مقایسه جدول درآمدهای حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی در بودجه ۹۸ و لایحه بودجه ۹۹ نشان می‌دهد دولت برای گران کردن نفت سفید و گازوئیل برنامه دارد.

جدول درآمدهاي حاصل از فروش فرآورده‌هاي نفتي

به گزارش همشهری آنلاین، با وجود تکذیب‌های اخیر درباره خبر گران شدن احتمالی گازوئیل، به نظر می‌رسد دولت روی افزایش دو و نیم برابری درآمد حاصل از فروش نفت سفید، گازوئیل و LPG در سال آینده حساب کرده است. این در حالی است که وزیر نفت و دیگر مقام‌های مسئول در روزها و هفته‌های گذشته بارها نسبت به احتمال گران شدن گازوئیل واکنش نشان داده و آن را تکذیب کرده‌اند.

بر اساس آمار و ارقام موجود در جدولی که می‌بینید، درآمد دولت از محل فروش بنزین، گازوئیل، نفت سفید و LPG در سال جاری ۴۵.۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. از این رقم، ۳۵.۵ هزار میلیارد تومان سهم بنزین و ۱۰ هزار میلیارد تومان سهم سه فرآورده نفتی دیگر است. از آنجا که برنامه گران شدن بنزین پیش‌تر اجرایی شده، رقم درآمد حاصل از فروش بنزین در لایحه بودجه ۹۹ افزایش یافته و به ۵۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

اما نکته اصلی، دو و نیم برابر شدن درآمد حاصل از فروش نفت سفید و گازوئیل و LPG در لایحه بودجه سال آینده است. بر این اساس، درآمد دولت از فروش این سه فرآورده نفتی از ۱۰ هزار میلیارد تومان سال ۹۸ به ۲۵ هزار میلیارد تومان سال ۹۹ می‌رسد تا دولت از محل فروش تمام فرآورده‌های نفتی خود ۷۷ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. این درآمد در بودجه سال جاری ۴۵.۵ هزار میلیارد تومان است.

آنچه در این میان به دست می‌آید، برنامه دولت برای افزایش ۲.۵ برابری قیمت نفت سفید و گازوئیل است؛ حتی اگر مقام‌های مسئول در آینده نزدیک یا دور این ماجرا را تکذیب کنند. دور نیست زمانی که چند روز پیش از گران شدن ناگهانی بنزین در بامداد جمعه ۲۴ آبان، تقریبا تمام مدیران ارشد دولت قاطعانه می‌گفتند هنوز برای گران شدن بنزین تصمیم گرفته نشده است. شاید گران نشدن گازوئیل هم خبری شبیه همان باشد!

کد خبر 471883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha