مدیرکل دامپزشکی استان همدان از اعزام ۶ اکیپ عملیاتی برای مایه‌کوبی دام‌های عشایر همدان در خوزستان، ایلام و لرستان خبر داد.

مایه‌کوبی دام‌های عشایر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، محمودرضا رسولی با اشاره به اعزام اکیپ مایه‌کوبی اداره دامپزشکی همدان شامل ۱۲ نفر به استان‌های خوزستان، ایلام و لرستان اظهار کرد: واکسیناسیون دام‌ها به‌منظور پیشگیری از انتشار و انتقال بیماری‌های واگیر در دام‌های عشایر علیه انواع بیماری‌ها با اعزام اکیپ‌های فعال صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به انواع واکسن‌های دامی استفاده‌شده در این طرح گفت: این اکیپ به مایه‌کوبی دام‌های عشایر علیه بیماری‌های آبله، شاربن، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تب برفکی، بروسلوز و اکتیما خواهند پرداخت.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان بابیان اینکه خدمت‌رسانی به قشر زحمتکش عشایر از اولویت‌های اداره دامپزشکی است، افزود: دامپزشکی استان در چند سال گذشته با اعزام گروه‌های واکسیناسیون به مناطق عشایری نسبت به مایه‌کوبی دام‌ها در این مناطق اقدام کرده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه عشایر همدان در فصل سرما و به‌منظور زمستان گذرانی دام‌های خود را به استان‌های گرمسیر مانند خوزستان، لرستان و ایلام مهاجرت می‌دهند، اداره دامپزشکی همدان  به‌منظور پیشگیری از انتشار و انتقال بیماری‌های واگیر دامی به همدان و استان‌های مسیر کوچ در فصل قشلاق دام‌های عشایر را علیه انواع بیماری‌ها با اعزام اکیپ‌های فعال مایه‌کوبی می‌کند.

 رسولی در ادامه اضافه کرد: امسال نیز همچون سال‌های گذشته با برنامه‌ریزی و هماهنگی با ادارات کل دامپزشکی استان‌های قشلاقی و تجهیز این اکیپ‌ها، آنها را به این استان‌ها برای واکسیناسیون دام‌های عشایر اعزام می‌کنیم.

وی گفت: باوجود کمبودهای فعلی در اعتبارات با توجه به اهمیت ارتقای سلامت جامعه و صیانت از سرمایه‌های دامی اعزام اکیپ‌های مایه‌کوبی به ۲۷ منطقه اسکان عشایر در جنوب غربی لرستان و جنوب ایلام مشتمل بر دو کوهه حسینیه و اطراف سد کرخه سراب جهانگیر، مورانی، زرانتل، خرسدره، جلگه، بنلار، چهار قلعه، گل گل، پران پرویز، ورکش، پل زال، سرکن، ولی دشت، رماوند، پاعلم، کوله مرغان، تنگ سیو، سد سیمره، زعفرانیه، چم مر، چول، باغ چای در دم رود افرینه و روبند در برنامه است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان بابیان اینکه در این طرح ۱۶۶ خانوار با جمعیت دامی ۲۰۰ هزار راس گوسفند و بز زیر پوشش قرار می‌گیرند، گفت: اکیپ مستقر در شمال خوزستان و جنوب ایلام در ۱۴ منطقه شامل سپتون، فکه، عین صوله، دشت عباس، عین خوش، شرهانی، دوملک، بیت‌المسکین، سایت‌های ۴ و ۵، چم فاضل و ابوغریب خدمات‌دهی می‌کنند که در مجموع ۶۰۰ خانوار با جمعیت دامی ۳۵۰ هزار راس گوسفند و بز را زیر پوشش دارند.

وی تأکید کرد: در مدت ۴۵ روز کارکنان خدوم ادارات دامپزشکی استان همدان به صورت فشرده در دو نوبت صبح و عصر اقدام به مایه‌کوبی این دام‌ها می‌کنند.

رسولی با اشاره به انواع واکسن‌های دامی استفاده‌شده در این ماموریت گفت: اکیپ واکسیناسیون اداره کل دامپزشکی استان در استان خوزستان اقدام به مایه‌کوبی دام‌های عشایر علیه بیماری‌های آبله، اکتیما، شاربن، تب برفکی، بروسلوز و طاعون نشخوارکنندگان کوچک می‌کند.

وی گفت: باید از فعالیت‌های همکاران خود که با تحمل دشواری‌های دوری از خانواده و سختی شرایط کار ماموریت خود را به نحو احسن انجام می‌دهند کمال تقدیر و تشکر خود را اعلام نمایم.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان واکسیناسیون به موقع دام‌ها را مهمترین روش پیشگیری از بیماری‌های دام‌های سبک دانست و از دامداران و عشایر خواست تا همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی داشته باشند.

وی گفت: کارشناسان دامپزشکی اعزام شده، کلاس‌های آموزشی نیز برای عشایر تشکیل می‌دهند تا در کنار عملیات واکسیناسیون، آموزش لازم برای جلوگیری از انتشار بیماری‌های دامی انجام شود.

کد خبر 472082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha