی از میان توده مردم به مسئولان عالی رتبه انتقال پیدا نمی‌کند و درنتیجه تصمیم‌گیری‌ها منطبق با واقعیت‌ها نیست.

وی با اشاره به موضوعاتی از قبیل عدم اعتماد و عدم مطرح شدن واقعیت‌ها و اطلاعات صحیح و دقیق گفت: در حوادث آبان ماه گذشته هم اتفاقاتی رخ داد و مکرر در مورد کشته شدگان حوادث آبان‌ماه آمارهای بسیار ضد و نقیض از داخل و خارج و رسانه‌های خارجی مطرح شد. گاهی این عدد را صد نفر، سیصد نفر و ۱۵۰۰ نفر مطرح کردند و آخر هم هیچ یک از مسئولان حاضر نشدند که واقعیت‌ها را به مردم بیان کنند و در این صورت مردم ناگزیر به سمت رسانه‌های بیگانه گرایش پیدا می‌کنند. در این حادثه سقوط هواپیما نیز این مساله تکرار شد.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این حوادث از آن دست مواردی است که اعتماد اجتماعی را از بین می‌برد و مردم به جایی می‌رسند که گاهی مسئولان نظام وقتی خبری را بیان می‌کنند،خلاف آن را برداشت می‌کنند. آن زمانی که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود به محض اینکه مسئولان گفتند ذخایر ارزی ما فراوان است و قیمت ارز از این میزان فراتر نیم‌رود مردم بلافاصله گفتند پس معلوم می‌شود که ارز می‌خواهد گران شود، یا درباره سایر کالاها وقتی می‌گویند فلان کالا فراوان است مردم در ذهن‌شان می‌آید که احتمالا می‌خواهد گران شود، یا مثلا در مورد افزایش قیمت بنزین؛ بنزین ۲۰۰ درصد افزایش یافت اما یک ماه قبل از آن مسئولان در تلویزیون حاضر شدند و گفتند ما هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم. موارد اینچنینی وقتی پشت سر هم تکرار می‌شود مردم اعتمادشان نسبت به نظام و حاکمیت از دست می‌دهند و همراهی‌شان کاهش پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که این اعتماد عمومی که در حادثه هواپیما آسیب دید چگونه قابل ترمیم خواهد بود؟ گفت: یک مجموعه اقدامات باید انجام شود. کاری که سردار حاجی‌زاده انجام داد به نظر من کاری خوب و صادقانه بود و از صمیم قلب مطالب را بیان کردند ولی دیر بود ای کاش این کار زودتر انجام می‌شد اما در عین حال باید از افراط و تفریط پرهیز کنیم. در قضاوت هم به همین ترتیب، یعنی ما خدمات سپاه پاسداران و مجموعه نظامی و انتظامی و امنیتی کشور را نباید نادیده بگیریم اما اینگونه هم نباید باشد که اشتباهات افراد را هم به پای دیگران یا مردم یا به پای عناصر خارجی بگذاریم.

این فعال سیاسی اصولگرا در تشریح مجموعه اقداماتی که باید جهت ترمیم لطمه‌ دیدن اعتماد عمومی انجام شود، گفت: اگر فردی در داخل کشور خطایی انجام می‌دهد و اگر ما با عدم برنامه‌ریزی صحیح موجب کشته شدن ۶۰ نفر در کرمان می‌شویم و بعد عربستان و دیگران را محکوم می‌کنیم که این‌ها عرضه ندارند و برنامه‌ریزی ندارند، اول به خودمان برگردیم و سعی کنیم که از تکرارش پیشگیری کنیم، دوم اینکه در قضاوت کردن نباید از دایره انصاف عبور و عدول کرد. سوم اینکه رسیدگی شود و مقصران مشخص شوند و به مردم معرفی شوند و چهارم اینکه کسانی که در آن سطوح فرماندهی و مسئولیت کوتاهی و قصور کردند خودشان هم بیایند ضمن عذرخواهی از پیشگاه ملت استعفا دهند، چه بسا ممکن است این استعفایشان مورد پذیرش مقامات مافوق هم قرار نگیرد اما بالاخره یک التیام است.

آرین‌منش گفت: یک تعداد زیادی از مردم ایرانی و غیر ایرانی کشته شدند و ۶۰ نفر از مردم در کرمان جان خود را از دست دادند بالاخره به خانواده‌هایشان که داغدار هستند رسیدگی کنند. توجه کردن، محبت کردن و التیام دادن کارهایی است که جزو کارهای اصلی باید تلقی شود.

کد خبر 477779

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    0 0
    نه به استعفای رئیس جمهور روحانی