شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

در آخرین روز سرد پاییزی خلخال بازار خرید شب یلدا در این شهر داغ شد و مردم این شهرستان با برگزاری آیین‌های سنتی به استقبال طولانی‌ترین شب سال می‌روند.  

شب یلدا

به گزارش همشهری آنلاین، اهالی خلخال در استان اردبیل بر اساس یک سنت دیرینه بیشترین وقت خود را در آخرین روز فصل پاییز به خرید شب یلدا برای برگزاری مراسم ویژه بلندترین شب سال اختصاص می‌دهند.  

مردم از صبح روز ۳۰ آذر صرف‌نظر از هوای سرد خلخال به خرید سنتی خود پرداخته و با خرید هندوانه و میوه در سردترین روز پاییزی گرمای تازه‌ای به فضای شهر می‌دهند و سپس در تدارک شام و میوه آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال می‌شوند.   

داغی بازار خلخال در حالی است که اهالی خلخال شب سرد پاییزی را پشت سر گذاشته و خود را برای هوایی سردتر و یخ‌زده‌تر زمستان آماده می‌کنند.  

شب یلدا، مردم خلخال همانند سال‌های گذشته اقلام مورد نیاز شب یلدا را خریداری کرده و منتظر امدن مهمان‌ها و پذیرایی از آنها می شوند.  

بر اساس یک سنت دیرینه در خلخال فرزندان و خانواده‌هایی که متعلق به یک فامیل هستند در خانه بزرگسال‌ترین افراد خانواده و اقوام گرد هم آمده و با نشستن در دور کرسی مراسم ویژه شب یلدا و یا همان چله را به جای می‌آورند.  

شب یلدا برای نوعروسان خلخالی هم که امسال به خانه بخت رفته و یا نامزد شده‌اند نیز شب خوبی است چرا که در این شب شام آماده شده از سوی خانواده داماد به همراه هدایایی با آیین خاصی روانه منزل نوعروس می‌شود.  

در آستانه شب یلدا و به‌مناسبت گرامیداشت این سنت باستانی جشن‌های مختلفی با موضوع استقبال از یلدا در خلخال برگزار می شود.

کد خبر 471960

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha