مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بیمارستان‌های دولتی این استان با کمبود ۲ هزار نیروی پرستار مواجهند که این کمبود با اضافه‌ کار پرستاران شاغل جبران می‌شود.

پرستار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ولی‌الله صمدی افزود: در حال حاضر ۲ هزار پرستار در ۶ بیمارستان دولتی شامل کامکار عرب‌نیا، شهدا، حضرت معصومه(س)، شهید بهشتی، ایزدی و نکویی خدمت می‌کنند.

به گفته وی یک هزار پرستار نیز در بخش غیردولتی شامل بیمارستان‌های خصوصی، ‌ خیریه، ‌ ۶۰ درمانگاه و ۵ مرکز جراحی محدود در حال خدمت‌رسانی هستند.

صمدی افزود:  حدود ۸۰ درصد پرستاران در بخش دولتی رسمی و پیمانی می‌باشند و یک هزار و ۳۶۷ تخت فعال و ۳۹۳ تخت ستاره‌دار در بیمارستان‌های دولتی قم وجود دارد.

تخت‌هایی که کمتر از ۶ ساعت توسط بیمار اشغال می‌شود مانند تخت‌های اورژانس و دیالیز، تخت‌های ستاره‌دار نامیده می‌شود.

صمدی بیان کرد: به‌طور میانگین تعداد نیروی پرستار نسبت به تخت بیمارستانی در کشور، ۱.۱ است که این نسبت در قم ۱.۲ است.

وی  گفت: در حال حاضر پرستاران شاغل در مراکز درمانی کمبود نیرو را با انجام اضافه‌کاری جبران می‌کنند و امیدواریم سهمیه مناسبی برای جذب پرستار به قم اختصاص یابد. همچنین حدود ۵۰ تا ۶۰ فارغ‌التحصیل رشته پرستاری در استان قم به دلیل نبود مجوز استخدام در بیمارستان‌ها شاغل نیستند و در درمانگاه‌ها خدمت می‌کنند.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: دانشجویان سال آخر رشته پرستاری دانشگاه‌های دولتی که معدل بالای ۱۷ کسب کرده‌اند، برای آشنایی با محیط کار در بیمارستان‌ها در کنار پرستارها فعال هستند. ضمن این که کاهش دریافتی و تاخیر بیش از ۶ ماه در پرداخت اضافه‌کار، عدم اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری و کمبود نیروی انسانی ازجمله مشکلات این قشر است.

وی ادامه داد: کمک بهیار و بهیار اقدام‌های اولیه بیمار را انجام می‌دادند که با حذف این نیروها، ‌ پرستارها این اقدام‌ها را انجام نمی‌دهند، ‌ همراه بیمار نیز نمی‌تواند انجام دهد که این مساله باعث نارضایتی بیماران و خانواده‌هایشان شده است و صدمات جسمی به‌ویژه صدمه‌هایی که به پرستاران خانم وارد می‌شود از دیگر مشکلات است و به دلیل کمبود نیرو، طرح بازنشستگی پیش از موعد پرستاران خانم اجرا نمی‌شود.

کد خبر 474678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha