پیرترین کرگدن دنیا که حیوانی ماده از نوع کرگدن سیاه بود و بیشتر عمرش را در حیات وحش گذراند، در ۵۷ سالگی در زیستگاه انگورونگورو در تانزانیا از دنیا رفت.

كرگدن سياه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، کرگدن‌های سیاه عموما حدود ۴۳ سال زندگی می‌کنند و تصور می‌شد این کرگدن به نام فاستا که بیش از یک دهه فراتر از عمر میانگین این گونه زیسته است پیرترین کرگدن دنیا باشد. فاستا روز ۲۷ دسامبر به دلیل ضعف ناشی از سن بالا در زیستگاه حفاظت‌شده تانزانیا از دنیا رفت و البته بیشتر عمرش را بیرون از زیستگاه در حیات وحش گذرانده بود.

فاستا بیش از ۵۴ سال در آزادی کامل در حیات وحش تانزانیا دوام آورد و سال ۲۰۱۶ به منطقه حفاظت‌شده منتقل شد. دانشمندان دانشگاه دارالسلام نخستین بار در ۱۹۶۵ این کرگدن سیاه را در سن سه یا چهار سالگی در حیات وحش انگورونگورو رها کردند اما پس از چند حمله مرگبار کفتارها در سال‌های اخیر، فاستا به پناهگاه منتقل شد تا تحت حفاظت قرار بگیرد و زخم‌هایش درمان شود.

رکورد پیرترین کرگدن دنیا پیش از این در دست یک کرگدن ماده سفید از نوع جنوبی بود که تا ۵۵ سالگی در یک پارک حیات وحش در فرانسه می‌زیست و سال ۲۰۱۷ از دنیا رفت. بر اساس برآورد کارشناسان، کرگدن‌ها می‌توانند در حیات وحش بین ۳۷ تا ۴۳ سال زندگی کنند اما عمر آنها در مناطق حفاظت‌شده به بیش از ۵۰ سال هم می‌رسد.

کد خبر 474087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha