چند روز پس از وعده سخنگوی دولت درباره اعلام تعداد قربانیان حوادث آبان‌ماه، استانداران فارس، خوزستان و کرمانشاه از اقدامات انجام‌شده برای دلجویی از معترضان خبر دادند. همچنین دو استاندار، ضمن تأکید بر اینکه آمار آنها درباره قربانیان مشخص‌شده یا در دست بررسی است، از اعلان آن طی دو روز آینده خبر دادند.

اعتراضات بنزینی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا پلاس،  اخیراً دریابان علی شمخانی، دبیر  شورای عالی امنیت ملی طی نامه‌ای به رهبر انقلاب، درخواست مدیریت وضعیت جان‌باختگان و مصدومان حوادث بعد از اصلاح قیمت بنزین را مطرح کرد؛ درخواستی که رهبر معظم انقلاب آن را بی‌پاسخ نگذاشتند و تأکید کردند: « ... هرچه سریع‌تر انجام شود و نسبت به افراد مشکوک در هر گروه، با جهتی که به رأفت اسلامی نزدیک‌تر است، عمل شود.» ایشان پیشنهاد «شهید» خواندن عده‌ای از شهروندان بی‌گناه در این حوادث که «بدون داشتن هیچ‌گونه نقشی در اعتراضات و اغتشاش‌های اخیر و در میانه درگیری‌ها جان‌ باخته‌اند» را نیز البته بر اساس چارچوب‌های قانونی پذیرفتند و ضمن تأکید بر پرداخت دیه به خانواده‌های آنها و دلجویی از آسیب‌دیدگان، حتی دستور دادند با خانواده‌های افراد مشکوک نیز با «رأفت اسلامی» برخورد شود.

رئیس جمهوری نیز نوزده آذر ماه در همایش استاندارن سراسر کشور گفت: استانداران با سرکشی به خانواده‌ها و افراد آسیب‌دیده به کمک آنان شتافته و از خانواده‌های حادثه‌دیده دلجویی کرده و حداکثر کمک و همراهی را با آنان داشته باشند.

حال این سؤال مطرح می‌شود که با فروکش کردن اعتراض‌ها، وزارت کشور و دیگر مجموعه‌های مسئول در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ برخی از نمایندگان مجلس، از جمله علیرضا رحیمی و بهرام پارسایی و پروانه سلحشوری از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و کمیسیون ویژه برای پیگیری ابعاد دقیق اعتراضات آبان‌ماه و رسیدگی به کشته‌شدگان و بازداشتی‌ها گفتند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود گفته است: «عدد و رقمی که از سوی آمریکایی‌ها درباره قربانیان حوادث اخیر اعلام‌شده، غیرواقعی است. شاهدی بر ادعاهای آنان وجود ندارد.» او در بخشی دیگری از صحبت‌های خود وعده داد: «ما صادقانه و به تفکیک استان‌ها و علت، آمار را اعلام می‌کنیم. اگر تابه‌حال هم صبر کردیم و اعلام ‌نشده، به دلیل درخواست شورای امنیت ملی است. دولت با هماهنگی قوه قضاییه و وزارت کشور این آمار را به‌زودی اعلام می‌کند.»

حالا ایرناپلاس به سراغ چند نفر از استاندارانی که شاهد بیشترین میزان اعتراضات و معترضان بوده‌اند، رفته است تا درباره نحوه رسیدگی به آسیب‌دیدگان حوادث اخیر و اجرای دستورات رهبر انقلاب و رئیس جمهوری از آنها بپرسد. از میان استانداران تهران، البرز، کردستان، خوزستان، کرمانشاه و فارس، سه نفر از استانداران به سؤالات ما دراین‌باره پاسخ دادند.

  • استاندار فارس: دستور رهبری‌ برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان انجام شد

عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس درباره اجرای دستور رهبر مبنی‌بر رسیدگی به آسیب‌دیدگان حوادث آبان‌ماه سال جاری، به ایرناپلاس می‌گوید: تمامی دستورات در این زمینه انجام ‌شده است.

وی درباره تعداد کشته‌شدگان، شهدا و افراد بازداشتی این حوادث می‌گوید: آمار اینها را نهادهای امنیتی باید اعلام کنند.

  • استاندار خوزستان: تیم‌هایی به منازل جان‌باختگان رفتند و از آنها دلجویی کردند

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز درباره اجرای دستور رهبر مبنی بر رسیدگی به آسیب‌دیدگان حوادث آبان‌ماه سال جاری، به ایرناپلاس توضیح می‌دهد: تیم‌هایی به منازل جان‌باختگان رفتند و از آنها دلجویی کردند. طی هفته جاری نیز گروه‌هایی متشکل از فرماندار، فرمانده سپاه و دیگر مسئولان خدمت خانواده‌ها می‌رسند.

وی ادامه می‌دهد: اقداماتی نیز در راستای کمک و حمایت از خانواده کسانی که بی‌گناه کشته ‌شده‌اند و شهید محسوب می‌شوند، در دست بررسی است.

استاندار خوزستان درباره تعداد کشته‌شدگان، شهدا و افراد بازداشتی حوادث اخیر در استان می‌گوید: یک نفر از نیروهای سپاه و یک‌ نفر از مأموران نیروی انتظامی به شهادت رسیدند و تعداد شهدای مردمی نیز در حال بررسی است و طی امروز و فردا مشخص می‌شود. در حال حاضر آمار دقیقی از بازداشت‌شدگان این حوادث در اختیار ندارم، اما مطلعم تعداد آنها به‌شدت کاهش‌یافته است.

  • استاندار کرمانشاه: تعداد شهدا مشخص‌ شده است

هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه نیز درباره اجرای دستور رهبر مبنی‌بر رسیدگی به آسیب‌دیدگان حوادث آبان‌ماه سال جاری می‌گوید: مطابق دستورالعمل وزارت کشور، برنامه‌هایی را پیگیری و سرکشی‌ها را انجام داده‌ایم.

وی درباره تعداد کشته‌شدگان، شهدا و افراد بازداشتی حوادث اخیر در این استان تصریح می‌کند: تعداد شهدا مشخص‌ شده است و طی دو روز آینده اعلام می‌شود. تعداد بازداشتی‌ها را نمی‌توان اعلام کرد، اما در مقایسه با قبل، کاهش محسوسی داشته است.

کد خبر 472737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha