گزینه مهلت پایان دی برای عملیاتی کردن کامل رمز پویا و اصلاح ساختار ارسال رمز از طریق پیامک در حالی برای نظام بانکی تعیین شده که گزینه «فعال‌سازی رمز پویا از طریق پیامک» در ATMها حذف شده است.

دستگاه خودپرداز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، رمز پویا کلیدواژه جدیدی است که این روزها بسیاری از مشتریان نظام بانکی را به خود مشغول کرده است. اواخر آبان‌ماه بود که بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فرآیند عملیاتی شدن رمز یک‌بارمصرف در تراکنش‌های بدون کارت را از اول دی‌ماه آغاز خواهد کرد و قرار بر این شد که نظام بانکی، گام‌های مؤثری را برای مقابله با فیشینگ و کلاهبرداری‌های ناشی از سوءاستفاده از کارت‌های بانکی و دسترسی به رمزهای ایستا، بردارد.

بر این اساس بانک مرکزی برای سهولت دسترسی مشتریان نظام بانکی به رمزهای یک‌بارمصرف، راه‌های متعددی را تدارک دیده بود که دامنه آن از دریافت رمز از طریق پیامک گرفته تا نصب اپلیکیشن‌های خاص هر بانک کشیده می‌شد؛ البته بانک مرکزی نیز بر این تاکید داشت که ارسال و دریافت پیامک رمز پویا از سوی مشتریان نظام بانکی کاملاً رایگان است و هزینه‌ای را به دارندگان کارت‌های بانکی تحمیل نمی‌کند.

در ابتدای کار هم، بسیاری از بانک‌ها گزینه‌های دریافت رمز پویا را روی دستگاه‌های خودپرداز و شعب بانکی فعال کرده بودند؛ به نحوی که با مراجعه هر یک از مشتریان بانکی به دستگاه‌های خودپرداز یا شعب، سؤال‌هایی در رابطه با این که می‌خواهند رمز یک‌بارمصرف را از طریق پیامک دریافت کنند یا این که نصب اپلیکیشن را در پیش گیرند، از آن‌ها پرسیده می‌شد؛ اما به دلیل سادگی فرآیند دریافت رمز از طریق پیامک بسیاری از مشتریان نظام بانکی ترجیح می‌دادند این گزینه را برای خود فعال کنند.

به مرور زمان، اگرچه قرار بر این بود که اول دی‌ماه، آغاز مسیر اجباری شدن استفاده از رمزهای یک‌بارمصرف در تراکنش‌های بدون کارت باشد و رمزهای دوم ایستا غیرفعال شوند، به دلیل اختلالاتی که در سیستم بانک‌ها مبنی بر پاسخگویی به نیاز مشتریان از طریق پیامک‌ها وجود داشت، بانک مرکزی اعلام کرد به مرور زمان و ظرف مدت یک ماه یعنی از ابتدای دی‌ماه تا اول بهمن‌ماه، فرآیند تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز برای ارسال و دریافت پیامک حاوی رمز پویا را تکمیل خواهد کرد تا مشتریان با اختلالاتی در این رابطه مواجه نشوند.

حال اما اگرچه بانک‌ها در حال فراهم‌سازی زیرساخت‌های مرتبط هستند، هنوز هم بسیاری از مشتریان نظام بانکی در حوزه دریافت پیامک حاوی رمز پویا با مشکل مواجه‌اند؛ به این معنا که از حساب برخی مشتریان نظام بانکی، حتی مبالغی بابت ارسال پیامک درخواست رمز پویا کسر شده است و اگر شارژ سیم‌کارت آن‌ها کافی نباشد، امکان دریافت و ارسال پیامک برای رمز پویا را نخواهند داشت.

هفته گذشته، خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «ارسال و دریافت پیامک رمز پویا پولی شد» از این موضوع خبر داده بود که برخی اپراتورها، از حساب مشتریان برای ارسال پیامک رمز پویا مبالغی را کسر می‌کنند که در واکنش به این موضوع، مسعود خاتونی، معاون فناوری یکی از بانک‌های بزرگ کشور اعلام کرد که هزینه ارسال و دریافت پیامک حاوی رمز پویا کاملاً رایگان است.

روز گذشته نیز بانک مرکزی مجدد اعلام کرد هیچ بانکی حق دریافت هزینه پیامک مرتبط با رمز پویا را از مشتریان ندارد. در حالی که اکنون بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد برخی بانک‌ها، در گزینه‌های تغییر رمز که بر روی دستگاه‌های خودپرداز تعبیه شده بود، گزینه مرتبط با فعال‌سازی رمز پویا از طریق پیامک را حذف کرده‌اند.

در واقع، مشتریان انتخابی برای فعال‌سازی رمز پویای کارت خود از طریق پیامک ندارند و باید حتماً برای فعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف خود، از گزینه‌های اپلیکیشن‌های بانکی استفاده کنند که لازم است بانک مرکزی به این موضوع رسیدگی کند. البته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز روز گذشته اعلام کرده بود: تاکنون توافقی برای رایگان بودن این سرویس نداشتیم.

حسین فلاح‌جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، درباره دلایل کسر هزینه ارسال پیامک رمز پویا از حساب مشترکان موبایل، گفت: تاکنون مذاکره‌ای با بانک مرکزی برای رایگان بودن پیامک‌های دریافت رمز پویا صورت نگرفته است.

وی گفت: تراکنش‌های پیامکی در شبکه اپراتورها هزینه دارد و تاکنون نیز در خصوص این که این هزینه نباید از مشترکان کسر شود و بانک‌ها این هزینه را پرداخت کنند، توافقی با بانک مرکزی انجام نشده است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این که بانک مرکزی باید در این زمینه با رگولاتوری مذاکره کند، افزود: هنوز در خصوص کلیات این طرح، توافقی نداشتیم.

فلاح‌جوشقانی ادامه داد: تاکنون با ما در مورد هزینه پیامک رمز دوم پویا و دریافت آن مذاکره‌ای نشده است؛ البته جلسات مرتبی با بانک مرکزی در خصوص فرآیند رمزدوم پویا داشته‌ایم اما موضوع رایگان بودن پیامک تا به حال مطرح نشده است.

وی گفت: درخصوص فرآیند دریافت رمز یک‌بارمصرف، هر بانک باید در چارچوب توافقات با اپراتورهای موبایل کار کند و تا جایی که من می‌دانم توافقی مبنی بر رایگان بودن پیامک از سوی بانک‌ها با اپراتورها صورت نگرفته است.

رئیس سازمان رگولاتوری تاکید کرد: تاکنون هر مبلغی که از مشترکان بابت پیامک دریافت رمز دوم کسر شده، قانونی بوده و تخلف اپراتور محسوب نمی‌شود؛ چراکه هر پیامک هزینه دارد و مشترک باید هزینه آن را پرداخت کند.

وی اضافه کرد: قراری بر این نبوده که هزینه پیامک‌هایی را که مردم برای دریافت رمز دوم پویا به سرشماره بانک‌ها ارسال می‌کنند اپراتورها برعهده بگیرند.

هزینه ارسال پیامک در اپراتورهای مختلف برای سیم‌کارت‌های دائمی حدود ۹ تومان و برای سیم‌کارت‌های اعتباری حدود ۱۱ تومان است و در صورتی که به طور میانگین هر ایرانی، روزانه یک پیامک به سرشماره بانکی ارسال کند، روزانه حدود ۸۰ میلیون پیامک درخواست رمزدوم پویا ارسال می‌شود که مطابق با وعده بانک مرکزی، هزینه این تراکنش باید از سوی بانک‌ها یا اپراتورها برعهده گرفته شود اما تاکنون بانک‌ها و اپراتورهای موبایل این هزینه را تقبل نکرده‌اند.

کد خبر 475329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha