وزیر دفاع آمریکا گفت تصورش این است که ایران ترور سردار سلیمانی را چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم پاسخ خواهد داد.

مارک اسپر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه ۱۷ دی ماه گفت: واشنگتن تصور می‌کند که ایران احتمالا حمله به سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پاسخ می‌دهد. 

اسپر که در مقر وزارت دفاع آمریکا در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، در ابتدای نشست بار دیگر گفت: «ایالات متحده به دنبال جنگ با ایران نیست، اما برای پایان دادن به یک جنگ آمادگی داریم.»

وی افزود: «ما به دنبال یک راهکار دیپلماتیک هستیم، اما این مستلزم آن است که ابتدا ایران از تنش‌ها بکاهد. این امر مستلزم آن است که این رژیم با هدف اجتناب از خونریزی بیشتر، پای میز بیاید. این همچنین مستلزم آن است که آن‌ها از فعالیت‌های شرورانه خود در سرتاسر منطقه دست بردارند.»

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: «همانطور که گفتم آماده‌ایم تا این گفت‌وگو را با آن‌ها داشته باشیم، اما در عین حال آماده هستیم تا برای دفاع از منافع خود پاسخی قدرتمند بدهیم.»

در بخش دیگری از این نشست خبری، از اسپر در مورد نامه‌ای سؤال شد که فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق، در آن به نخست‌وزیر عراق اعلام کرده است که واشنگتن برای ترک این کشور آماده می‌شود.

اسپر بار دیگر این نامه را تکذیب کرد و گفت: «در سیاست ما تغییری ایجاد نشده و از عراق نخواهیم رفت... یک نامه پیش‌نویس و امضانشده، به معنی تغییر سیاست نیست.»

وی با بیان اینکه آمریکا «به حضور در عراق و مبارزه با داعش» ادامه می‌دهد، در مورد مصوبه پارلمان عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی، گفت کردها و سنی‌ها در جلسه تصویب این طرح حضور نداشته‌اند. وی همچنین مدعی شد که نمایندگان شیعه‌ای هم که به این طرح رأی داده‌اند، «تحت فشار شبه‌نظامیان» بوده‌اند. 

وزیر دفاع آمریکا ادامه حضور نظامیان این کشور در عراق را به نفع دو کشور توصیف کرد و گفت هنوز از دولت عراق نامه‌ای مبنی بر اینکه واشنگتن باید نیروهایش را از عراق خارج کند، دریافت نکرده است.

اسپر در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال جنگ با ایران وجود دارد، گفت: «ما به دنبال جنگ نیستیم، اما این به ایران بستگی دارد.»

او در مورد احتمال حمله تلافی‌جویانه ایران، گفت: «انتظارمان این است که ایران احتمالا به نحوی تلافی می‌کند، یا از طریق نیروهای نیابتی - همانطور که در تمام این سال‌ها این کار را کرده‌اند - یا به صورت مستقیم و به دست خود.»

وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه واشنگتن برای هر احتمال آماده است، گفت آمریکا نقل و انتقال تجهیزات نظامی ایران را «به دقت» زیر نظر داشته و دنبال می‌کند.

او که تنها چند روز پیش نیروهای تحت امرش یکی از فرماندهان ارشد ایرانی را ترور کرده‌اند، مدعی شد که ایران آغازگر تنش‌ها بوده و آمریکا صرفا «از خود دفاع کرده» است.

اسپر درباره چشم‌انداز تحولات در منطقه هم گفت «توپ در زمین ایران است» و عملکرد ایران مسیر پیش رو را روشن می‌کند.

وی بار دیگر بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی، مدعی شد که سردار سلیمانی در تدارک حمله‌ای به آمریکایی‌ها بوده که قرار بوده «ظرف چند روز آینده» انجام گیرد.

این ادعا را دیگر مقام‌های آمریکایی هم پیشتر مطرح کرده بودند. با این وجود، نمایندگان کنگره که در جلسات طبقه‌بندی‌شده مقام‌های دولت حضور داشته‌اند، می‌گویند کاخ سفید مدرک مستندی برای اثبات این ادعا ارائه نکرده است.

کد خبر 476490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha