محسن محسنی نسب ضمن اشاره به ورشکسته بودن سینمای ایران، درباره علت این اتفاق و راهکار برون رفت از آن توضیحاتی داد.

محسنی نسب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن محسنی نسب تهیه‌کننده و کارگردان سینما درباره ورشکستگی سینمای ایران، گفت: سینمای ایران ورشکسته است چرا که دیگر سینمای مستقل وجود ندارد و بسیاری از ارتزاق کنندگان سینما، محو شده‌اند. کارگردان «یاس‌های وحشی» افزود: وقتی جمعیت ۷ هزار نفری سینمای ایران نمی‌توانند از طریق سینما ارتزاق کند و سینما از سبد اوقات فراغت جامعه خارج شده است پس سینمای ایران ورشکسته است. این آمار و ارقام دروغینی هم که مسئولان سینمایی به آن اشاره می‌کنند به این دلیل است که می‌خواهند این فاجعه دیده نشود.

این کارگردان ادامه داد: در کشوری با جمعیت ۸۰ میلیون، اگر بگوییم از یک فیلم پرطرفدار استقبال شده است یعنی حداقل ۴۰ میلیون نفر باید آن را دیده باشند که این با احتساب، میانگین بلیت ۱۵ هزارتومانی، ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد شد، اما در واقعیت اگر فیلمی پانزده میلیارد  تومان هم بفروشد یعنی یک میلیون نفر دیده‌اند پس یک درصد جامعه از فیلمی که به قول مسئولان، وارد باشگاه میلیاردی شده استقبال کرده‌اند.

محسنی نسب با اشاره به فیلم پرفروش «متری شیش و نیم» گفت: اگر به تهیه کننده اش زنگ بزنید می‌گوید یک میلیارد تومان ضرر کرده ام! این یعنی سازمان سینمایی ورشکسته، چون پرفروش‌ترین فیلم هم ضرر داده است. کارگردان «شیرهای جوان» درباره راهکار برون‌رفت از این جریان گفت: سینمای ایران یک سینمای جدا از فرهنگ ما است، انسان‌ها در طول تاریخ و در تمام جهان سینما می‌روند تا رویاها و حقایق را ببینند سینمای ایران تنها سینمای دنیا است که درباره حقایق صحبت نمی‌کند.  

این تهیه کننده افزود: سینما به عنوان هنر باید درباره حقایق صحبت کند و این موضوع پیچیده و مهمی است که اگر در فیلمنامه‌ها رعایت شود سینمای ایران به دوران خوب خود بر می‌گردد. در ایران به جای تولید فیلم‌ها با محتوای حقیقی، سینمایی می‌بینیم که جز زشتی و پلشتی، چیزی به مخاطب عرضه نمی‌کند. اگر به «متری شیش و نیم»، «شبی که ماه کامل شد»، «خانه پدری» و ... نگاه ‌کنید متوجه می‌شوید چقدر عذاب‌آور است. من به عنوان فیلمساز برای مرتبه دوم نمی‌توانم ببینم، این‌ فیلم‌ها، سینمای رویایی نیستند چون درباره حقایق و زیبایی‌ها حرف نمی‌زنند.

محسنی نسب گفت: در فیلم‌های آمریکایی،  شخصیت‌ها، فداکاری و از خود گذشتگی و ایثار دارند و جالب‌تر اینکه دنیا عباس کیارستمی را با «خانه دوست کجاست» و نمایش فداکاری یک بچه نسبت به به همکلاسی‌اش شناخت. اما آدرس غلط داده اند و گفته اند از فقر و فلاکت و ... می‌گوید در صورتی که این نبود، چون کیارستمی در فقر و بدبختی، ازخودگذشتگی و ایثار را درس داد.  

این کارگردان بیان کرد: قابل تامل‌ اینکه در فیلم آمریکایی، حتی ماشین و آدم آهنی فداکاری دارند و این رمز جذب مخاطب است، چون باعث رویا پردازی می‌شود و حقیقت را به تصویر می‌کشد
اما کدام فیلم ما، این را روایت می‌کند؟ در جواب باید گفت هیچ فیلمی نیست.  
 

کد خبر 472190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha