چین روز یکشنبه ۱۵ دی اعلام کرد شیوع ذات‌الریه ویروسی اسرارآمیز در این کشور تابه‌حال ۵۹ نفر را مبتلا کرده است، مربوط به ویروس سارز (SARS) نمی‌شود که بیش از یک دهه پیش صدها نفر را کشت.

virus infection

به گزارش همشهری به نقل از خبرگزاری فرانسه این عفونت برای نخستین بار هفته گذشته در شهر ووهان در مرکز چین با جمعیت بیش از ۱۱ میلیون نفر ظاهر شد و به شایعات آنلاین درباره ظهور مجدد ویروس بسیار مسری سارز دامن زد.

کمیسیون بهداشتی ووهان اعلام کرد: «ما چندین فرضیه را درباره این عفوت رد کرده‌ایم، ازجمله اینکه این ویروس از ویروس‌های آنفلوانزا، آنفلوانزای ماکیان، آدنوویروس، ویروس نشانگان حاد شدید تنفسی (سارز) یا ویروس نشانگان تنفسی خاورمیانه (مرس) نیست.»

پلیس ووهان هفته قبل گفته بود که هفت نفر را به خاطر «انتشار یا فوروارد کردن اطلاعات نادرست تأیید نشده روی اینترنت» دراین‌باره مجازات کرده است.

کمیسیون بهداشتی ووهان گفت هفت نفر از ۵۹ بیمار دچار بیماری وخیم هستند، اما هیچ‌کدام فوت نکرده‌اند. همه این بیماران در قرنطینه نگهداری می‌شوند.

این عفونت ویروسی در فاصله ۱۲ تا ۲۹ دسامبر ظاهر شد و برخی از بیماران در بازار غذاهای دریایی در شهر کار می‌کردند. این بازار از آن هنگام برای ضدعفونی کردن بسته شده است.

بر اساس بیانیه این کمیسیون هیچ شاهدی از انتقال انسان به انسان این ویروس تابه‌حال یافت نشده است.

  • سازمان جهانی بهداشت چه می‌گوید

سازمان جهانی بهداشت هم روز یکشنبه در بیانیه‌ای دراین‌باره گفت: «رابطه گزارش‌شده میان شیوع این ویروس و بازار فروش ماهی و حیوانات زنده ممکن است بیانگر ارتباطی با حیوانات باشد.»

علائم گزارش‌شده در بیماران عمدتاً شامل تب بوده است و چند بیمار هم دچار اشکال در تنفس بودند و رادیوگرافی ضایعه‌هایی مهاجم را در هر دو ریه آن‌ها نشان داد.

سازمان جهانی بهداشت گفت:‌«علائم گزارش‌شده در میان بیماران در چندین بیماری تنفسی رایج است و ذات‌الریه هم بیماری شایعی در فصل زمستان است»، و افزود باید «با احتیاط» با بروز بیماری در میان جمعی از افراد برخورد کرد. این سازمان گفت که با وضع محدودیت‌های مسافرتی یا تجاری بر چین به‌این‌علت مخالف است.

ویروس سارز در سال ۲۰۰۳ باعث مرگ ۳۴۹ نفر در سرزمین اصلی چین و ۲۲۹ نفر در هنگ‌کنگ شد.

تصور می‌شود این ویروس که درنهایت بیش از ۸۰۰۰ نفر را در سراسر جهان مبتلا کرد، از ایالت گوانگ‌دونگ در جنوب چین منشأ گرفته باشد.

سازمان جهانی بهداشت در آن هنگام از چین به خاطر گزارش نکردن شمار واقعی موارد بیماری انتقاد کرده بود. چین چند ماه بعد از شیوع سارز، ژانگ ونکانگ، وزیر بهداشت را به خاطر مدیریت نادرست این بحران برکنار کرد. سازمان جهانی بهداشت از ماه مه ۲۰۰۴ چین را عاری از ویروس سارز اعلام کرد.

کد خبر 475843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha