معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد مصوبه هیات وزیران در جلسه اخیر دولت مبنی بر اعلام ایجاد یک شهرستان و ۲ بخش در حوزه تقسیمات کشوری در این استان را یادآور شد و گفت: این گونه تغییرات زمینه‌ساز تحول و توسعه هدفمند در سطح منطقه و استان به ویژه مناطق ارتقا یافته خواهد شد.

تقسیمات کشوری

به گزارش همهشری آنلاین،  احد جمالی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: بخش مارگون که تا پیش از این از توابع شهرستان بویراحمد محسوب می‌شد به استناد ماده ۱۳ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب سال ۱۳۶۸ به پیشنهاد وزارت کشور و با تصویب هیات دولت به شهرستان ارتقا یافت.

احد جمالی گفت: در تقسیمات جدید و با مصوبه هیات دولت شهرستان مارگون به مرکزیت شهر مارگون و از ترکیب دو بخش مرکزی و دالون تشکیل می‌شود.

وی تصریح کرد: بخش مرکزی مارگون از ۲ دهستان مارگون و دالون ایجاد شده است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد همچنین یادآور شد: بر اساس تقسیمات جدید روستای جوکار مرکز دهستان دالون و بخش زیلایی به مرکزیت روستای ماشمی از ترکیب دهستان زیلایی و دهستان شورم نیز ایجاد می‌شود.

جمالی ادامه داد: روستای پوله به عنوان مرکز دهستان شورم در این تقسیمات جدید تعیین شده است.

وی همچنین گفت: در شهرستان بویراحمد نیز بخش مرکزی این شهرستان به شهر یاسوج تغییر می‌یابد و بخش سپیدار به مرکزیت روستای سپیدار از ترکیب دهستان سپیدار و سیوکی ایجاد شده است.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: روستای سیوکی مرکز دهستان سیوکی خواهد شد.

با این تقسیمات جدید تعداد شهرستان‌های کهگیلویه وبویراحمد به ۹ شهرستان و شهرهای استان نیز به ۱۹ مورد می‌رسد.

 جمالی افزود: شهرستان جدید مارگون با جمعیتی حدود ۲۱ هزار نفر در فاصله ای حدود ۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

وی گفت: حدود ۱۷ هزار نفر از جمعیت این شهرستان جدید روستایی و بالای سه هزار و ۵۰۰ نفر نیز شهری است که در برخی فصول سال از جمله بهار و تابستان جمعیتی بیش از ۱۰ هزار نفر از عشایر سایر مناطق استان و حتی استان‌های هم‌جوار به منطقه‌های خوش آب و هوای مارگون کوچ می‌کنند و حدود نیمی از سال را در مراتع، صحراها و دامنه‌های زیبای این منطقه ساکن هستند.

جمالی تاکید کرد: برخی موقعیت‌ها و ویژگی‌های بارز و منحصر به فرد از جمله همسایگی با استان چهار محال و بختیاری، قرار گرفتن در مسیر جاده ملی پاتاوه – دهدشت و همچنین مسیر یاسوج به اصفهان، داشتن شرایط مساعد آب و هوایی و ظرفیت‌های ویژه گردشگری، قرار گرفتن طرح کارخانه سیمان مارگون با ظرفیت اسمی روزانه ۶ هزار تن و همچنین ظرفیت‌های منحصر به فرد در حوزه کشاورزی و دشت‌های حاصلخیز سقاوه، رودخانه‌ها و آبشارهای زیبا و مفرح و قطب تولید ماهیان سردابی شرایط و بستر را برای تبدیل شدن این بخش به شهرستان به عنوان یکی از مطالبات و خواسته‌های به حق مردم فراهم کرد.

 وی بیان کرد: بدون شک اشخاص دیگری هم در زمینه شهرستان شدن و ارتقای این بخش به شهرستان ایفای نقش و تلاش کردند اما صفر تا صد شهرستان شدن مارگون در یک فرایند قانونی منسجم و با پیگیری‌های حسین کلانتری و نقش ویژه وزارت کشور بویژه معاون سیاسی وزیر و همچنین حوزه تقسیمات کشوری تایید و با همکاری و نگاه راهبردی دولت و شخص رئیس جمهوری اجرایی شد.

جمالی افزود: پس از ابلاغ رسمی این تغییرات ایجاد شده، سایر مراحل و اقدامات قانونی از جمله انتخاب فرماندار نیز پس از برگزاری باشکوه انتخابات و از اوایل سال آینده انجام خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تغییرات انجام شده در زمینه تقسیمات کشوری بویژه برای مردم مارگون را خوشایند و زمینه ساز تحول و تغییرات گسترده توسعه‌ای در بخش‌های مختلف عنوان کرد.

موضوع تقسیمات کشوری حدود ۱۱۳ سال قبل به ادبیات قانونگذاری ایران راه یافت و از آن روز تاکنون این قانون تحولاتی را پشت سر گذاشته است.

نخستین قانون تقسیمات کشوری سال ۱۲۸۵ تحت عنوان قانون ایالات و ولایات تدوین شد که در این قانون کشور به ولایت و بلوکات تقسیم بندی شده بود.

دومین قانون تقسیمات کشوری مربوط به سال ۱۳۱۶ تحت عنوان قانون تقسیمات کشوری است که در آن وظایف فرمانداران و بخشداران مشخص و ایران به استان‌های شمالی، شرقی و غربی و ... تقسیم ‌شده بود.

سومین قانون تقسیمات کشوری نیز مربوط به سال ۱۳۶۲ است که قانون فعلی تقسیمات کشوری را شامل می‌شود؛ در این قانون شهرستان‌ها، بخش‌ها و دهستان‌ها و شهرها تعریف می‌شوند و شرایط ایجاد هر کدام مشخص شده است.

برای این‌که یک منطقه را بتوان بهتر اداره کرد نماینده سیاسی دولت را در آن مناطق مستقر می‌کنند که بتواند آن منطقه را مدیریت کند؛ استقرار نماینده سیاسی نیز تنها با ایجاد شهرستان یا بخش امکان‌پذیر است.

وقتی یک منطقه، شهرستان یا بخش می‌شود فرمانداری یا بخشداری در آنجا ایجاد می‌شود و ادارات نیز ملزم به ایجاد شعبه در آن مناطق هستند و مردم آن منطقه از خدمات دولت استفاده می‌کنند و دیگر نیازی نیست بخواهند چند کیلومتر را طی کنند تا به ادارات مربوطه برسند، دسترسی‌ها راحت‌تر، ترددها کمتر و تصادفات جاده‌ای و مصرف سوخت کاهش می‌یابد و در وقت مردم منطقه صرفه‌جویی می‌شود.

کد خبر 475970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha