ادعاهای مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا درباره دست داشتن سردار قاسم سلیمانی در حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ چنان عجیب و خنده‌دار است که تمام رسانه‌های معتبر دنیا به آن واکنش منفی نشان داده‌اند.

سردار قاسم سليماني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، یک روز پس از خطای بزرگ و راهبردی رهبران آمریکا در ترور ژنرال بلندپایه ایرانی، شهرهای بزرگ ایالات متحده به حال آماده‌باش درآمده‌اند. این در حالی است که پیش‌تر مقام‌های امنیتی این کشور اعلام کرده بودند در داخل مرزهای آمریکا خطر امنیتی احساس نمی‌شود.

از سوی دیگر، معاون دانلد ترامپ در یک رشته‌توییت که به نظر می‌رسد از سر درماندگی نوشته شده باشد، به دست داشتن سردار شهید سلیمانی در حادثه‌ای تروریستی اشاره کرد که حدود ۲۰ سال از آن می‌گذرد. حمله به برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ واقعه‌ای بود که همان زمان و بعدها آشکار شد با طراحی و سازماندهی اسامه بن لادن و سازمان تروریستی با همکاری برخی شهروندان عربستانی انجام شده است.

حالا مایک پنس در توجیه حمله تروریستی به سردار سلیمانی مدعی است این ژنرال برجسته سال ۲۰۰۱ به سفر ۱۰ تا ۱۲ نفر از افغانستان به آمریکا برای حضور در عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر کمک کرده است؛ ادعایی که یاوه بودن آن از فرسنگ‌ها دور پیداست. معاون ترامپ چنان در سرهم کردن این توجیه با شتاب عمل کرده که گویا نمی‌داند ۱۹ نفر در ربودن و کوبیدن هواپیماها به برج‌های دوقلوی نیویورک مشارکت داشتند و البته لزومی نمی‌بیند برای ادعای خود سند و مدرک ارائه کند.

اندکی پس از انتشار توییت‌های پنس، کارشناسان و متخصصان سیاست خارجی در شبکه‌های اجتماعی به آن واکنش نشان دادند و ثابت کردند آنچه معاون ترامپ می‌گوید مطلقا بی‌اساس است. کمیسیون ۱۱ سپتامبر همان زمان اعلام کرد هیچ سندی مبنی بر دخالت و دست داشتن ایران یا حزب‌الله لبنان در حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ وجود ندارد و در گزارش ۶۰۰ صفحه‌ای این کمیسیون هرگز نامی از سردار قاسم سلیمانی برده نشده است.

بر اساس این گزارش، ۱۵ نفر از ۱۹ تروریستی که حادثه ۱۱ سپتامبر را رقم زدند شهروند عربستان بودند و چهار نفر دیگر تابعیت اماراتی، لبنانی و مصری داشتند. گزارش کمیسیون ۹۱۱ و مطالعه اندیشکده نیو آمریکا در سال ۲۰۱۸ ثابت می‌کنند بین القاعده با ایران و لبنان هرگز رابطه‌ای نظام‌مند وجود نداشته و اساسا امکان ندارد یاران بن‌لادن با همکاری ژنرال سلیمانی و حزب‌الله برای اجرایی کردن عملیات ۱۱ سپتامبر همکاری کرده باشند.

با وجود انتقادهای فراوان متخصصان به توییت‌های بیهوده و بی‌اساس پنس، مشاور رسانه‌ای معاون رئیس جمهوری آمریکا هم اندکی بعد دوباره بر احتمال همکاری سردار سلیمانی با هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر تاکید کرد و طبعا کیت والدرمن هم برای ادعاهای واهی خود سند و مدرک نداشت.

بر اساس قانون ۹۱۱ آمریکا، این کشور می‌تواند علیه هر کشور، سازمان، نهاد یا شخص که در حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ دست داشته، دست به اقدام نظامی بزند. از این رو، سیاستمداران آمریکایی می‌کوشند اقدام‌های بدون توجیه خود را با چنگ انداختن به قانون ۹۱۱ توجیه کنند.

کد خبر 475248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha