مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
۰ نفر

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: در تولید گیاهان تراریخته، مصرف علف‌کش‌ها کاهش‌یافته و باعث بالا رفتن ارزش اقتصادی کشاورزی می‌شود.

گیاهان تراریخته

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، پرویز مرادی در ارتباط با گیاهان تراریخته، عنوان کرد: مضرات استفاده از محصولات تراریخته تاکنون به اثبات نرسیده است و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد از طرف دیگر تولید نهاده‌های دامی اعم از ذرت، سویا، پنبه و کلزا بدون تراریخته امکان‌پذیر نیست.

این مسئول ادامه داد: چالش‌هایی درزمینهٔ محصولات تراریخته وجود دارد که در سطح مجلس در حال بررسی است و همچنان تحقیقات بر روی محصولات تراریخته ادامه دارد.

وی با تاکید بر این‌که تنها راه تامین امنیت غذایی، تولید بیشتر باکیفیت بالاتر است، ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۵۰ در مقایسه با امروز، به ۷۰ درصد غذای بیشتری نیاز داریم و باید برای تامین این میزان مواد غذایی، برنامه‌ریزی‌های اصولی داشته باشیم.

مرادی افزود: کشاورزی سنتی در مقایسه با کشاورزی مدرن، از محدودیت‌های منابع طبیعی و ژنتیک رنج می‌برد، یکی از راه‌حل‌های پیشنهادشده برای تامین امنیت غذایی طی سال‌های آتی، استفاده از سایر منابع غذایی است. از دیگر راه‌حل‌ها، به‌کارگیری روش‌های مدرن در کشاورزی است که «اصلاح نباتات» و «بیوتکنولوژی» را شامل می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان زنجان یادآور شد: تراریخته، فرسایش ژنتیکی به دنبال دارد و منابع ژنتیکی از بین می‌رود ولی این مسئله راه‌حل‌هایی دارد که از آن جمله می‌توان، راه‌اندازی بانک‌های ژن را نام برد. در همین راستا، مراکز بین‌المللی، کاملاً برنامه‌ریزی‌شده و بااعتبار مالی زیادی در حال نگهداری منابع ژنتیکی هستند تا از فرسایش ژنتیکی جلوگیری شود.

کد خبر 472290

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha