سازندگان حرفه‌ای که در ساخت خانه از تکنولوژی جدید و فناوری نوین استفاده کنند و کاهش مصرف انرژی را مدنظر قرار دهند تا ۱۷۰ میلیون تومان وام دریافت می‌کنند. 

ساخت‌وساز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در شرایطی که به دلیل رکود بازار مسکن تامین نقدینگی برای سازندگان دشوار شده است، هم‌اکنون در تهران به انبوه‌سازان حرفه‌ای که فناوری‌های نوین را رعایت کنند برای ساخت هر واحد ۱۷۰ میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد. این رقم در سال گذشته ۱۱۰ میلیون تومان بوده است که از رشد ۵۴ درصدی حکایت دارد. 

کسادی بازار مسکن رغبت سرمایه‌گذاری را در این بخش کاهش داده است. با توجه به این‌که تسهیلات خرید تکافوی خرید مسکن را نمی‌دهد و در شهر تهران میزان پوشش‌دهی وام مسکن ۱۶۰ میلیون تومانی زوجین به ۲۳ درصد قیمت یک آپارتمان ۵۵ متری در پایتخت کاهش یافته است هنوز از افزایش سقف تسهیلات خبری نیست. اواسط آبان امسال اعلام خبر رایزنی دولت و سیستم بانکی برای اختصاص منابع برگشتی مسکن مهر به تسهیلات خانه‌اولی‌ها این گمانه را تقویت کرد که سقف وام مسکن افزایش می‌یابد. 

از سوی دیگر به دلیل رشد قیمت زمین و مصالح ساختمانی،‌ تسهیلات ساخت نیز برای احداث مسکن چندان کفاف نمی‌دهد. مهر امسال برای ۵۵۲۴ واحد مسکونی در شهر تهران مجوز ساخت صادر شده که نسبت به شهریور امسال و مهر پارسال به ترتیب ۲۸ و ۱/۵ درصد افزایش یافته است. به طور کلی در ۷ ماه نخست سال جاری ۳۷ هزار و ۲۲۶ واحد مسکونی براساس پروانه‌های ساختمانی در حال ساخت بوده است که نسبت به ۷ ماه نخست سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۴/۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. 

آمار گویای رسیدن وضعیت ساخت‌وساز در تهران به حدود یک‌سوم سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ در زمان رونق بازار مسکن است. معاملات نیز تقریبا به همین مقدار کاهش نشان می‌دهد، لذا نگرانی از فشار تقاضا دست‌کم برای دوره کوتاه‌مدت وجود ندارد اما قطعا این شرایط نمی‌تواند پایدار باشد. 

انبوه‌سازان همواره از کمبود نقدینگی و بی‌توجهی به حوزه ساخت‌وساز گلایه‌مندند. سقف وام ساخت در حالت انفرادی در تهران ۷۰ میلیون تومان، برای سازندگان حرفه‌ای ۱۴۰ میلیون تومان و سازندگان حرفه‌ای که از تکنولوژی جدید و فناوری نوین و کاهش مصرف انرژی استفاده کنند ۱۷۰ میلیون تومان است. بنابراین رو آوردن سازندگان به تکنولوژی هم به جلوگیری از هدررفت انرژی منجر می‌شود و هم منابع مالی بهتری از طریق تسهیلات به آنها می‌رسد. 

در حال حاضر سقف تسهیلات اعطایی به سازندگان حرفه‌ای که فناوری‌های نوین را رعایت کنند در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۶۰ میلیون تومان برای ساخت هر واحد، برای سایر شهرها ۱۳۰ میلیون تومان و برای شهرهای کمتر توسعه‌یافته ۱۱۰ میلیون تومان است. 

براساس اعلام بانک مسکن، سقف تسهیلات اعطایی به ازای هر واحد به صورت انفرادی و مجتمع‌سازی در تهران ۷۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزارنفر جمعیت ۶۰ میلیون تومان، برای سایر شهرها ۵۰ میلیون تومان و برای مناطق کمتر توسعه‌یافته شهری ۴۰ میلیون تومان است. 

همچنین سقف تسهیلات اعطایی به سازندگان حرفه‌ای در تهران ۱۴۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۳۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۱۱۰ میلیون تومان و مناطق کمتر توسعه‌یافته شهری ۹۰ میلیون تومان است. این ارقام در پایان هر سال تغییر می‌کند و برای سال آتی با تصویب و ابلاغ اجرایی خواهد شد. 


 

کد خبر 472123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha