محققان بانداژ جدیدی ابداع کرده‌اند که جریان خون را لخته می‌کند. این بانداژ در زمینه مراقبت‌های بهداشتی تحول ایجاد می‌کند. 

پانسمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مشکلی که در اکثر بانداژها وجود دارد این است که آنها به زخم می‌چسبند و زمانی که از روی زخم برداشته می‌شوند موجب باز شدن زخم و خونریزی مجدد می‌شوند. اکنون محققان بانداژی ابداع کرده‌اند که علاوه بر این‌که به زخم نمی‌چسبد به متوقف کردن خونریزی نیز کمک می‌کند. 

مواد مورد استفاده در ساخت این بانداژ تقریبا به صورت تصادفی ابداع شد. 

محققان موسسه تحقیقاتی ETH زوریخ در سوئیس و دانشگاه ملی سنگاپور سرگرم تهیه پوشش‌های فوق آب‌گریز (دفع مایع) برای تجهیزات پزشکی مانند کاتترها بودند. این پوشش‌های آب‌گریز باعث می‌شود خون یا مایعات دیگر به وسایل پزشکی نچسبد. 

محققان به طور غیرمنتظره متوجه شدند یکی از پوشش‌هایی که ابداع کرده‌اند به لخته شدن خون کمک می‌کند. این پوشش از نانوالیاف سیلیکون و کربن تشکیل شده است و برای استفاده در بانداژ روی گاز پنبه‌ای معمولی قرار می‌گیرد. 

این ماده طی چند دقیقه تماس باعث جلوگیری از خونریزی و لخته شدن خون می‌شود. مکانیسم این بانداژ در لخته کردن خون هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما محققان گمان می‌کنند که نانوالیاف کربن در این مکانیسم دخالت دارند.

از دیگر امتیازهای این ماده این است که خواص ضد باکتریایی نیز دارد و باکتری‌ها نمی‌توانند به سطح آن بچسبند در حالی که نمونه اولیه این بانداژ با موفقیت بر موش‌ها آزمایش شده‌اند، اما محققان می‌گویند لازم است این فناوری قبل از این‌که روی انسان‌ها آزمایش شود بیشتر توسعه داده شود. در نهایت این بانداژ تفاوت زیادی در زمینه مراقبت‌های بهداشتی ایجاد می‌کند.

کد خبر 477227

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha