همزمان با شب یلدا افرادی مانند پاکبانان، پرستاران، مأموران پلیس، آتش‌نشان‌ها، نگهبانان شیفت شب و خیلی‌های دیگر به دلیل نوع شغل و فعالیت‌شان ناچارند طولانی‌ترین شب ‌سال را دور از خانه و در محل کار سپری کنند.

افراد یلدا

همشهری آنلاین/ پریسا نوری:

مرتضی موحدی‌نیا، آتش‌نشان

شب‌چره خریدیم ولی نخوردیم

15 سال است خدمت در لباس ققنوس‌ها را تجربه می‌کند و در این مدت 11جشن یلدا را دور از خانواده و در مأموریت گذرانده است. «مرتضی موحدی‌نیا» آتش‌نشان ایستگاه 57 و مسئول روابط‌عمومی منطقه 3 آتش‌نشانی که پدر 2 فرزند 2 و 4 ساله است، قرار است یلدای امسال را هم در ایستگاه و گوش به زنگ اعلام مأموریت سپری کند و برای این شب با کمک همکاران تدارک هم دیده است. می‌گوید: «با همکاران، شیفت نفری 30 هزار تومان پول روی هم گذاشتیم و میوه، تخمه، شیرینی و تنقلات خریده‌ایم تا یلدا را دور هم جشن بگیریم؛ البته اگر حادثه‌ای پیش نیاید و به مأموریت نرویم.» او که یاد خاطره‌ای افتاده با لبخند ادامه می‌دهد: «چند سال پیش در ایستگاه برای جشن یلدا میز مفصلی چیده بودیم، اما همین که خواستیم چیزی بخوریم، با اعلام زنگ به مأموریت رفتیم و صبح برگشتیم و از خستگی خوابمان برد. همکاران شیفت صبح که آمدند و میز آماده را دیدند حسابی خوشحال شده و از خودشان پذیرایی کردند.»

رعنا بهرام‌نژاد، پرستار بیمارستان شهید محمدباقر لواسانی

پرخوری ممنوع!

وقتی از 19 سال پیش لباس سفید پرستاری را به تن کرده یلداهای زیادی را کنار بالین بیماران و دور از همسر و تنها دخترش «ترنم» گذرانده است. «رعنا بهرام‌نژاد» پرستار بیمارستان شهید لواسانی از شب‌های یلدای‌ پرستاران در بیمارستان این‌طور می‌گوید: «معمولاً به خانه زنگ می‌زنیم و از اینکه این شب در جمع خانواده و فامیل حضور نداریم دلتنگ می‌شویم و برای کاهش دلتنگی‌مان با همکاران دور هم جمع می‌شویم و با گفت‌وگو و خوردن انار، هندوانه و آجیل یلدا را جشن می‌گیریم.» بهرام‌نژاد درباره وضعیت بیمارستان‌ها در شب یلدا می‌گوید: «معمولاً از نیمه‌های شب تعداد مریض‌هایی که به دلیل مشکلات گوارشی ناشی از بدخوری یا پرخوری یا خوردن هندوانه خراب و... به بیمارستان مراجعه می‌کنند زیاد شده و سرمان حسابی شلوغ می‌شود.» این پرستار باسابقه یکی از خاطرات شیرین یلدایی در بیمارستان را برایمان نقل می‌کند: «یک شب یلدا در بخش مشغول کار بودیم که متوجه شدیم بیماری که چند روز قبل مرخص شده بود، برای قدردانی کیکی که دستپخت خودش بود را برایمان آورد و خاطره شیرینی را برایمان رقم زد.»

سرهنگ رضا صادقی‌پور، رئیس کلانتری 163 ولنجک

یلدای پلیس‌ها در خیابان صبح می‌شود

سنت دیرینه شب یلدا، دورهمی فامیلی و جمع شدن چند خانواده در یک خانه است و به نظر می‌رسد با فرارسیدن شب یلدا و خالی ماندن خانه‌ها امکان بیشتری برای فرصت‌طلبی سارقان وجود دارد اما به گفته «سرهنگ رضا صادقی‌پور» رئیس کلانتری ولنجک، پلیس، بیدار و هوشیار است و با حضور مستمر در معابر و افزایش گشت‌های محسوس و نامحسوس در این شب مانع از سوءاستفاده سارقان می‌شود. او می‌گوید: «مأموران پلیس شب‌های یلدا مانند سایر مناسبت‌ها در آماده‌باش هستند تا شادی مردم تلخ نشود، با این حال از شهروندان انتظار داریم قبل از ترک خانه از بسته بودن در بالکن، پشت‌بام و پنجره‌ها اطمینان پیدا کنند.» سرهنگ صادقی‌پور در ادامه می‌گوید: «دورهمی یلدایی پلیس کف خیابان است و خانواده‌های ما هم پذیرفته‌اند که همسران و پدرانشان فقط متعلق به آنها نیستند و باید حافظ امنیت شهروندان باشند.»


عبدالعلی دلاور، نگهبان بوستان

یلدا در بوستان، بدون دوستان

از 17 سال پیش نگهبان بوستان پلیس است و در تمام این سال‌ها شب‌های یلدا را در کیوسک نگهبانی پارک با گوش دادن به صدای رادیو و قدم زدن در پارک گذرانده است. «عبدالعلی دلاور» از شب‌های یلدای بوستان پلیس برایمان این‌طور می‌گوید: «بوستان پلیس بسیار بزرگ است و من به همراه 6 نگهبان دیگر مسئول حفظ امنیت اینجا هستیم. گاهی در کیوسک کوچک نگهبانی رادیو گوش می‌کنیم و گاهی هم در پارک قدم می‌زنیم، اما نمی‌توانیم دور هم جمع شویم. باید مراقب باشیم که برخی شهروندان روی چمن‌ها آتش درست نکنند، شاخه درخت‌ها را نشکنند یا خدای ناکرده به تجهیزات بوستان و لوازم سرویس بهداشتی آسیبی نرسد.» دلاور که یک دختر و 2 پسر نوجوان دارد در ادامه می‌گوید: «همسر و پسرهایم به تنهایی در این شب‌ها عادت کرده‌اند، اما دخترم گاهی به مادرش گلایه می‌کند که چرا شغل بابا جوری است که نمی‌تواند شب‌های یلدا، عید و... به خانه بیاید. البته چون خانه‌ام نزدیک پارک است، گاهی کسی را جای خودم می‌گذارم و نیم ساعت برای خوردن شام به خانه می‌روم و فوری برمی‌گردم.»


عبدالله نازنینی، کارگر خدمات شهری

یلدا زیر نور ماه

«عبدالله نازنینی» اهل سقز است ولی برای پیدا کردن لقمه‌ای نان حلال رنج دوری از همسر و 2 فرزندش را به جان خریده و حالا سال‌هاست جزو پاکبانان زحمتکش شیفت شب شهرداری منطقه4 است. این پاکبان زحمتکش که بسیار خوش‌صحبت است، با لهجه شیرین کردی‌ برایمان از شب‌های یلدایی که در خیابان‌های تهران و زیر نور ماه گذرانده است، می‌گوید: «ما کارگران شیفت شب در شب‌هایی مثل شب یلدا و شب‌عید که ناچاریم دور از خانه و در محل کار باشیم، بیشتر از همیشه دلتنگ خانواده‌هایمان می‌شویم. اما به جای غصه خوردن اول تلفنی با آنها حرف می‌زنیم و بعد سرمان را با کار گرم می‌کنیم تا دلتنگی از یادمان برود. مردم هم این شب‌ها بیشتر از همیشه حواس‌شان به ما هست و وقتی دارند از مهمانی برمی‌گردند و ما را مشغول خدمت می‌بینند با گفتن «خسته نباشید» و «خداقوت» دلگرممان می‌کنند.» او که 55 بهار را گذرانده خاطرات زیادی از یلداهای قدیم زادگاهش سقز دارد. خاطرات شیرین دورهمی درکنار کرسی که طعم کشمش و هندوانه و همچنین تخمه آفتابگردان سقز مشهور به «حسین طلایی» می‌دهد و با آیین‌های ویژه مناطق کردنشین همراه است.


سرهنگ 2 رابعه جوانبخت، جانشین اداره تصادفات تهران بزرگ

یلدا سر پیچ با یک ساندویچ

در آخرین شب پاییز اغلب خیابان‌های پایتخت به دلیل خریدهای دقیقه نودی شهروندان و مهمانی‌های یلدایی، با ترافیک سنگینی مواجه شده و برخی معابر قفل می‌شوند. از این‌رو مأموران پلیس راهور برای بازگشایی و تخلیه بار ترافیکی معابر آماده‌باش هستند و یلدا را در خیابان‌ها و چهارراه‌های شهر می‌گذرانند. سرهنگ 2 «رابعه جوانبخت» جانشین اداره تصادفات راهور تهران بزرگ با بیان اینکه پلیس‌ها جزو اقشاری هستند که در خیلی از مناسبت‌ها که مردم به جشن و مهمانی می‌گذرانند، مشغول خدمت هستند و این شب را در کنار خانواده‌کاری و همکاران در خیابان می‌گذرانند، می‌گوید: «درشب یلدا ترافیک از اوایل غروب تا پاسی از شب بسیار سنگین است و مأموران راهور باید تا حدود ساعت 3 بامداد که معابر تخلیه می‌شود در خیابان باشند، از این‌رو گاهی حتی فرصت نمی‌کنند شام بخورند و با یک ساندویچ یلدا را می‌گذرانند.» او در ادامه می‌افزاید: «البته مردم اغلب وقتی می‌بینند مأمور پلیس سر چهارراه ایستاده با دادن گل یا تعارف کردن شیرینی و انار دانه شده و... نشان می‌دهند که قدردان زحمات پلیس هستند.»

کد خبر 471988

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha