مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه، از انجام ۷ میلیون و ۳۵۰ هزار نوبت سر واکسیناسیون رایگان در دام‌های سبک و سنگین استان علیه بیماری‌های مختلف، طی سال‌جاری خبر داد.  

واکسیناسیون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از امید حاج‌ محمدی، مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص اهمیت سلامت دام و طیور، اظهار داشت: دو رسالت مهم در حوزه سلامت دام در دستور کار داریم، یکی حفظ سرمایه‌های دامی و دیگری حفظ بهداشت عمومی دامداران است.  

وی سرمایه دامی استان را حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: رصد و پایش، بیماری‌یابی و در کنار آن آموزش به صورت ویژه و مایه‌کوبی را همواره برای حفظ سرمایه‌های دامی استان در برنامه داریم.  

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه، در خصوص بیماری تب‌برفکی گفت: تب برفکی یکی از بیماری‌های واگیردار است که می‌تواند ضایعات و تلفات سنگینی را به بار بیاورد و سلامت صنعت دام و طیور را به مخاطره بیاندازد که امسال خوشبختانه به جز سه مورد در اردیبهشت‌ماه، گزارشی از آن نداشتیم.  

حاج‌محمدی اضافه کرد: بیماری لمپی اسکین (آبله گاوی) اوایل امسال در تمام کشور رخ داد در کشور عراق نیز شاهد شیوع آن بودیم که در راستای آن، توانستیم بیماری را با مایه‌کوبی مجدد و سم‌پاشی لازم برای از بین بردن ریشه اصلی و عوامل انتقال دهنده بیماری، در استان کنترل کنیم.  

آغاز عملیات واکسیناسیون تب برفکی و لمپی‌اسکین از دی‌ماه در کرمانشاه

وی از واکسیناسیون همگانی تب برفکی در دی‌ماه جاری خبر داد و افزود: این واکسیناسیون به‌صورت رایگان برای تمامی دام‌های سبک استان(۳ میلیون و ۵۰۰ راس) به مدت ۲ ماه انجام می‌شود که در کنار آن واکسیناسیون لمپی اسکین نیز برای دام سنگین(گاو و گوساله) انجام می‌دهیم و در اسفندماه نیز واکسیناسیون تب برفکی را در دستور کار داریم.  

به گفته حاج‌محمدی، واکسیناسیون بروسلوز بره و بزغاله طی تابستان و اوایل مهرماه برای ۶۸۷ هزار و ۳۲۱ راس انجام شده است.  

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه، به انجام ۷ میلیون و ۳۵۰ نوبت سر واکسیناسیون دام طی سال‌جاری در استان اشاره کرد و افزود: واکسیناسیون آبله در بهار، تب مالت و بروسلوز در تابستان، واکسیناسیون تب برفکی در پاییز و فاز دیگر آن در زمستان همواره در دستور کار داریم، در ضمن در طول سال واکسیناسیون‌هاری برای سگ‌های صاحب‌دار نیز انجام می‌شود.  

حاج‌محمدی در خصوص آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان نیز، گفت: سال ۹۵ واحدهای روستایی آلوده ۱۹ مورد گزارش شد که در سال ۹۶ به هفت مورد کاهش یافت و امسال تا به امروز گزارشی در این خصوص در استان نداشته‌ایم.  

وی، خدمات بهداشتی رایگان جمهوری اسلامی ایران طی ۴۱ سال گذشته برای دامداران را در کل خاورمیانه بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: در بهترین شرایط می‌توان ۸۵ درصد دام‌ها را واکسینه کرد که ما تلاش خود را برای واکسیناسیون بالای ۹۵ درصد معطوف کرده‌ایم.  

حاج‌محمدی با اشاره به فعالیت یک بیمارستان دامپزشکی در استان، ادامه داد: ۵۴ درمانگاه دامپزشکی، ۶۶ داروخانه دامپزشکی، ۴ آزمایشگاه دامپزشکی و ۶ درمانگاه دام و کوچک در سطح استان در حال فعالیت هستند.  

وی در ادامه در خصوص کیفیت گوشت گرم توزیع شده در سطح فروشگاه‌های استان، گفت: گوشت گرم از کشورهای ارمنستان و گرجستان وارد کشور می‌شود که این دام‌ها در یک فضایی کاملا اروپایی با بهترین علوفه تغذیه می‌کنند، از این‌رو کیفیت بالایی دارند.  

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص گوشت مورد استفاده برای سوسیس، کالباس و همبرگر، یادآور شد: درباره دام‌های مولد که باید حذف شوند، اجازه نمی‌دهیم وارد بازار شوند و برای این موارد استفاده می‌شود.  

کد خبر 471865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha