رئیس دیوان محاسبات با رد برخی گمانه‌زنی‌ها درباره کسری بودجه ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی سال آینده، کسری بودجه سال ۹۹ را رقمی حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

روحاني در مجلس لايحه بودجه 99

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از صدا و سیما، عادل آذر در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر درباره میزان کسری بودجه سال ۹۹ گفت: در این باره خیلی حرف‌های عجیب و غریب مطرح می‌شود از جمله کسری ۲۲۸ هزار میلیارد تومانی اما اگر ما رشد اعتبارات هزینه‌ای را همان ۱۵ درصد دولت در نظر بگیریم و روی لایحه بودجه بیاوریم، باورمان این است که با ظرفیت و جابه‌جایی اعداد در همین بودجه، کسری بودجه واقعی سال ۹۹ چیزی حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.

آذر با بیان اینکه از موضع رئیس دیوان محاسبات صحبت و تلاش می‌کند نظر شخصی‌اش را نگوید افزود: ما به کلیات رای دادیم، زیرا اگر رای نمی‌دادیم در صحن مجلس هم رای نمی‌دادند و لایحه بودجه به دولت برمی‌گشت. در این شرایط به دولت دو هفته فرصت می‌دادند تا لایحه را اصلاح کند و در این دو هفته هم هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. به هر حال منطقی‌ترین تصمیم را به واسطه ملاحظات اجتماعی و اقتصادی که تایید کلیات بودجه بود گرفتیم.

رئیس دیوان محاسبات درباره منابع بودجه هم گفت: اقلام اساسی درآمدی دولت یکی مالیات است که دولت تا حدودی واقع‌بینانه دیده و ۹۵ درصد آن حاصل می‌شود اما دولت نباید برود سراغ خوش‌حساب‌ها بلکه باید دنبال مؤدیان جدید باشد و از فرار مالیاتی جلوگیری کند. در حوزه نفت هم دولت اعداد را خوب دیده اما نکته مهم برداشت از صندوق توسعه ملی است که دولت بخشی (۱۶ درصد) را تحت عنوان فریز آورده و آن را درآمد تلقی کرده است که این باید اصلاح شود.

وی درباره فروش اوراق مشارکت و خزانه هم گفت: فروش اوراق یک قلم درشت دیگر از درآمدهای دولت است. چیزی که پیش‌بینی شده و قابل ملاحظه است آن ۸۰ هزار مییارد تومان است اما قانون برنامه گفته ۵۰ هزار میلیارد و از طرفی حرف ما این است که دارایی که فروخته می‌شود باید تبدیل به احسن شود نه اینکه آن را خرج کنیم.

رئیس دیوان محاسبات در بخش دیگر سخنان خود افزود: بخش عمده یا بیش از نیمی از شرکت‌های دولتی زیان‌ده هستند و به لحاظ مدیریتی و بهره‌وری مشکل دارند که باید برای آن هم فکر کرد.

کد خبر 474000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha