درخشش و موفقیت زنان ایرانی در عرصه‌های گوناگون به ویژه ورزش شاید اتفاق تازه‌ای نباشد. بارها شاهد شنیدن موفقیت زنان ایرانی در سکوهای مختلف ورزشی بوده‌ایم. زنانی که با همت و پشتکار توانسته‌اند در رقابت‌های المپیک، مسابقات بین‌المللی و دیگر رقابت‌های جهانی بدرخشند.

داور تنيس

همشهری آنلاین- نجمه ‌احمدبیگی: زنان قدرتمندانه درکسوت بازیکن و مربی وارد صحنه‌های ورزشی شده‌اند و حالا این موفقیت به داوری زنان هم تسری پیدا کرده است. قرار است «سیمین رضایی»،  داور تنیس روی میز به عنوان نخستین داور زن ایرانی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو قضاوت کند.

او از نحوه انتخابش از سوی فدراسیون جهانی تنیس روی میز برای قضاوت در المپیک ۲۰۲۰ گفت: برای رسیدن به قضاوت در المپیک چند سالی بود که هدف‌گذاری کرده بودم، قضاوت‌های بسیاری را در مسابقات مختلف انجام ‌دادم. چندین دوره مسابقه‌های جهانی، ‌بازی‌های آسیایی جاکارتا، قهرمانی آسیا و فینال‌های جهانی را که ۱۶ بازیکن برتر جهان در آن شرکت داشته‌اند را قضاوت کرده‌ام و توانستم رضایت سرداور را جذب کنم.

کسب مدرک داوری

رضایی که اهل تهران و دارای تحصیلات کارشناس ارشد تربیت بدنی و کارشناسی زبان انگلیسی است، افزود: برای حفظ مدرک سطح یک بین‌المللی نیاز به ارزیابی داشتم. از همان موقع دوست داشتم به این موفقیت برسم. با امتیازهایی که در صحنه‌های مختلف داوری کسب کرده بودم و افزایش تجربیاتم توانستم موفق شوم.

عضو کمیته قوانین فدراسیون جهانی گفت: سال ۲۰۱۰ میلادی مدرک بلوبج (بالاترین مدرک داوری) را گرفتم اگر چه راه آسانی نبود ولی با تلاش محقق شد. در رقابت‌های جهانی و آسیایی فقط از داورانی که دارای مدرک بلوبج هستند، استفاده می‌کنند. جای خوشحالی دارد که توانستم به این جایگاه برسم.

وی اضافه کرد: بعد از کسب این مدرک در مسابقه‌های گروه بالاتر شرکت می‌کردم. برای رسیدن به این مدرک هزینه‌های زیادی را متقبل شدم. البته بخشی از هزینه‌ها را فدراسیون جهانی تقبل کرد اما بیشتر هرینه‌ها به عهده خودم بود.

انتخاب از میان ۷ داور در آسیا

رضایی ادامه داد: با توجه به پیشرفت در این زمینه برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو یک سهمیه قاره‌ای برای داوران داریم که من از قاره آسیا از بین ۷ داور انتخاب شدم. به جز من ۳  زن داور دیگر هم در آسیا بودند.

این داور تنیس روی میز ایران در مورد اهمیت حضور خود در المپیک افزود: در حال حاضر ۲۴۰ داور بلوبج در دنیا داریم که برای المپیک ۲۲ نفر از آنها انتخاب شده‌اند. ۱۱ نفر زن و ۱۱ نفر مرد هستند و ۴ داور هم از کشور میزبان سهمیه میزبانی گرفته‌اند. طبیعی است که با این تعداد کم داوران، من باید خیلی خوب خودم را نشان می‌دادم. در ۴-۳ سال گذشته در تورنمنت‌های مهمی در سطح جهانی حضور داشتم که در همه آنها قضاوت فینال به من واگذار شده است.

رضایی بیان کرد: قضاوت کار آسانی نیست. به خصوص چون المپیک بالاترین سطح رقابت‌هاست، حساسیت زیادی دارد. بازیکن از داور انتظار دارد اگر قضاوت درست انجام نشود با کوچک‌ترین اشتباه ممکن است نتیجه تغییر کند. تا المپیک خودم را آماده می‌کنم. در چند مسابقه هم شرکت می‌کنم و چون فینال‌های متعدد را قضاوت کردم نگران نیستم. امیدوارم بتوانم تا مراحل نهایی مسابقات هم داوری کنم.

وی گفت: نیازمند حمایت بیشتر از وزارت ورزش و کمیته المپیک هستم. رسیدن به چنین جایگاهی سختی‌های زیادی از نظر اقتصادی دارد. امیدوارم بتوانم در سطح داوران دنیا توانایی‌های خود را نشان دهم و بتوانم پرچم ایران را به اهتزاز دربیاورم.

سرداور بین‌المللی تنیس روی میز ایران در مورد گرایش خود به ورزش تنیس روی میز اضافه کرد: از دوران کودکی به ورزش علاقه‌مند بودم در یک خانواده ورزشکار بزرگ شدم. در دوران راهنمایی در مدرسه بسکتبال بازی می‌کردم اما رشته‌های گروهی مرا جذب نمی‌کرد. در تعطیلات تابستان در یک باشگاه ورزشی در رشته تنیس روی میز ثبت‌نام کردم و وقتی دیدم می‌توانم در این رشته حرفه‌ای بازی کنم، به آن علاقه‌مند شدم.

وضعیت تیم تنیس روی میز

رضایی در مورد وضعیت تیم تنیس روی میز گفت: مسابقات انتخابی المپیک برای تیم تنیس روی میز ایران هنور تمام نشده است. تنیس روی میز ایران تک ستاره‌هایی مانند نوشاد عالمیان در بخش مردان و ندا شهسواری در بخش بانوان دارد. در بهمن ماه مسابقه‌های مردان در کشور پرتغال برگزار می‌شود که امیدواریم ورزشکاران مرد بتوانند سهمیه را کسب کنند چون تاکنون چنین سهمیه‌ای را برای المپیک به دست نیاورده‌ایم. برای ورزشکاران زن هم هنوز مشخص نیست اما بازیکن‌ها پیشرفت خوبی داشته‌اند و رنکینگ بالایی دارند.

وی افزود: در چند سال اخیر وضعیت تنیس روی میز ایران بهتر شده است. اعزام‌ها بیشتر شده و من به گرفتن سهمیه در المپیک امیدوارم. برای ورزشکاران تنیس روی میز آرزوی موفقیت دارم که بتوانند سهمیه بگیرند تا در رقابت‌های المپیک همه با هم اعزام شویم.

کد خبر 477330
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha