۲۴۹ نفر از نمایندگان کنونی مجلس برای انتخابات اسفند نام نویسی کردند که با درگذشت نماینده ایرانشهر این آمار به ۲۴۸ نفر کاهش یافت و در مجموع صلاحیت ۹۰ نفر یعنی حدود یک سوم ثبت نام کنندگان تأیید نشد.

مجلس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایران، «در ساعات پایانی شنبه ۲۱ دی ماه با تلاش شبانه‎روزی اعضای هیأت‌های نظارت بر انتخابات در استان‌ها، کار بررسی صلاحیت داوطلبان پایان یافت. اگر چه زمان بررسی بسیار کم و تعداد پرونده‌ها بسیار زیاد بود، اما تلاش شد هیچ پرونده‌ای در این فرصت محدود، بررسی نشده باقی نماند.» با این توئیت سخنگوی شورای نگهبان، خوان دوم بررسی‎ صلاحیت‎ها هم به پایان رسید. پس از تأیید صلاحیت ۹۱ درصدی کاندیداهای نمایندگی مجلس یازدهم در هیأت‎های اجرایی، هیأت‏‌های نظارت استانی نیز  کار خود را به پایان رساندند. این هیأت که اعلام نتیجه بررسی‎ها مبنی بر تأیید، عدم تأیید یا عدم احراز صلاحیت‎های داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس را از شنبه شب و از طریق فرمانداری‌‏ها آغاز کرد، خبرهای خوبی برای برخی چهره‎های سرشناس و همچنین تعداد زیادی از نمایندگان فعلی مجلس نداشت.

در خبرهای مختلفی که از سوی خبرگزاری‎های رسمی از این نتایج منتشر شده، در بین چهره‌های شاخص سیاسی تأیید صلاحیت‌ شده‌ نام افرادی همچون مجید انصاری، مسعود پزشکیان، الهام امین‌زاده، مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، احمد مازنی، پروانه مافی، محمدرضا بادامچی، سیدفرید موسوی، فریده اولاد قباد، ابوالفضل سروش، علیرضا رحیمی، محمدباقر قالیباف، الیاس نادران، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مجتبی ذوالنوری و علیرضا محجوب به چشم می‌خورد. خبرگزاری فارس هم خبر داده که بهروز نعمتی، سیدحسین نقوی حسینی، نادر قاضی‌پور، غلامرضا کاتب و محمدرضا تابش از نمایندگان فعلی مجلس هم رد صلاحیت شده‌اند.

در گزارش دیگری در همین خصوص، اعتمادآنلاین از رد صلاحیت تعداد زیادی  از نمایندگان فعلی مجلس خبر داده است. در خبر این سایت آمده که «علی مطهری، مهدی شیخ، سکینه الماسی و محمد کاظمی از نمایندگان رد صلاحیت‌ شده‌ هستند. علاوه بر این گفته می‌شود حدود ۱۰ نفر از نمایندگان تهران از جمله غلامرضا حیدری، محمود صادقی، فاطمه سعیدی، طیبه سیاوشی هم جز رد صلاحیت شده‎ها هستند که البته غلامرضا حیدری و محمود صادقی هم دلیل رد صلاحیت خود را تشابه اسمی اعلام کرده‎اند.»

تسنیم هم روایت کرده که تابش، الیاس حضرتی، بهروز نعمتی، غلامرضا کاتب، نقوی حسینی، حمیده‌ زرآبادی و نادر قاضی‌پور از جمله نمایندگان فعلی مجلس هستند که صلاحیت آنها برای کاندیداتوری مجدد در انتخابات مجلس شورای اسلامی رد شده است.

علی مطهری نماینده تهران، بهرام پارسایی و مسعود رضایی نمایندگان شیراز، محمد دامادی نماینده ساری، جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تربت جام، منصور مرادی، معصومه آقاپور نماینده شبستر، احمد همتی نماینده سمنان، ابوالفضل موسوی نماینده یزد، محمد بیرانوند نماینده خرم آباد، محمد فیضی نماینده اردبیل، محمد کاظمی نماینده ملایر و حسین رضازاده نماینده کازرون، عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه طیبه سیاوشی نماینده تهران سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین و فاطمه سعیدی نماینده تهران در گفت‌وگو با ایسنا رد صلاحیت خود را تأیید کردند.

در این میان که همه خبرگزاری‎ها در پی یافتن اسامی تأیید و یا رد صلاحیت شده‎ها بودند، خبرگزاری مهر در حال یافتن دلایل رد صلاحیت‎ها بود. در گزارش این خبرگزاری آمده که بنابر اطلاع خبرنگار مهر، در این دوره از انتخابات یکی از دلایل اصلی رد صلاحیت چهره‌های شاخص از دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب، مُهر منفی «وزارت اطلاعات» و «نیروی انتظامی» در کارنامه داوطلبان است.

سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر اعلام کرد که صلاحیت ۳۰ درصد از داوطلبان در این مرحله از رسیدگی‌ها تأیید نشده است.

کدخدایی با اشاره به اینکه پس از پایان بررسی هیأت‎های اجرایی انتخابات، ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر تأیید صلاحیت شده بودند که در مرحله دوم یعنی از سوی هیأت‎های نظارت استانی باید به صلاحیت آنان رسیدگی می‎شد، گفت: دراین مرحله صلاحیت ۳۰ درصد از داوطلبان مورد تأیید قرار نگرفت. او ادامه داد: در مرحله بعدی رسیدگی (هیأت نظارت مرکزی) نسبت به پرونده افرادی که صلاحیت‎شان احراز نشده یا تأیید شده‎اند، بررسی خواهد شد.

کدخدایی همچنین در مورد تعداد نمایندگان فعلی رد صلاحیت شده گفت: ۲۴۹ نفر از نمایندگان کنونی مجلس برای انتخابات اسفند نام نویسی کردند که با درگذشت نماینده ایرانشهر این آمار به ۲۴۸ نفر کاهش یافت و در مجموع صلاحیت ۹۰ نفر یعنی حدود یک سوم ثبت نام کنندگان تأیید نشد.

  •  وضعیت بررسی صلاحیت‎ها چگونه اعلام شد؟

با اعلام پایان بررسی‎ هیأت‎های نظارت استانی، تا بعدازظهر دیروز هنوز خیلی از کاندیداها خبر از تأیید یا رد صلاحیت خود نداشتند. هرچند گمان می‌رفت که همچون اعلام نتیجه بررسی‎ها از سوی هیأت‌های اجرایی تنها کسانی که رد صلاحیت‎ شده‎اند پیامک اعلام وضعیت خود را دریافت کرده باشند اما با توئیت سخنگوی شورای نگهبان، مشخص شد که وضعیت داوطلبان در هر دو فرض تأیید یا رد صلاحیت باید به آنان اعلام شود. کدخدایی ظهر دیروز در صفحه توئیتر خود نوشت: «بر اساس تبصره ۲ ماده ۵۲ قانون انتخابات، فرمانداران یا بخشداران موظفند نظر هیأت مرکزی نظارت مبنی بر تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان را که از هیأت نظارت استان دریافت نموده‌اند، به نامبردگان ابلاغ تا در صورت اعتراض به رد صلاحیت خود کتباً به شورای نگهبان شکایت نمایند.»

بر اساس اطلاعیه شورای نگهبان نامزدهای تأیید نشده می‌توانند شکایت خود را ظرف ۵ روز از ۲۲ دی تا ۲۶ دی ماه  از ساعت ۸ صبح الی ۱۶  به دفاتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان مربوطه و یا در تهران به نشانی بزرگراه بسیج، بلوار هجرت، مجموعه ورزشی جهان پهلوان تختی ارائه کنند.

کد خبر 477758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    5 12
    رای ؟ این دوره !!!
  • م.ه IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    14 8
    اگر طرح شفافیت آرا در مجلس تایید میشد الان ۲ برابر رد صلاحیت وجود داشت خدا قوت شورا نگهبان
  • ازگارد FR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    18 12
    وقتي نظر مردم مهم نیست چه 90 نفر رد صلاحیت شوند چه 900 نفر
  • سید IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    16 15
    جالب اینجاست همینها چطور قبلا نماینده بودن ، خنده داره واقعا
  • محمدرضا IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    18 11
    ... که مخالفان اصلا وارد کارزار انتخاباتی نشوند.
  • مردم IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    10 11
    ... و ما باور کردیم!!!
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    14 5
    36 درصد از نمایندگانی که سالها صلاحیت آنها مثبت اعلام شده بود، رد صلاحیت شدند. با اين حساب در این مدت چهار سال واقعا مملکت و قانونگذاری دست چه کسانی بوده.
  • صفری IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    19 9
    چند گام تا وضعيت تك حزبي
  • محسن TR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    13 11
    آقای قالیباف حالا تصمیم گرفته رییس مجلس بشه؟
    • محمد IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      2 0
      مگه الان تک حزبی نیست حدودهشت سال
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    17 7
    اینها یا صلاحیت نداشتند یا از دست داده اند.
  • ناشناس IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    17 12
    رأی نمیدم
  • امین IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    16 17
    چرا هیچ خبری از تایید یا رد صلاحیت آقای حسن پور نیست در صورتی برای همه نمایندگان هست؟؟ تایید صلاحیت شدن؟؟ نماینده شهر سیرجان واقع در استان کرمان
  • سلام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    8 2
    نمایندگی مردم در جایی کارایی دارد که با نامه نشود بر نمایندگان نفوذ داشت
  • حسن علی IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    11 8
    رد صلاحیت انقدر زیاد بوده که رای دادن مردم نیز رد شده است!
  • علی IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    8 19
    من که رای نمیدم!
  • حسن علی بقال IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    11 22
    دیگر انتخابات نیست
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    12 21
    رای بی رای
  • حمزه IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    15 20
    هیچکدامتان صلاحیت ندارید کدامتان مثل مدرس و سلیمانی جان فدای ملتید به خدا به هیچکدامتان رای نمی دهیم
  • محمود محمدی IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    20 8
    اینجانب بدلیل مشکلات اخیر به هیچوجه رای نمی دهم . والسلام علیکم و رحمت اله و برکات
  • حسن قلی IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    11 12
    ای کاش ۱۸۰نفر از نمایندگان فعلی +هیآت رئیسه مجلس که همگی تحت حمایت دولت و گزینش شده دولت هستند رد صلاحیت شده بودند
  • DE ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    8 5
    نماینده مردم کسی است که کمک به محاکمه احمدی نژاد کند والبته مجازات. اگر نتوانست باید استعفا دهد چنین فردی نماینده است
  • فرید IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    2 4
    رد صلاحیت را باید مردم در رای خود نشان دهند
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    1 0
    همه در عالم برزخیم این چه داستانیه شورای نگهبان خودش چند تا نماینده بزاره این همه هزینه اضافه برای چیه
  • ناشناس IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    0 0
    قبل از رای گیری می بایست صلاحیت افراد بر اساس شاخص های شفاف بررسی دقیق شود . بعد از این مرحله است که افراد گزینش شده در معرض انتخاب قرار گیرند. رای گیری بدون شناسایی صلاحیت افراد انحراف است و زمینه ساز فساد در جامعه است
  • ایرانی AE ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    0 0
    رای می دهم چون حق من است. اما با تحقیق زیاد نه کاری به قومیت دارم و نه جبهه. فقط انقلابی.