شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی شبانه روزی شدن فعالیت پایانه مرزی دوغارون را تصویب کرد.

دوغارون

به گزارش همشهری‌آنلاین،معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی جمعه ششم دی با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا، افزود: افزایش ساعات کاری در مرز دوغارون با هدف ارتقای سطح مبادلات با کشور افغانستان انجام می‌شود.

علی رسولیان گفت: به دلیل حجم بالای مبادلات تجاری و روابط دیرینه جمهوری اسلامی ایران با کشور افغانستان، ضرورت دارد کارگروه ویژه و دارای اختیار توسعه روابط اقتصادی با کشور افغانستان در سطح ملی تشکیل شود.

وی ادامه داد: با هدف بهبود معیشت مرزنشینان و افزایش توان مبادلات تجاری شرکت‌های تعاونی مرزنشینان خراسان رضوی، پیگیر واگذاری اختیار تعیین اقلام مجاز قابل ورود به کشور توسط این تعاونی‌ها در شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: ورود برخی کالاهای پیشنهادی به استان با دو رویکرد تامین نیاز مرزنشینان و افزایش سطح تولید در کشورهای همسایه نیز در شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان مصوب شد.

رسولیان با اشاره به اهمیت همراهی تمامی دستگاه‌های تصمیم گیرنده حوزه مرزی بر تقویت و افزایش توان اقتصادی مرزنشینان افزود: از اولویتهای برنامه‌های اقتصادی استان توسعه مبادلات و روابط تجاری با کشورهای همسایه است.

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شرق شهرستان تایباد در مرز ایران و افغانستان قرار گرفته و راه‌اندازی آن در سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

دوغارون مهمترین مرز صادراتی ایران و مهم‌ترین مرز زمینی کشور افغانستان برای ارتباط با دنیای خارج به ویژه اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس به شمار می‌رود. همچنین یکی از مهمترین معبرها در مسیرهای ترانزیتی مهم جهان از جمله کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب و کریدور حمل و نقل اروپا، قفقاز، آسیا، کریدور ۱۶ هزار کیلومتری جاده ابریشم، کریدور ریلی تار و بزرگراه آسیایی است.

برخورداری از ظرفیت‌های جغرافیایی و اقلیمی، استقرار در کریدورهای بین‌المللی و مسیر شبکه‌های حمل و نقل جاده‌ای، وجود گمرک دوغارون با بیش از ۱۰۰ سال قدمت به عنوان دروازه اصلی مبادلات تجاری با ایران بر اهمیت منطقه ویژه اقتصادی دوغارون افزوده است.

کد خبر 473608

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha