به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، توسعه ناوگان ریلی در کشورها یکی از مهمترین اهداف دولتها است چرا که با صرفهجویی در سوخت و افزایش حمل ریلی روند توسعهای نیز بهتر میشو و در کشورمان نیز دولتهای مختلف برای تحقق این مهم برنامههایی را پیش رو دارند.
یکی از مهمترین برنامههای توسعه راهآهن در برنامه ششم توسعه دیده شده و طبق این برنامه باید سهم جابهجایی بار در حمل و نقل ریلی ۳۰ درصد و سهم جابهجایی مسافر ۲۰ درصد افزایش یابد.
اما با توجه به اینکه استان کرمان را بهشت معادن مینامند، این مهم میتواند فرصت خوبی برای توسعه راهآهن در کرمان در بخشهای مختلف بخصوص در حوزه صنعت و معدن باشد.
اتصال کارخانجات و معادن استان به خطوط ریلی جهت حمل بار ریلی، بازسازی خطوط فرسوده ریلی و در کنار آن ارتقا کیفیت قطارهای مسافری راهآهن میتواند از عوامل مهم در توسعه راهآهن کرمان باشد.
از همین رو با سفر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران به استان کرمان و بازدید از ظرفیتهای ریلی و بار در کرمان اداره کل راهآهن کرمان برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت را در دستور کار قرار داده تا روند توسعهای راهآهن کرمان و کشور در پیش گرفته شود.
مجتمع فولاد زرند ایرانیان به شبکه ریلی کشور متصل میشود
مدیر پروژههای ریلی فولاد زرند ایرانیان در آغاز عملیات اجرای این طرح با حضور مدیرعامل راهآهن کشور افزود: هزینه اجرای زیرسازی این خط برای احداث ۴۳ کیلومتر خط ریلی با هزینه ۴۵ میلیارد تومانی فولاد زرند ایرانیان به اتمام رسیده و از امروز عملیات ریلگذاری آن توسط راهآهن آغاز شد.
بابک سلاجقه تصریح کرد: با اتمام این خط امکان انتقال چهار میلیون تن محصدل کنسانتره و گندله و چهار میلیون تن مواد اولیه سنگ آهن فراهم میشود.
تقویت خطوط ریلی استان کرمان
مدیرکل راهآهن کرمان گفت: خط ریلی ایستگاه جلالآباد تا این کارخانجات تا پایان خرداد سال آینده به اتمام میرسد و هزینه اجرای ریلگذاری ۱۴۳ میلیارد تومان است.
مجید ارجونی افزود: عملیات اجرایی اتصال مجتمع کنسانتره و گندلهسازی جلال آباد ایستگاه جلالآباد به طول ۲۲ کیلومتر نیز آغاز میشود.
وی بیان کرد: زیرسازی این خط با هزینهای بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان توسط فولاد زرند به اتمام رسیده و کار ریلگذاری آن توسط راهآهن با هرینه ۸۸ میلیارد تومان در حال انجام است و این خط پایان دی ماه سال جاری به پایان میرسد.
اتصال معدن جلالآباد و فولاد زرند ایرانیان به شبکه ریلی کشور
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز در سفر به استان کرمان در جمع خبرنگاران افزود: در یک اقدام جهادی تلاش داریم تا پایان خرداد ماه ۹۹ و پایان سال بودجه سال ۹۸ عملیات بازسازی ۴۶ کیلومتر از خط ریلی بافق-زرند-کرمان انجام شود که این موضوع هم به ایمنی سیر این مسیر کمک شایانی میکند و هم سرعت را افزایش خواهد داد.
سعید رسولی گفت: در حال حاضر دو پروژه برای اتصال معدن جلالآباد و فولاد زرند ایرانیان به شبکه ریلی در حال فعالیت هستند و این موضوع نشانگر اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی است.
رسولی تاکید کرد: همانطور که در بند ۲۵ سیاستهای کلی برنامه ششم مورد تاکید مقام معظم رهبری است، اکنون شبکه راهآهن کشور به دلیل اینکه تعداد زیادی از مراکز بار مانند این دو چشمه باری که در کرمان وجود دارد با فاصله کوتاهی به شبکه ریلی متصل نیستند بهرهوری پایینتری دارد و برای استفاده حداکثری از این سرمایه بزرگ باید مراکز بار را به شبکه ریلی متصل کنیم.
وی ادامه داد: با اتمام این دو پروژه فرعی در مجموع ۶۶ کیلومتر خط فرعی احداث و ظرفیت جذب ۵ میلیون تن بار به شبکه ریلی را ایجاد میشود که این موضوع در کاهش تلفات جادهای، آلایندگی زیستمحیطی و در صرفهجویی مصرف سوخت نقش بسیار مهمی دارد و به اقتصاد ملی کمک میکند.
وی در خصوص راهاندازی قطارهای محلی گفت: اینگونه جابجاییها صرفه اقتصادی ندارد و شرکتهای حمل و نقل ریلی با کمکی که دولت به آنها میکند با اقتصاد ضعیفی که نسبت به سایر سرمایهگذاریها دارند مشتاقانه خدمتگزار مردم هستند.
رسولی بیان کرد: امسال شاهد رشد چشمگیری در جابجایی مسافربودهایم، اما به دلیل اینکه وظیفه اصلی شبکه ریلی حمل بار است و بایستی بار مورد تقاضا را در شبکه جابجا کنیم درصدد افزایش ظرفیت در شبکه ریلی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قطارهای موجود در کرمان با ضریب اشغال بیش از ۹۰ درصد خدمترسانی میکند و این به معنای وجود تقاضاست.
وی اضافه کرد: در کارخانه واگنسازی پلور سبز ساخت واگن در حال انجام است و سعی میکنیم با افزایش قطارها و با برنامهریزی دقیق در زمانهای خالی شبکه بتوانیم با ظرفیت بوجود آمده تقاضای مورد نیاز به پاسخ دهیم.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: در ۸ ماهه ابتدایی امسال خوشبختانه ۴۳۲ دستگاه انواع واگن باری مسافری خودکشش و لوکوموتیو به شبکه ریلی راهآهن کشور افزوده شده که این نسبت به مدت مشابه سال قبل نشانگر رشد ۹۷ درصدی است.
وی افزود: با وجود تشدید در تحریمها تمام این ۴۳۲ دستگاه در کارخانجات داخلی ساخته شده است و صنعت ریلی نشان داده که در سختترین شرایط اقتصادی نیز میتواند روی پای خودش بایستد و با حفظ وضعیت موجود خدمات خود را نیز را توسعه بدهد.
مدیرعامل راهآهن در خصوص بازسازی خط ریلی بافق-زرند-کرمان گفت: از سال ۹۰ عملیات اجرایی بازسازی محور بافق کرمان آغاز و تا کنون از مسیر ۲۳۴ کیلومتری ۷۵ کیلومتر بازسازی شده است.
رسولی ابراز کرد: قطارهای مسافری را از ابتدای سال ۹۸ بر اساس دستورالعملها و شاخصهایی به قطارهای پنج ستاره چهار ستاره و ۳ستاره رتبهبندی کردیم. همچنین روی بلیتهای که صادره برای رعایت حقوق شهروندی امکانات هر رتبه از قطار ذکر شده است.
وی تاکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر در مسیر کرمان دو قطار ۴ ستاره لوکس وجود دارد که این قطارها در نوع خود از بهترین قطارها هستند. طی جلسهای که دیشب با مدیرعاملان این دو قطار داشتیم مقررشد با انجام یک سری اقدامات قطار این شرکتها به یک قطار پنج ستاره ارتقا یابد.
وی خاطرنشان کرد: ما ناگزیریم در مسیرهای مختلف برای رعایت حال عموم مسافری سبدی از قطارها با قیمتها و امکانات مختلف را ارائه کنیم اما خوشبختانه در مسیر کرمان از قطارهای خوبی برخوردار هستیم و البته با این ۱۲ سالنی که در واگنسازی پلور سبز به زودی ساخته میشود وضعیت قطارهای کرمان جزو استانهای اول کشور قرار میگیرند.
بازدید مدیرعامل راهآهن کشور از کارخانه واگنسازی زرند
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران به همراه برخی از مسئولان استان از کارخانه واگنسازی زرند بازدید کرد و از نزدیک در جریان پیشرفت کاری واگنهای در دست ساخت این کارخانه قرار گرفت.
افزایش ظرفیت واگنسازی در کرمان
مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت: هم اکنون ۱۴ واگن مسافری در این کارخانه در حال ساخت است.
محمد کریمی با اشاره به اینکه ساخت هر واگن سه میلیارد تومان هزینه در بردارد اظهار داشت: این واگنها پس از بازسازی و ساخت در مسیر ریلی کرمان به مقصد تهران و مشهد قرار میگیرند.
به گفته مدیر پروژههای ریلی فولاد زرند ایرانیان با آغاز عملیات اجرایی سه کیلومتر پایانی، مجتمع فولاد زرند ایرانیان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.
سلاجقه افزود: هزینه اجرای زیرسازی این خط برای احداث ۴۳ کیلومتر خط ریلی با هزینه ۴۵ میلیارد تومانی فولاد زرند ایرانیان به اتمام رسیده و از امروز عملیات ریلگذاری آن توسط راهآهن آغاز شد.
وی تصریح کرد: با اتمام این خط امکان انتقال چهار میلیون تن محصدل کنسانتره و گندله و چهار میلیون تن مواد اولیه سنگآهن فراهم میشود.
مدیرکل راهآهن کرمان گفت: خط ریلی ایستگاه جلالآباد تا این کارخانجات تا پایان خرداد سال آینده به اتمام میرسد و هزینه اجرای ریلگذاری ۱۴۳ میلیارد تومان است.
ارجونی افزود: عملیات اجرایی اتصال مجتمع کنسانتره و گندلهسازی جلالآباد ایستگاه جلالآباد به طول ۲۲ کیلومتر نیز آغاز میشود.
وی بیان کرد: زیرسازی این خط با هزینهای بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان توسط فولاد زرند به اتمام رسیده و کار ریلگذاری آن توسط راهآهن با هرینه ۸۸ میلیارد تومان در حال انجام است و این خط پایان دی ماه سال جاری به پایان میرسد.
ضریب اشغال قطارهای مسافری کرمان ۹۰ درصد است
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن کشور گفت: ضریب اشغال قطارهای مسافری کرمان ۹۰ درصد است و ظرفیت اضافه شدن قطار در این مسیر وجود دارد.
رسولی در نشست بررسی مشکلات ریلی استان کرمان از وجود ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط اصلی راهآهن کشور خبر داد و افزود: با خطوط فرعی ۱۴ هزار کیلومتر میشود اما به دلیل عدم اتصال به مراکز عمده بار، از نرخ بهرهوری پایینتری برخوردار است و باید در یک اقدام جهادی با مشارکت کارخانجات، معادن و صاحبان کالا کار انجام شود.
وی ادامه داد: اکنون طرحهای متعددی در این زمینه در دست اجرا است و استان کرمان پیشرو بوده و امروز ریلگذاری مسیر معدن جلال آباد_ زرند آغاز شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اتصال مراکز بار به شبکه ریلی از تاکیدات مقام معظم رهبری و یکی از اولویتهای ما در برنامه ششم توسعه است.
رسولی با اشاره به اینکه بازسازی اساسی مسیر ریلی بافق - کرمان به طول ۲۳۳ کیلومتر انجام میشود تصریح کرد: ۷۵ کیلومتر آن بازسازی شده و ۴۶ کیلومتر آن بحرانی است و با هماهنگیهای صورت گرفته، به صورت تلفیقی امانی - پیمانی از فردا کار اجرایی آغاز خواهد شد.
وی کارخانه پلور سبز(زرند) یکی از افتخارات کشور دانست و افزود: باید از این شرکتها حمایت شود.
مدیرعامل راهآهن کشور تصریح کرد: ۲هزار میلیارد تومان تفاهمنامه از محل تبصره ۱۸ توسط وزیر راه و رئیس سازمان برنامه و بودجه با عاملیت چهار بانک امضا شده که تخصیص بخش اول صورت گرفته و در سال ۹۹ ادامه خواهد یافت و از این محل حدود یکهزار دستگاه انواع واگن برای کارخانجات تولید داخل سفارش گذاشتهایم.
رسولی با بیان اینکه امسال تا پایان آبان ماه ۴۳۲ دستگاه انواع واگنهای باری، مسافری و غیره وارد شبکه ریلی کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۷ درصد رشد داشته است گفت: تا پایان امسال تعداد قابل توجهی به شبکه اضافه میشود.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه به دلیل شرایط اقتصادی سالهای اخیر کارخانجات واگنسازی با مشکل مواجه شده تصریح کرد: در زمینه کیفیت قطارهای مسافری، قطار چهارتخته چهار ستاره در مسیر کرمان – تهران وجود دارد که بسیار با کیفیت است و تقاضای ارتقا به پنج ستاره دارند و برای آن باید یکسری امکانات فراهم شود.
وی افزود: در قطار ششتخته سه ستاره نیز اعتراضاتی از سوی مردم به امکانات، کیفیت و نظاقت بود که به شرکت تذکر دادهایم.
رسولی تصریح کرد: اقتصاد شرکتهای حمل و نقل و شرکتهای مسافری اصل و اساس موضوع است و اگر اقتصاد آنها درست شود، کارخانه واگنسازی نیز رونق میگیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: باید به شرکتها کمک شود؛ که دستور کار جدید راهآهن و بازنگری مصوبات قبل تا هر جا تصمیمی گرفته شده و دست و پای شرکتها را بسته، تسهیل شود که یکی از آنها ضمانتنامههای بانکی است.
وی با بیان اینکه قیمتهای دریافتی شرکتهای حمل و نقل نسبت به قیمت تمام شده بلیط پایینتر است و به دنبال کیفیت بهتر هستیم تصریح کرد: امروز در کارخانه پلور سبز چهار سالن برای واگن حمل خودرو در دست ساخت است.
رسولی با اشاره به قطار گردشگری در استان کرمان تصریح کرد: قطارهای گردشگری را ترویج میکنیم اما این قطارها یک و نیم تا ۲ برابر ظرفیت مسیر مسافربری کشور را اشغال میکنند که اگر مسیر باری باشد؛ خسارت برای کشور است.
وی درباره مسائل مسیر ریلی سیرجان به بافت خاطرنشان کرد: ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و بلاتکلیفی در پروژههای عمرانی سمّ است.
باتوجه به اقداماتی که در سفر مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت میتوان آیندهای روشن را برای توسعه ریلی در استان کرمان دید.
نظر شما