شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

ایرانی بخوانیم یک حرکت فرهنگی مستقل است برای توجه به آنچه ایران و فرهنگ و زبان فارسی را تقویت می‌کند.

اعضاي تشكل ايراني بخوانيم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، جمعی از اهالی ادبیات هستند، شاعر و نویسنده و خبرنگار و کتاب‌فروش و منتقد و کتاب‌خوان. هر هفته دور هم جمع می‌شوند و کتاب می‌خوانند و کتاب معرفی می‌کنند و در بازار نامتوازن ادبیات، به قول خودشان تلاش دارند که آثار خوب و خواندنی نویسندگان ایرانی هم دیده شود تا از این طریق فرهنگ و زبان فارسی تقویت شود و مخاطب با مصرف محصولات با کیفیت فرهنگی، سلیقه و ذائقه سالم‌تر و ایرانی تری داشته باشد.

پنج شنبه سالگرد یکساله شدن ایرانی بخوانیم بود. وقتی از هدف شان می‌پرسی می‌گویند، مساله مان فرهنگ است، زبان فارسی و مخاطب ایرانی. می‌گویند هم نویسنده در این توجه ما ترغیب می‌شود که اثر شایسته خلق کند و هم مخاطب ایرانی، آنچه را شایسته خواندن است می‌خواند.

ایرانی بخوانیم یک حرکت فرهنگی مستقل است برای توجه به آنچه ایران و فرهنگ و زبان فارسی را تقویت می‌کند. پنجره تماشای این دشت زیبا و گسترده برای این گروه ادبیات است.

آنچه در جلسه سالگرد ایرانی بخوانیم توسط حاضرین در جلسه مطرح شد به مسالی همچون چالش‌های پیش روی زبان فارسی پرداخت آنچه گروه‌های بزرگ و متنوعی از مخاطبان کتاب و ادبیات را در انتخاب به سمت جریان آثار ترجمه‌ای کشانده که بعضاً کارکردی جز دور کردن ما از خود ایرانی‌مان ندارد.

یکی دیگر از مسائل مهمی که فصل مشترک نظرات بیشتر حاضرین در جلسه بود، توجه به آثار فرهنگی و هنری قدما بود که در عصر سیطره فرهنگ غرب بر جهان این توجه، به عنوان یکی از مهمترین راه‌های تقویت زبان فارسی، غنا بخشیدن به آثار تألیفی و ارتقای سلیقه‌ی فرهنگی هنری مخاطبان شناخته و معرفی می‌شود. اعضای گروه ایرانی بخوانیم معتقدند که انس و توجه هوشمندانه به آثار کلاسیک فارسی و سعی در تطبیق این آثار با شرایط فعلی جامعه می‌تواند گشایشی جریان ادبیات فارسی باشد.

ایرانی بخوانیم می‌خواهد مخاطب را در این بازار شلوغ، یاری دهد تا سره از ناسره را تشخیص دهد و همین طور می‌خواهد به نویسنده زحمتکش ایرانی نشان دهد که چه رویکردی می‌تواند اثر او را با مخاطبان فارسی آشتی دهد. قومیت و جغرافیا مرز فرهنگ فارسی نیست بلکه هویت و زبان حدود گسترده و ما است. زبان عصاره فرهنگ و تاریخ ایران است که در حفظ و حراست آن، همه ما می‌بایست آستین همت بالا زنیم.

ایرانی بخوانیم یک حرکت صنفی نیست و شعارشان «ایرانی بخوانیم به وسعت ایران» است یا «ایرانی بخوانیم ایرانی بمانیم». همین طور ترکیب اعضای این گروه نشان می‌دهد که حرکتی فرهنگی شکل گرفته که با توان و همت این جمع آینده‌ای روشن خواهد داشت. عضو شدن در این گروه ساده است. کافی است در اینستاگرام بهشان پیام دهید تا از محل گعده شان باخبر شوید.

کد خبر 473835

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha