برگزاری جشنواره زمستانی در شهرستان گردشگرپذیر کلاردشت با توجه به ظرفیت بالای پذیرش مسافران و کوهنوردان داخلی و خارجی، علاوه بر ایجاد شور و نشاط و افزایش درآمد مردم منطقه، باعث شروع گردشگری زمستانی در مازندران می‌شود.

جشنواره های زمستانه کلاردشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، همه ساله میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی به استان مازندران سفر می‌کنند که بیشتر تعداد این سفر در فصل‌های بهار و تابستان صورت می‌گیرد در حالی که برگزاری جشنواره‌های زمستانی در شهرستان کلاردشت در غرب استان با توجه به ظرفیت‌های بالقوه گردشگری و نزدیکی آن به پایتخت می‌تواند به رونق گردشگری زمستانه در استان بیانجامد.

شهرستان ۲۰ هزار نفری کلاردشت که در ارتفاع یکهزار و ۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد به دلیل دارا بودن موقعیت‌های ممتاز طبیعی و گردشگری نظیر قله‌های علم کوه، تخت سلیمان و... همواره در فصل زمستان پوشیده از برف است. دامنه‌های این کوه‌ها که بر اساس اعلام سازمان هواشناسی همه‌ساله تا ارتفاع ۷۰ سانتی‌متر پوشیده از برف می‌شود، ظرفیت مناسبی برای برگزاری جشنواره زمستانی است.

به اعتقاد کارشناسان گردشگری، برگزاری چنین جشنواره‌هایی در سطح این منطقه با توجه به حضور بی‌شمار مسافران و گردشگران در فصل زمستان که نمی‌توانند از شناگاه‌های دریا استفاده کنند به نوعی هدایت آنان سمت گردشگری زمستانه است.

کارشناسان گردشگری می‌گویند با برگزاری اینگونه جشنواره‌ها در استان مازندران علاوه بر ایجاد شور و نشاط در میان مردم، موجب اشتغال و رونق بیشتر هتل‌ها، مراکز اقامتی، رستوران‌ها و... می‌شود.

آنان همچنین معتقدند که ورزش‌های زمستانی مانند کوهنوردی، اسکی، ساخت مجسمه‌های یخی و سورتمه‌سواری از جمله تفریحاتی است که در گردشگری زمستانی مورد توجه است اما به نظر می‌رسد باید شرایط و امکانات اقامتی و رفاهی در مناطق ییلاقی و کوهستانی استان مازندران برای ایجاد چنین گردشگری مهیا شود.

جشنواره زمستانی در برگیرنده انواع برنامه‌هایی مانند برگزاری آئین‌های سنتی، برپایی نمایشگاه و غرفه‌های محلی، بازی‌های بومی محلی مانند سرسره‌بازی بر روی برف، آدم‌برفی، اسکی بر روی برف تولید و عرضه غذاهای سنتی و موسیقی زنده سنتی است که می‌تواند زمینه‌ساز معرفی قابلیت‌های گردشگری فصل زمستان در شهرستان‌های کوهپایه‌ای برفگیر کشور باشد.

عرضه انواع تولیدات صنایع دستی و غذایی در فضاهای نمایشگاهی پیش‌بینی شده می‌تواند علاوه بر رونق تولید و عرضه مستقیم این محصولات به بازدیدکنندگان، سبب افزایش درآمد خانواده‌های روستائیان این منطقه شود.

بر اساس آمار منتشر شده، شهرستان کلاردشت از ابتدای سال جاری تاکنون پذیرای بیش از ۷۰۰ هزار نفر در قالب مسافر و گردشگر بود که از میان آن‌ها دست کم ۱۸ هزار نفرشان گردشگران خارجی از کشورهای عراق، عربستان، امارات، کویت، آلمان و اتریش بود.

جشنواره زمستانی باعث شادی مردم و رونق اقتصادی می‌شود

رییس پیشین هیات ورزش‌های بومی و محلی کلاردشت در این باره گفت: در سال‌های گذشته برای برگزاری جشنواره زمستانی یک فراخوان عمومی داده شد که چرا به محض ریزش برف مردم دچار استرس و اضطراب می‌شوند به نوعی برنامه‌ریزی شود که این استرس‌ها و نگرانی‌ها را به شادی تبدیل کرد که یکی از آن‌ها برگزاری جشنواره بود.

مهدی معصومی افزد: البته هر سال در فصل زمستان دیده می‌شود عده زیادی از مردم دیگر شهرهای عباس‌آباد، کلارآباد، چالوس و حتی مسافران و گردشگران خوش‌نشین که اغلب آن‌ها در این منطقه خانه دوم دارند زمانی که تمام این منطقه پوشیده از برف است خودشان را سرگرم فعالیت‌هایی مانند ساخت آدم‌برفی و سرسره‌بازی می‌کنند و از این فضای مفرح و آرامش‌بخش لذت می‌برند و این نشان از اقبال آن‌ها به طبیعت این منطقه است.

وی ادامه داد: چه اشکالی دارد وقتی که اغلب افراد غیر بومی از استان‌های دیگر مانند اصفهان، شیراز و تهران که هرسال در این فصل به بهانه دیدن برف و بهره‌مندی از این طبیعت چشم‌نواز به این شهرستان سفر می‌کنند، بتوان چنین جشنواره‌ای را برگزار کرد و زمینه ماندگاری آن‌ها را به جای ۲ شبانه‌روز به یک هفته تبدیل کرد.   

رییس پیشین هیات ورزش‌های بومی و محلی شهرستان کلاردشت گفت: نکته مهم‌تر آنکه یک مزیت دیگری که برگزاری چنین جشنواره‌ای دارد آن اینکه در کنار آن می‌توان فعالیت‌های اقتصادی که منجر به درآمدزایی شود، انجام داد چرا که بیشتر بانوان روستایی این منطقه که در تولید انواع غذاهای سنتی مانند نان، آش محلی، میوه‌های جنگلی و یا حتی صنایع دستی نظیر فرش کلاردشت که شهره جهانی دارد، فعالیت دارند و می‌توانند از این طریق درآمد خوبی کسب کنند.

معصومی گفت که امروز تنها راه رونق اقتصادی این شهرستان فقط در زمینه تغییر بی رویه و تخریب زمین‌های کشاورزی، ساخت و سازهای غیرمجاز و تراکم‌فروشی نیست بلکه برای برون‌رفت از این وضعیت باید مسئولان ذیربط با برنامه‌ریزی درست و هدفمند از ظرفیت‌های شهرستان کلاردشت بهره ببرند که یکی از آن‌ها فعالیت در بخش گردشگری فرهنگی و برگزاری چنین جشنواره‌هایی است.

وی در ادامه به برگزاری جشنواره ورزش‌های بومی و محلی و جام زرین کلاردشت و نوروز در سال‌های ۹۴ و ۹۵ اشاره کرد و گفت که خوشبختانه در فرآیند برگزاری این جشنواره‌ها استقبال خوبی شد ضمن آنکه فرش کلاردشت که سال‌ها فراموش شد در این جشنواره دوباره احیا و به مشتریان عرضه شد.

به گفته او، این اتفاقات نشان می‌دهد که می‌توان با فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات چنین برنامه‌های زمینه را برای غنی کردن اوقات فراغت مردم و محیطی پرنشاط و آرامش بخش را برای مردم بومی و غیر بومی این شهرستان فراهم کرد.

وی از نبود همراهی و همکاری مسئولان این شهرستان در برگزاری این جشنواره‌ها انتقاد کرد.

ظرفیت گردشگری زمستانی وجود دارد

رییس اداره ورزش و جوانان کلاردشت نیز گفت: برگزاری آیین چله‌شوی که قرار است فردا شب در این شهرستان برگزار شود در حقیقت می‌تواند زمینه‌ای برای برگزاری جشنواره زمستانی در این منطقه باشد.

حمزه پوربهرام افزود: کلاردشت با برخورداری از جاده سلامت، آبشارهای گردوک، اکاپل، قلل علم‌کوه و تخت سلیمان و دیگر موقعیت‌های طبیعی شرایط برگزاری چنین جشنواره‌ای دارد و امیدوارم با رایزنی‌های به عمل آمده بتوان در دهه فجر امسال شاهد برگزاری چنین جشنواره در این شهرستان باشیم.  

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کلاردشت نیز گفت که برای برگزاری چنین جشنواره‌ای باید در سطح گسترده یعنی ملی تبلیغات و اطلاع‌رسانی شود ضمن آنکه در کنار آن زیرساخت‌ها و امکانات نیز باید فراهم شود.

مظاهر سلیمانپور افزود: متاسفانه محدودیت‌های مالی، فراهم نبودن زیرساخت‌ها نظیر راه‌های دسترسی، نبود سرویس‌های بهداشتی مناسب و مراکز اقامتی از مشکلاتی است که مانع برگزاری چنین جشنواره‌ای در این شهرستان می‌شود ولی در عین حال برگزاری آن با توجه به ظرفیت‌های منطقه ضروری است چرا که در کنار این جشنواره می‌توان نمایشگاه عرضه محصولات غذایی سنتی نیز ایجاد کرد.

وی اظهار داشت: امروز با توجه به آلودگی برخی از استان‌ها حتی در فصول سرما شاهد حضور خیلی از مسافران و گردشگران در این شهرستان هستیم و طبیعتا با حضور مسافران و در کنار آن برگزای این برنامه‌های مفرح می‌توان علاوه بر محیطی پرنشاط برای برای مسافران ایجاد کرد بلکه همین عامل باعث ماندگاری بیشتر و در نتیجه رونق اقتصادی منطقه می‌شود.      

در انتظار صدور مجوز برگزاری جشنواره زمستانی

 رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کلاردشت یکی از مشکلات اساسی برگزاری جشنواره زمستانی در این شهرستان را فراهم نبودن زیرساخت‌ها ذکر کرد و گفت: در پی بررسی‌ها به عمل آمده یکی از مناطقی که شرایط برگزاری چنین جشنواره‌ای به ویژه در فصول پاییز و زمستان را دارد، منطقه رودبارک است چرا که این منطقه به خاطر برخورداری از موقعیت‌های ممتازی مانند قلل علم‌کوه، تخت سلیمان و سرچال پوشیده از برف در تمامی فصول به عنوان مقصد شماری از افراد کوهنورد و گردشگران طبیعت‌گرد است.

حسین متاجی، وجود آبشار اکاپل، بناهای تاریخی و نیز چشمه‌های جوشان را از دیگر ظرفیت‌های طبیعی این منطقه معرفی کرد و ادامه داد: با همه این توانمندی‌های منحصر به فرد از ماه‌ها پیش برگزاری چنین جشنواره‌ای به عنوان یکی از برنامه‌های مدنظر که در دستور کار قرار گرفت و برگزاری این جشنواره در قالب یک طرح به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ارائه و آنچه که به تازگی پیگیری شده ظاهرا فرآیند اجرای این طرح مراحل پایانی‌اش را سپری می‌کند.

وی اضافه کرد: آنچه در این طرح گنجانده شده برنامه‌هایی نظیر آئین‌های سنتی، بازی‌های بومی محلی، غذاهای سنتی، موسیقی سنتی و نیز برنامه‌های شاد و مفرح نمایشی است.  

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کلاردشت گفت: طبیعتا پیش از تصویب طرح و برگزاری چنین جشنواره‌ای باید زیرساخت‌های آن مانند راه های دسترسی، ساخت سرویس‌های بهداشتی، پارک بازی و نیز فضاهای ورزشی در این منطقه مهیا شود.

به گفته متاجی، اکنون شرایط به گونه‌ای است که اغلب مسافران و گردشگرانی که در فصول سال به‌ویژه تابستان و بهار به این منطقه سفر می‌کنند متاسفانه بیشتر اوقاتشان را با صرف هزینه‌های هنگفت در دیگر شهرها از جمله رامسر و چالوس برای بهره‌مندی از چشمه‌های آبگرم معدنی و تله‌کابین می‌گذرانند و فقط به خاطر خنکی هوا و کوهستانی بودن منطقه برای اقامت در شب به این شهرستان می‌آیند.

متاجی گفت: از این رو لازم است برای این منطقه که شهره جهانی دارد و از جای جای دنیا پذیرای مسافر است بسترهای لازم از جمله زیرساخت‌ها برای اجرای برخی از طرح‌های گردشگری زمستانی و زیرشاخه‌های آن مانند جشنواره زمستانی فراهم کرد.  

وی اظهار داشت: این موضوع در نشست‌های مختلف مطرح و از فرماندار شهرستان کلاردشت خواسته شده تا مسئولان دستگاه‌های اجرایی و حتی تشکل‌های مردم نهاد را مجاب کند تا در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند ضمن آنکه هم اکنون عده‌ای از سرمایه‌گذاران نیز برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اعلام آمادگی کرده‌اند.

کد خبر 471753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha