مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس گفت: ۳۰۰ هزار نفر در این استان حاشیه‌نشین هستند و حل مشکل این مناطق حاشیه‌نشین می‌تواند بخش عمده‌ای از معضلات دیگر جامعه را حل کند.

حاشیه‌نشینی فارس

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایرنا، کیوان نیازی یکشنبه ۸ دی بیان کرد: جمعیت حاشیه‌نشین در شیراز ۲۰۰ هزار نفر است و این آمار بدان معناست که بیش از ۱۰ درصد ساکنان در کلان‌شهر شیراز حاشیه‌نشین هستند.

وی ادامه داد: ‌اعتقادداریم اگر وضعیت اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین بهبود یابد، بخش عمده‌ای از معضلات حل خواهد شد؛ باید به‌جای پاک‌کردن صورت‌مسئله به توزیع امکانات در مناطق آسیب‌پذیر بپردازیم. ایجاد شورونشاط در مردم با احداث بوستان‌ها، سالن‌های ورزشی و امکانات رفاهی بر کاهش آسیب‌هایی همچون اعتیاد به‌ویژه در سنین کم تأثیرگذار است و باعث تخلیه شور و انرژی جوانان به‌صورت مثبت می‌شود.

نیازی دلیل اصلی حاشیه‌نشینی را خشک‌سالی‌های پیاپی سال‌های گذشته، کمبود آب و نبود اشتغال در روستاها عنوان کرد و گفت: مهاجرت روستاییان و یکجانشین شدن عشایر در شهرهای بزرگ، حاشیه‌ها را ایجاد کرده است؛ هجوم این جمعیت باعث شده توزیع امکانات به‌موقع و کافی صورت نگیرد و همین کمبود امکانات باعث بروز مشکلات اجتماعی می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس عنوان کرد: ایران کشوری ۸۰ میلیونی است که با انواع و اقسام مشکلات در حوزه‌های مختلف به‌ویژه درزمینهٔ اجتماعی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

وی گفت: در دنیای مدرن آسیب‌های اجتماعی در سراسر جهان وجود دارد و رساندن آمار زنان خیابانی و اعتیاد و حاشیه‌نشینی به صفر ممکن نیست؛ اما باید این مسائل را ساماندهی کنیم.

آسیب‌های اجتماعی باید ساماندهی شود

نیازی عنوان کرد: گاهی اوقات نمی‌پذیریم که برخی مسائل به‌مثابه معضل اجتماعی وجود دارد. با شعار کاهش آسیب‌های اجتماعی نمی‌توان کاری از پیش برد، بلکه این آسیب‌ها باید ساماندهی شود؛ بدین معنا باید برای شخص ۴۰ ساله معتاد هزینه کرد تا اعتیادش درمان شود؛ اما برای جوانی که در معرض اعتیاد است، هزینه کرد تا از اعتیادش پیشگیری کنیم، بااین‌حال، این‌که تنها در مدارس بگوییم مواد مخدر بد است، کافی نیست باید برای این موضوع راهکار ارائه دهیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس افزود: استانداری سیستمی حاکمیتی است که بر فعالیت سایر ادارات نظارت می‌کند. این‌که چه اقداماتی باید انجام شود و برای کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی چه میزان بودجه و به چه صورت باید به نهادهای مربوط تعلق گیرد.

وی بابیان این‌که در سال گذشته ۱۷ میلیارد تومان بودجه درزمینهٔ آسیب‌های اجتماعی در استان فارس هزینه شده است، گفت: ۵. ۸ میلیارد تومان به‌صورت هزینه‌ای و ۵. ۸ میلیارد تومان به‌صورت تملک دارایی در خدمت آموزش‌وپرورش، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، دادگستری و ادارات دیگر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی قرارگرفته است.

نیازی ابراز داشت: عمده فعالیت‌ها در مناطق حاشیه‌ای و کمتر برخوردار صورت گرفته است و خروجی اقدامات نسبتاً خوب بوده است؛ اما برای رسیدن به وضعیت مطلوب کافی نیست.

این مقام مسئول گفت: برای حل معضلات اجتماعی باید به‌صورت ریشه‌ای به قضایا نگاه کرد، تزریق مسکّن، درد را تسکین می‌دهد؛ اما عفونت را خشک نمی‌کند. برای درمان آسیب‌های اجتماعی نیز نیازمند درمان با آنتی‌بیوتیک هستیم تا ریشه درد از بین برود.

اگر سمن‌ها نبودند، معضلات اجتماعی بیشتر بود

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس با اشاره به افزایش فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) در دولت تدبیر و امید اظهار کرد: سمن‌ها در کنار دستگاه‌های دولتی پیگیر برخی اقدامات تخصصی به‌ویژه در حوزه اجتماعی هستند.

نیازی بیان کرد: از ابتدای دولت ۴۵ سازمان مردم‌نهاد در استان فارس فعالیت می‌کردند، تعداد این سمن‌ها امروز به بیش از دو برابر افزایش‌یافته است. تعداد سمن‌های بهزیستی ۵۷ درصد، نیروی انتظامی ۳۶ درصد و سازمان ورزش و جوانان ۹۰ درصد رشد داشته‌اند.

این مقام مسئول به کمک شایان توجه سازمان‌های مردم‌نهاد در سیل فروردین‌ماه جاری اشاره کرد و اقدامات فوری و اساسی سمن‌ها را ستود.

وی بابیان کرد: سمن‌ها در رابطه با مشکلات اعتیاد، اشتغال زنان و کودکان کار اقداماتی بسیار اساسی انجام داده‌اند، درصورتی‌که کمک سمن‌ها نبود، آسیب‌های اجتماعی ازآنچه امروز شاهد آن هستیم، فراگیرتر می‌بود.

نیازی عنوان کرد: دفتر اجتماعی استانداری هر دو هفته یک‌بار جلساتی را با حضور نمایندگان دادگستری، شورای شهر، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز برگزار می‌کند که مشکلات احصا شده درباره مناطق آسیب خیز در این جلسات مطرح می‌شود و درباره نحوه رفع آنها تصمیم‌گیری‌ می‌شود.

کد خبر 474031

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha