استاندار فارس گفت: قوانین باید پاسخگوی واقعیت موجود و نیازهای پویای جامعه باشد و با توجه به اینکه از زمان تدوین قانون شهرداری‌ها مدت زمان زیادی سپری شده از این رو ضروری است در قوانین این نهاد بازنگری لازم صورت گیرد.  

استاندار فارس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عنایت‌الله رحیمی، در هجدهمین نشست مشترک مدیران و قضات عالی رتبه دیوان عدالت اداری و مدیران حقوقی شهرداری‌های کلانشهرهای کشور در شیراز در استان فارس بیان داشت: یکی از مسائلی که هم اینک با آن مواجه هستیم، روند رو به رشد شهرها در ایران و عدم تطبیق مباحث آنها با قوانین موجود است.  

وی افزود: شهرها گاه به صورت طبیعی ایجاد شده‌اند که بافت‌های قدیمی موجود، بخش‌هایی از آنها هستند اما این گونه بافت‌ها در حال حاضر با واقعیت‌ها و نیازمندی‌های زندگی امروز و همچنین قوانین موجود مطابقت ندارند.  

رحیمی ادامه داد: از سوی دیگر در شهرهایی که بتازگی تاسیس شده‌اند نیز گاه پیش‌بینی‌ها در مورد مسائل حوزه شهری به صورت صد درصد درست نیست و مشکلاتی در این زمینه بروز می‌کند.  

استاندار فارس اضافه کرد: هم اسناد بالادستی و هم قوانین تفضیلی، ملاک عمل شهرداری‌ها برای صدور مجوز هستند لیکن برخی از قوانین موجود در این ۲ مقوله برای جلوگیری از تخلفات احتمالی و یا عمدی در شهرها کفایت نمی‌کند.  

رحیمی با تاکید بر اینکه افزون بر نقشه‌ها نیازمند شناسایی طرح‌های بالادستی هستیم، گفت: قانونگذار در این زمینه برای تصویب ضوابط و مقررات، شورایی با عنوان شورای عالی شهرسازی کشور تشکیل داده است.  

وی همچنین بر لزوم رعایت تمایز بین فضاهای شهرهای کوچک و بزرگ در وضع قوانین شهرداری‌ها تاکید و بیان کرد: فضای کلانشهری مانند شیراز با شهری که پنج هزار نفر جمعیت دارد، بسیار متفاوت است.  

رحیمی ادامه داد: استفاده از متخصصان ذی‌ربط نیز برای کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های مربوط به شهرداری‌ها از هنگام تشکیل تا صدور رأی توسط دیوان عدالت اداری، یکی از مسائلی است که باید به آن اهتمام ویژه داشت.  

کد خبر 471541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha