روستای «چالطرخان» در 12کیلومتری شهرری واقع شده است. اهالی این روستا بر این باورند که روستایشان در گذشته شهری بزرگ و آباد بوده که رفته‌رفته رونق خود را از دست داده و اکنون به روستایی کم جمعیت و تقریباً گمنام تبدیل شده است. وجود آثار ارزشمند تاریخی به‌ویژه آتشکده ری با قدمت 1800سال در محدوده زمین‌های این روستا نشان می‌دهد که چنین ادعایی بیراه نیست.

چالطرخان

همشهری آنلاین‌ـ مهین قاسمخانی: برخی افراد روستای چالطرخان را از آتشکده ری قدیمی‌تر می دانند. در سال1293 هجری شمسی برای نخستین بار یک گروه فرانسوی به سرپرستی «ژاک دو مورگان» در روستای چالطرخان تحقیق‌های باستان‌شناسی انجام داد. ۲۰سال بعد باستان‌شناسان آمریکایی تحقیق‌های آنها را کامل کردند. در نتیجه این تحقیق‌ها مشخص شد تپه باستانی «میل» و آتشکده ری که روی آن قرار دارد یادگاری از دوره ساسانیان است. 
دکتر «حسین کریمان» در کتاب خود با عنوان «ری باستان» احتمال می‌دهد که «محمدبن زکریای رازی» بیمارستان معروف خودش را در همین روستا ساخته است. در متون تاریخی آمده است که زکریای رازی شیمیدان و طبیب مشهور ایرانی، وقتی تصمیم گرفت تا بیمارستانی برای بیماران بسازد، گوسفندی را کشت و آن را 4شقه کرد و هر شقه را در یک گوشه از شهر قرار داد تا سرعت فاسد شدن گوشت را بسنجد. در نهایت بیمارستان را در جایی که گوشت گوسفند دیرتر فاسد شده بود، یعنی در این روستا بنا کرد. بنابراین با فرض درست بودن نظر کریمان، می‌توان تصور کرد که روستای چالطرخان از دیرباز منطقه‌ای بسیار خوش آب و هوا بوده است. 


اهالی قدیمی روستای چالطرخان امروزه از باغ‌های بزرگ و سرسبزی یاد می‌کنند که تفرجگاه غیربومی‌ها بوده است. یکی از این باغ‌ها «زرورق» نام داشت. در باغ زرورق علاوه بر درختان تنومند و پربار، استخر و نهر آبی هم جریان داشته است. اهالی بسیاری از روستاهای اطراف برای لذت بردن از فضای مفرح این باغ به روستای چالطرخان می‌آمدند که البته امروزه از این باغ هیچ نشانی نیست. 
آن‌طور که قدیمی‌ها می‌گویند این روستا زمانی محل زندگی زرتشیان بوده، اما 200سال قبل جمعی از مهاجران عرب چالطرخان را برای زندگی انتخاب کردند. امروزه ترکیب جمعیتی روستا کاملاً دستخوش دگرگونی شده و تعداد افراد غیربومی، به‌ویژه اتباع خارجی در این روستا کم نیست. 
برای رسیدن به این روستا کافی است 12کیلومتر در جاده ورامین رانندگی کنید. بعداز قلعه‌نو، به یک جاده فرعی خواهید رسید که در ورودی آن تابلویی با اسم روستا خودنمایی می‌کند. 

کد خبر 474556

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha