سمنان «شهر دوستدار کودک» روزهای اخیر در تلاش بود، تا از دریچه برگزاری نمایشگاه کتاب، به افزایش سرانه مطالعه قومسیان دست یابد و فاصله خود را برای دستیابی به عنوان «شهر دوستدار کتاب» کم‌تر و کم‌تر کند.

نمایشگاه کتاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی سمنان که این روزها به دنبال کسب توفیق شهر دوستدار کودک هستند، نگاهی متفاوت به هفدهمین نمایشگاه کتاب استان داشتند و از این رویداد مهم فرهنگی به عنوان ابزاری برای دستیابی به این توفیق یاد می‌کنند.

رویدادی که فانوس راه پر پیچ و خم تبدیل سمنان به شهر دوستدار کودک است و این امر بر همگان روشن است که رسیدن به این آرمان جز با داشتن تخصص و مددجویی از نگاشته‌های متخصصان این امر چه در داخل و خارج کشور میسر نیست.

رد پای این تخصص و تجربیات کارشناسان این امر را می‌توان در قفسه‌های کتابخانه‌ها پیدا کرد و تنها کتاب و کتابخوانی است که ما را برای رسیدن به شهری که آرمان کودکان است سوق می‌دهد.

کتابخوانی مردمان دیاردارالمرحمه در رگ و خون هنرمندان و فرهیختگان بیشمارش ریشه دوانیده اما این مساله با ورود فضای مجازی به مانند همه دنیا تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

بهترین میزبانی برای دوستداران کتاب در این نمایشگاه، مسیری را به سوی کسب شهر دوستدار کودک گشود و برگزارکنندگان این نمایشگاه با علم به این مساله، از هیچ تلاشی برای گشودن آن راه فروگذار نکردند.

اقدامات بسیاری از ماه‌ها قبل انجام شد، زمان‌بندی برای برگزاری هفدمین نمایشگاه کتاب استان سمنان صورت گرفت، تمامی نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی مرتبط به صف شدند تا تمامی شاخص‌ها و موارد خواسته شده برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این نمایشگاه محقق شود و هیچ مانعی سد راه این رویداد بزرگ فرهنگی نباشد.

سیاستگذاری و طرح‌ریزی اجرای برنامه‌های ویژه کودکان کار آسانی نیست. فهم دنیای کودکان و نیازهای آنان و روش‌های کارآمد تأمین این نیازها به بالاترین سطوح تخصصی و مشارکت کارشناسان باتجربه نیازمند است.

لازمه توجه کارشناسان، مدیران شهری و فهم نیازهای کودکان و تأمین آن‌ها نیز داشتن علم و تخصص کافی است تا بتوان به مولفه‌های اصلی شهر دوستدار کودک دست یافت.

فضاهای شهری متناسب با نیازهای اجتماعی و فردی کودکان شهر از جمله مولفه‌های شهر دوستدار کودک است که از دیدگاه مهندسی علوم انسانی، ارتقای کیفیت این فضاها می‌تواند در سلامت و رشد قوای جسمی، تقویت تعاملات اجتماعی و پرورش خلاقیت در کودکان مؤثر باشد.

در شهر دوستدار کودک، حاکمیت مطلوب مستلزم قابل رویت بودن کودکان در عاملیت توسعه شهر و ارائه فرصت‌هایی به کودکان برای مشارکت در فرایندهای تصمیم گیری است. از این منظر طرح‌های دوستدار کودک به دنبال اعطای حق شهروندی به کودکان و کم کردن میزان خشونت علیه کودکان است.

تأمین این مولفه‌ها نیازمند داشتن تخصص، آگاهی است که مطالعه و کتابخوانی یکی از مهمترین راه‌های دستیابی به این مهم است.

برگزاری نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی و بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه و یکی از شاخه‌های فرهنگی برپا می‌شود، طریقتی است به سوی بازگشت به دوران طلایی کتابخوانی و راهی به سوی افزایش علم، آگاهی و تخصص در رشته‌های مختلف مانند مهندسی شهری و دنیای کودکان.

ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، دسترسی آسان به کتاب و کاهش هزینه‌های خرید کتاب از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان سمنان بود.

۶۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه سمنان ارائه شد

بیش از ۶۰ هزار عنوان کتاب در هفدهمین نمایشگاه کتاب استان از بیست و هفتم آذر تا دوم دی ۹۸ در سمنان عرضه شد.

این نمایشگاه در ۲ بخش عرضه، فروش و برنامه‌های فرهنگی مانند نمایش خیابانی، موسیقی محلی، شاهنامه‌خوانی، تحلیل و رونمایی کتاب در ۲ نوبت صبح و بعدازظهر برپا شد و ۱۵۰ ناشر در ۱۲۰ غرقه در آن شرکت داشتند.
۱۰ غرقه هفدمین نمایشگاه کتاب استان سمنان برای انتشارات بومی استان در نظر گرفته شده بود.

میزان فروش، از شاخص‌های موفقیت نمایشگاه‌های کتاب است

یکی از شاخص‌های ارزیابی نمایشگاه کتاب از دیدگاه ناشران میزان فروش است و استان سمنان در سال گذشته با فروش هشت میلیارد ریالی کتاب در شانزدهمین نمایشگاه کتاب نظر ناشران را جلب کرد.
۳۰ درصد تخفیف خرید کتاب برای هفدهمین نمایشگاه کتاب استان سمنان در نظرگرفته شد که ۱۰ درصد توسط موسسه نمایشگاه، ۱۰ درصد توسط ناشر و ۱۰ درصد توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تأمین شد.

کودکان و نوجوانان جامعه هدف امسال نمایشگاه کتاب سمنان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، کودکان و نوجوانان را جامعه هدف هفدمین نمایشگاه کتاب استان معرفی می‌کند و ایجاد انس و الفت آنان با کتاب را از اهداف برگزاری این نمایشگاه می‌خواند.

حجت الاسلام والمسلیمن علی‌اصغر فضیلت بیان می‌کند: آمار و ارقام سرانه مطالعه در زمان حاضر درشان کشور نیست و نمایشگاه کتاب راهکاری برای افزایش سرانه مطالعه و تقویت دوستی با کتاب است.

وی اضافه کرد: سال گذشته استان‌های کم جمعیت به دلیل کاهش فروش کتاب از فهرست نمایشگاه کتاب استانی حذف شدند و استان سمنان نیز در این فهرست قرار گرفت، اما با پیگیری‌های انجام شده موسسه نمایشگاهی کتاب به برگزاری نمایشگاه در استان به شرط فروش بالا رضایت داد.

وی با اشاره به اینکه در حال جمع‌بندی میزان فروش نمایشگاه امسال هستیم، بیان کرد: سال گذشته نزدیک به هشت میلیارد ریال کتاب در نمایشگاه فروخته شد که این میزان فروش چشمگیر بود و امید است امسال نیز مانند سال گذشته استقبال از نمایشگاه کتاب مطلوب باشد.

فضیلت اضافه کرد: امسال بیش از ۵۰۰ انتشارات برای حضور در هفدمین نمایشگاه کتاب استان سمنان ثبت‌نام کردند که به ناچار به کمتر از نصف گزینش شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: مسئولان استان نسبت به فرآیند برپایی نمایشگاه باید فعال‌تر عمل کنند و لازم است همه پای کار باشند.

وی ابراز داشت: کتاب همیشه در بین مردم جایگاه خود را داشته و فقط باید زمینه حضور شهروندان در این رویداد فرهنگی با اطلاع‌رسانی فراهم شود.

هفدهمین نمایشگاه کتاب استان سمنان ۲۷ آذر تا دوم دی ۹۸ به مدت ۶ روز در نوبت‌های صبح و عصر برگزار می‌شود.

سمنان یکی از هفت شهر دوست‌دار کودک

محمد ناظم رضوی شهردار سمنان نیز شهر دوست‌دار کودک را شهری دانست که نیازهای کودکان و نوجوانان را در کانون توجه قرار داده و در راستای توسعه، مناسب‌سازی و بسترسازی از منظر کالبدی و اجتماعی شهر برای فعالیت کودکان در تلاش است تا آن‌ها نیز مانند سایر شهروندان منطبق با نیازهای‌شان بتوانند در شهر زندگی کنند.

وی افزود: گفت: شهر دوست‌دار کودک زمینه‌ساز رشد و ارتقای ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی اعم از امنیت، نشاط و سلامت کودکان و نوجوانان است.

شهردار سمنان در ادامه بیان کرد: شهرداری برای توسعه هر نوع هم‌کاری در فعالیت‌ها و هم‌چنین توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی و امکانات مرتبط با آن همچون برگزاری نمایشگاه کتاب به مانند همیشه آماده است.

ناظم رضوی ابراز داشت: در راستای تحقق شعار «سمنان، شهر دوستدار کودک» که خود دارای دو جنبه است یکی شهری که کودکان آن را دوست دارند و دیگر، شهری که ظرفیت بهتر و مطلوب‌تر را برای زیست کودکان فراهم می‌کند، فعالیت‌ها و کارگاه‌های آموزشی شایسته کودکان این شهر، برنامه‌ریزی شده و در حال اجرا است که برگزاری نمایشگاه کتاب با ارائه کتاب‌های کودکان، یکی از این برنامه‌ها است.

راهیابی ۲ کتابخانه سمنان به جشنواره دوستدار کتاب ایران

سمنان شهری است که به عنوان شهر دوستدار کتاب نیز در سال گذشته انتخاب شد.

کتابخانه‌های عمومی شیخ محمود مزدقانی روستای مؤمن آباد و شهید غلامرضا شهروی روستای لاسجرد از شهرستان سرخه به مرحله پایانی جشنواره شهرها و روستاهای دوستدار کتاب ایران راه یافتند.

سال گذشته پس از سه مرحله داوری از میان یک هزار و ۴۰۶ کتابخانه‌های روستایی شرکت کننده از استان‌های کشور در پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران، ۵۹ کتابخانه از ۲۱ استان کشور به مرحله پایانی این جشنواره راه یافتند.

در مرحله پایانی ۲ کتابخانه عمومی روستای مؤمن آباد و لاسجرد به عنوان برگزیده کشوری انتخاب شدند که کتابخانه عمومی شیخ محمود مزدقانی روستای مؤمن آباد در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به عنوان روستای شایسته تقدیر در این جشنواره معرفی شدند.

در نخستین دوره از برگزاری این جشنواره ۶۲۰ روستا شرکت کردند که در سال دوم به ۸۰۰ روستا افزایش پیدا کرد که پس از چند مرحله داوری و ارزیابی مجموعه فعالیت‌ها و برنامه‌های این روستاها، ۲۰ روستا به‌عنوان نامزد و در مرحله نهایی داوری، ۱۰ روستا به عنوان روستای دوستدار کتاب ایران معرفی شده است، همچنین هر سال یک روستا به‌عنوان برگزیده برگزیده‌ها انتخاب شده است.

کد خبر 472909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سمنان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha