عباس عبدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اظهارات رئیس‌جمهوری پیرامون چرایی عملی‌نشدن وعده‌های دولت، گفت: اظهارات آقای روحانی را تا حدی می‌پذیرم و تا حدی هم نمی‌پذیرم، اما بخش غیرقابل‌قبول سخنان رئیس‌جمهور پررنگ‌تر است. غلامرضا مصباحی‌مقدم از چهره‌های اصولگرا هم اظهارات رئیس‌جمهوری را دفاعیه‌ای نامناسب دانست.

عباس عبدی

به گزارش همشهری آنلاین، عباس عبدی در گفت‌وگو با همشهری درباره بخشی از اظهارات رئیس‌جمهور تصریح کرد: کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که ترامپ روی کار بیاید و از برجام خارج شود. هرچند قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶، ترامپ رئیس‌جمهور مستقر آمریکا در کاخ سفید بود، اما تصور اینکه ترامپ از برجام خارج نخواهد شد، برای رئیس‌جمهور ایران مسئولیت‌آور است. به‌نظر من حتی اگر ترامپ هم رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌شد و به جای او کلینتون رئیس‌جمهور می‌شد، باز هم این مشکلات به‌وجود می‌آمد. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که این بخش از مشکلات به دولت ارتباطی ندارد.

این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه من دولت را از حکومت مستثنی نمی‌کنم، افزود: مجموعه حاکمیت در این زمینه یک مسئولیت مشترک دارند؛ شکست برجام را نمی‌توانیم صرفا معلول عوامل خارجی در نظر بگیریم؛ چراکه عامل خارجی به‌طور طبیعی به‌دنبال منافع خودش است، اما کسی که توافق کرد باید متوجه رفتار خود و تبعات آن می‌بود و اجازه نمی‌داد این اتفاق (خروج آمریکا از برجام) بیفتد. همچنان‌که اگر آمریکا این اقدام را انجام نمی‌داد امروز گفته می‌شد «ما موفق شده‌ایم»! بنابراین حال که آمریکا از برجام خارج شده است نیز باید تبعات آن را پذیرفت.

عبدی با تأکید بر اینکه همه مشکلات کشور به برجام ارتباطی ندارد، گفت: نباید همه مشکلات را به خروج از برجام تقلیل داد؛ سؤال این است که پرداخت پول به مؤسسات غیراعتباری چه ارتباطی به برجام دارد؟ سرکوب قیمت ارز چه ارتباطی با برجام دارد؟ یا اقدام نکردن سریع درباره قیمت انرژی چه ارتباطی با برجام دارد؟ مواجهه نادرست با نیروهای سیاسی چه ارتباطی با خروج از برجام دارد؟

وی در پایان افزود:  برجام و خروج آمریکا از آن، اثرات تسریع‌کننده و تشدیدکننده داشت. آمدن ترامپ و خروجش از برجام از دولت رفع مسئولیت نمی‌کند و نهایتا دولت باید در مورد شرایط امروز پاسخگو باشد.

  • فرافکنی است

غلامرضا مصباحی‌مقدم از چهره‌های اصولگرا اظهارات رئیس‌جمهور را دفاعیه‌ای نامناسب دانست و به همشهری گفت:‌ ای کاش آقای رئیس‌جمهور همچنان که سکوت کرده بود، به سکوت خود ادامه می‌داد؛ چرکه اینگونه دفاع کردن به‌معنای فرافکنی است. مصباحی مقدم با اشاره به آن بخش از سخنان رئیس‌جمهور که شرایط کشور از سال۹۷ به این‌سو را جنگی توصیف کرده بود، گفت: ۴۰سال است کشور ما در شرایط جنگی است. نباید ساده‌اندیشی و تصور می‌شد که ما در شرایط صلح و آرامش هستیم. تبعا شرایط متغیر بوده اما تصور اینکه در شرایط صلح بوده‌ایم، خوش‌باوری از سوی یک سیاستمدار تلقی می‌شود. تصور صلح در کشوری که یک انقلاب علیه استکبار جهانی انجام داده، انقلابی که علیه نرم‌های جهانی استکبار بوده، ساده‌اندیشی است.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره سهم اندک عوامل خارجی در اقتصاد ایران توضیح داد: سهم اقتصاد خارجی از کل اقتصاد کشور حداکثر ۲۰درصد است؛ بنابراین ما نمی‌توانیم همه مشکلات امروز را به آن ۲۰درصد مرتبط بدانیم،  این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که علت عدم‌تحقق وعده‌های دولت، ضعف مدیریت و به‌موقع تصمیم‌نگرفتن و به‌موقع اجرانکردن است.

مصباحی‌مقدم افزود: بسیار روشن است که دولت تصمیمی را که امروز باید اتخاذ کند ۶‌ماه یا یک سال بعد درباره آن اقدام می‌کند. وی در اشاره به اقدام دولت در سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین گفت: قیمت بنزین باید ۳ یا ۴سال پیش‌تر اصلاح می‌شد. تبعات این اقدام بی‌موقع و شوک‌آور در پی انباشته‌شدن تورم طی این سال‌های گذشته کاملا روشن بود. دولت می‌توانست ۲ یا ۳سال قبل‌تر در یک جهش نرم‌تری نسبت به اصلاح قیمت بنزین اقدام کند و جامعه را دچار شوک نکند. بنابراین ارتباط‌دادن این مسائل به فشارهای ناشی از تحریم و جنگ اقتصادی آمریکا اشتباه است. بخش مهمی از این مسائل معلول ضعف مدیریت و ضعف تصمیم‌گیری در دولت است. وی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور که آغاز جنگ اقتصادی را سال۹۷ و بازگشت تحریم‌های آمریکا دانسته بود، گفت: چرا ما باید تصور کنیم که از سال۹۷ به این‌سو، دچار جنگ اقتصادی شده‌ایم؟

کد خبر 474526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha