رئیس جمهوری کوبا روز شنبه مانوئل ماره‌رو کروز را به عنوان نخست‌وزیر این کشور منصوب کرد؛ جایگاهی که در بیش از چهار دهه گذشته در سپهر سیاسی کوبا وجود خارجی نداشت.

ماره‌رو كروز نخست‌وزير كوبا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان، ماره‌رو مدت ۱۶ سال وزیر گردشگری کوبا بود و با حکم میگل دیاز-کانل برای پنج سال سمت و مسئولیت نخست‌وزیری را بر عهده خواهد داشت. او پیش از ورود به عرصه گردشگری از درجه‌داران ارتش کوبا بود و با هدف کسب درآمد از صنعت گردشگری و رونق دادن به اقتصاد رو به افول کوبا به وزارت رسید.

آخرین نخست‌وزیر کوبا فیدل کاسترو بود که از ۱۹۵۹ تا دسامبر ۱۹۷۶ در این جایگاه حضور داشت و پس از آن مسئولیت ریاست شورای حکومتی را بر عهده گرفت؛ جایگاهی که جایگزین دو سمت رئیس جمهوری و نخست‌وزیر بود. در واقع، ماره‌رو نخستین نخست‌وزیر کوبا پس از ۴۳ سال است و ۵۹۴ عضو مجمع ملی قدرت خلق به حضور او در این مقام رای دادند. نخست‌وزیر باید رای اکثریت مطلق پارلمان را داشته باشد.

معاونان نخست‌وزیر کوبا و دیگر اعضای شورای وزیران هم روز شنبه از پارلمان رای گرفتند. با وجود معرفی شدن ماره‌رو، همچنان دیاز-کانل رئیس دولت است و رائول کاسترو، برادر رهبر فقید کوبا هم سمت دبیر کلی حزب کمونیست را برای خود نگه داشته است؛ جایی که کارشناسان معتقدند قدرت اصلی را در نظام کوبا در دست دارد.

بر اساس قانون اساسی جدید کوبا که رای‌دهندگان کوبایی آن را در فوریه ۲۰۱۹ تایید کردند، قدرت در این کشور کمونیستی آسان‌تر از گذشته دست به دست می‌شود و یک رئیس جمهوری فقط می‌تواند برای دو دوره پنج ساله برگزیده شود.

کد خبر 472590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha