رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم گفت: در۱۰ سال گذشته اضافه‌ وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان این استان ۳ تا ۴ برابر افزایش‌ یافته است، درحالی‌که این عدد در سطح کشور ۲ تا ۳ برابر است.

وزن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی‌اکبر حق‌ویسی افزود: به‌طور میانگین در سطح کشور ۵ درصد دانش آموزان چاق هستند و حدود ۲۰ درصد نیز اضافه‌وزن دارند. ضمن این که ۲ تا ۳ درصد کودکان استان قم دچار کم‌وزنی و لاغری و حدود یک درصد نیز کوتاه‌قد هستند.

وی ادامه داد: والدینی که به دلیل نگرانی از کم‌وزنی فرزندانشان با اصرار به آن‌ها غذا می‌دهند، احتمال ابتلا به اضافه وزنی و چاقی در این کودکان در آینده بیشتر است.

حق‌ویسی بابیان این‌که استفاده از سوسیس و کالباس در مدارس ممنوع است، بیان کرد: این مواد غذایی در برخی از مدارس به فروش می‌رود که می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به چاقی و اضافه وزن در دانش‌آموزان شود.

وی با تاکید بر اهمیت خوردن صبحانه افزود: دانش‌آموزانی که صبحانه میل نمی‌کنند و در مدرسه کیک و کلوچه می‌خورند، کالری بالایی وارد بدن می‌کنند که منجر به اضافه‌وزن و چاقی خواهد شد. درحالی که این کیک‌ها معادل ۱۴ تا ۱۵ قاشق برنج، یک کاسه خورشت قرمه سبزی، یک کاسه ماست و مقداری سبزی و سالاد است.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم با اشاره به حضور بیش از ۲۶۰ هزار دانش‌آموز در مدارس قم گفت: یک‌چهارم جمعیت استان را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند و ضرورت رعایت برنامه غذایی در این قشر از جامعه بیش‌ازپیش است. در این راستا برنامه‌ای برای پیشگیری از اضافه‌وزن کودکان و نوجوانان توسط کارشناسان مرکز بهداشت تهیه‌شده و در اختیار مدارس قرارگرفته است.

وی افزود: در این برنامه غذایی برای نوجوانان ۷ تا ۱۱ ساله دختر و پسر، نوجوانان ۱۲ تا ۱۴ ساله دختر و پسر و نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ ساله دختر و پسر برنامه تغذیه‌ای برای وعده صبحانه و میان وعده صبح یا عصر تنظیم‌شده است.

کد خبر 472251

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha