سخنگوی دستگاه قضا ضرب و شتم نرگس محمدی را تکذیب کرد.

زندان اوین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، نرگس محمدی در دادگاه به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به 5 سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و در مورد اتهام «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام (لغو گام‌به‌گام اعدام) » به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.

مهرماه ۹۵ هم شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، حکم ۱۶ سال زندان دادگاه بدوی او را تأیید کرد و نرگس محمدی در این مدت مشغول گذراندن محکومیتش در زندان اوین بود.

براساس آنچه در برخی خبرگزاری‌ها آمده، محمدی سی‌ام آذرماه به‌همراه 7 زندانی دیگر زندان اوین در نامه‌ای اعلام کرده بود که در همبستگی با قربانیان آبان‌ماه 98 تا چهلم آنان دست به تحصن می‌زند. تا اینکه روز پنجشنبه خبر ضرب و شتم او در نتیجه انتقالش به زندان زنجان منتشر شد و پیش از آنکه از سوی سخنگوی دستگاه قضا تکذیب شود، واکنش‌های بسیاری را میان برخی مسوولان و کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

محمدتقی فاضل‌ میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم یکی از کسانی بود که در واکنش به این اتفاق در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «شنیدم خانم نرگس محمدی را با زور و ضرب و شتم از زندان اوین به زندان زنجان منتقل کرده‌اند .در شگفتم چرا یک زن مسلمان ملی باید سال‌ها به صرف انتقاد از وضع موجود در زندان بماند. کجای این کارها با اسلام جور است؟ مگر یک زن چقدر می‌تواند باعث نابودی نظام شود؟ درتاریخ چه خواهند نوشت؟»

یک روز پس از این واکنش‌ها اما روابط عمومی زندان اوین انتقال نرگس محمدی از زندان اوین به زنجان را با ضرب و شتم و اجبار تکذیب کرد.

روابط عمومی زندان اوین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «انتقال خانم نرگس محمدی از اوین به زنجان با ضرب و شتم صحت ندارد. انتقال او به زنجان با دستور مرجع قضایی بوده و به عنوان شهر موطن او انجام شده است. براساس این گزارش، اخباری در روزهای اخیر منتشر شده بود که نرگس محمدی فعال حقوق بشری با ضرب و شتم از تهران به زنجان منتقل شده است.‌ انتظار می‌رود همه دلسوزان نظام اخبار دقیق و صحیح را صرفا از کانال‌های رسمی دنبال کرده تا مبادا آب به آسیاب دشمنان انقلاب و اسلام ریخته شود.»

اما صدور این اطلاعیه هم نتوانست افکار عمومی را قانع کند که نرگس محمدی مورد ضرب و شتم قرار نگرفته و واکنش‌ها به این حادثه از سوی فعالان سیاسی و مدنی همچنان ادامه داشت. چنان‌که سخنگوی دستگاه قضا نیز روزگذشته، بار دیگر ضرب و شتم محمدی را تکذیب و اعلام کرد که «انتقال نرگس محمدی به زندان زنجان صحت دارد اما ضرب و شتم او کذب است و صحت ندارد»

البته غلامحسین اسماعیلی از ارایه توضیحات بیشتر خودداری کرد و موضع دستگاه قضایی را همان عنوان کرد که در اطلاعیه سازمان زندان‌ها مورد اشاره قرار گرفته بود.

با این وجود اما واکنش‌ها به این حادثه همچنان ادامه دارد. جمعه شب پنجم دی‌ماه بود که تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی از آخرین وضعیت همسر خود در زندان خبر داد و گفت که «پس از تحصن نرگس محمدی و 7زندانی دیگر در بند زنان، نرگس محمدی با هدف تنبیه به اجبار به زندان زنجان منتقل شده است.»

رحمانی گفته بود که «مسوولان زندان برابر مقاومت نرگس محمدی برای این انتقال او را چندین بار به دیوار کوبیده‌اند، به گونه‌ای که دست نرگس به دلیل خردشدن شیشه پنجره جراحت برداشته است.»

نرگس محمدی هم پس از این اتفاق، با انتشار نامه‌ای ادعای همسرش را تایید و در آن نامه جزییاتی از اتفاقی را که برایش رخ داده بود، شرح داده و اعلام کرده بود که هنگام انتقال او به زندان زنجان، چند نفر از مسوولان زندان او را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

این خبر اما روز گذشته از جانب سخنگوی دستگاه قضا تکذیب و تاکید شد که این انتقال، بدون حواشی صورت گرفته است.

همچنین برخی وضعیت نرگس محمدی را با مرضیه هاشمی مقایسه کرده‌اند. در همین راستا محمدرضا زائری در حساب‌ کاربری‌اش در توییتر نوشته است: «یک سوال از دوستان انقلابی و حزب‌اللهی؛ اگر مرضیه هاشمی را در آمریکا بازداشت کنند و به او گوشت خوک بدهند و لباس آستین کوتاه بپوشانند باید فریاد زد؟ ولی اگر نرگس محمدی را در ایران بازداشت کنند و به ضرب و شتم او بپردازند و او را از حقوق اولیه‌اش محروم سازند باید ساکت بود؟»

پروانه سلحشوری نماینده مجلس دهم نیز دیگر چهره سیاسی بود که به شایعات پیرامون انتقال نرگس محمدی، واکنش نشان داد.

البته با توجه به رویکرد متفاوت دستگاه قضایی از زمان ریاست سیدابراهیم رییسی بر این قوه، می‌توان امیدوار بود که شخص رییس دستگاه قضا بار دیگر اداره امور را در دست گرفته و با بررسی موضوع، واقعیت را عیان کرده و عدالت را برقرار سازد.

کد خبر 473948

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha