پنجشنبه ۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ده سال پیش در چنین ماهی بود که یک قرص آبی کوچک تولید شد: اولین درمان خوراکی ناتوانی جنسی مردان.

Viagra

ویاگرا که تصادفا بوسیله دانشمندان آزمایشگاه‌های شرکت داروسازی فایزر تولید شده بود، در تاریخ 27 مارس 1998 بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تایید قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دکتر برایان کلی مدیر ارشد پزشکی شرکت فایزر در این باره می‌گوید: "ما در اصل سیلدنافیل - داروی فعال موجود در ویاگرا - را به عنوان یک داروی قلبی- عروقی و برای توانایی آن برای پایین‌آوردن فشار خون مورد آزمایش قرار می‌دادیم."

"اما در حین امتحان بالینی دارو متوجه شدیم که افراد مورد آزمایش نمی‌خواهند مصرف دارو را قطع کنند، چون عارضه جانبی این دارو باعث حل مشکلات جنسی آنها شده بود."

از هنگامی که ویاگرا به بازار وارد شد، 35 میلیون مرد در سراسر جهان ٱن رامصرف کرده‌اند، و در نتیجه ناتوانی نعوظی مردان (impotence) از فهرست تابوهای پزشکی خارج شده و درمان آن بسیار آسانتر شده است.

به محض آنکه این خبر منتشر شدکه ناتوانی جنسی مردان – با نام علمی اختلال نعوظ (erectile  dysfunction  یا ED - با مصرف این قرص‌های سه‌گوش آبی‌رنگ قابل درمان است، مطب‌های متخصصان بیماری‌های ادراری – تناسلی (اورولوژیست‌ها) شلوغ شد.

درمان‌های پیشین برای این عارضه شامل قراردادن پروتزهای مخصوص با جراحی، تزریق داروها و یا استفاده از شیاف‌های درون پیشابراه بود.

دکتر ایروین شومان، اورولوژیستی با سابقه 40 ساله در واشنگتن در این باره می‌گوید: "ویاگرا تعداد زیادی از افراد را به خاطر آسانی درمان به مطب جلب کرد. در قدیم ما کار زیادی برای این افراد نمی‌توانستیم انجام دهیم."

دکتر کلی می‌گوید، با در دسترس قرار گرفتن ویاگرا ناتوانی نعوظی مردان از حوزه  روانشناختی خارج و وارد دنیای بیماری‌های جسمی شد. او می‌افزاید: "پس از ده سال ما فهمیده‌ایم که این ناتوانی یک بیماری عروقی است."

"در این بیماری شریان‌ها و وریدهایی که خون را به آلت تناسلی وارد و از آن خارج می‌کنند، آنچنانکه باید کار نمی‌کنند. ویاگرا به این عروق امکان می‌دهد، گشاد شوند و جریان خون افزایش یاید."

دکتر آبراهام مورگن‌تالر، رئیس مرکز سلامت مردان بوستون و استادیار بالینی اورولوژی در دانشکده پزشکی هاروارد، ویاگرا  را امتیازی برای پزشکی امروز می‌شمارد. اما می‌افزاید این دارو  همه افرادی که آن را مصرف می‌کنند، مناسب نیست.

مورگنتالر می‌گوید: "دو حقیقت را درباره ویاگرا به یاد داشته باشید: این دارو برای افرادی که پزشک برای رفع مشکل واقعی‌شان این دارو را برای آنها نسخه می‌کند، مناسب است."

مورگنتالر که نویسنده کتابی با نام "اسطوره ویاگرا" است، می‌افزاید: "اما افرادی که  تنها برای شادمانی شخصی آن را مصرف می‌کنند و فکر می‌کنند این دارو می‌تواند مشکلات آنها در روابط حل کند، نومید خواهند شد."

کد خبر 47158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز