جهان ادبیات در سال ۲۰۱۹ شاهد فقدان چند چهره‌ مهم بود که از میان آن‌ها به اولین نویسنده زن سیاه‌پوست برنده جایزه نوبل ادبیات و همچنین نویسنده کتاب‌های محبوب کودکان می‌توان اشاره کرد.

ادبیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، «تونی موریسون»، نویسنده آمریکایی و اولین زن سیاه‌پوست برنده جایزه نوبل ادبیات از مهمترین چهره‌های ادبی بود که در سال ۲۰۱۹ و در سن ۸۸سالگی از دنیا رفت. به گفته خانواده و ناشر آثار «موریسون»، این نویسنده پس از تحمل یک دوره کوتاه بیماری در یک مرکز پزشکی در شهر نیویورک درگذشت. این نویسنده سرشناس آمریکایی در سال ۱۹۹۳ برنده جایزه نوبل ادبیات شد. آثار او به خاطر فضای حماسی، دیالوگ‌های زنده و به تصویر کشیدن شخصیت‌های سیاه‌پوست آمریکایی مشهور است. او در سال ۲۰۱۰ نیز نشان «لژیون دونور» فرانسه را دریافت کرد. «موریسون» نخستین زن سیاه‌پوستی است که یک کرسی به نام خود در یکی از دانشگاه‌های بزرگ آمریکا (دانشگاه پرینستون) دارد. او همچنین اولین زن سیاه‌پوست آمریکایی است که جایزه نوبل را دریافت کرده است. «دلبند»، «آبی‌ترین چشم» « «عشق»، «سرود سلیمان»، «خانه» و «یک بخشش» از مهم‌ترین رمان‌های این نویسنده هستند.

همچنین «جودیت کِر» نویسنده و تصویرگر سرشناس ادبیات کودک و نوجوان و خالق بیش از ۳۰ اثر که با کتاب مصور «ببری که سراغ چای آمد» خود را به دنیای ادبیات معرفی کرد امسال در سن ۹۵سالگی درگذشت. «جودیت کر» در طول ۳۵ سال فعالیت خود در کسوت نویسنده، ۱۷ جلد از رمان‌های «موگ» را به نگارش درآورد. داستان‌های او تاکنون به ۲۰ زبان دنیا ترجمه شده و بیش از ۱۰ میلیون جلد فروش داشته‌اند. «کر» به عنوان نویسنده‌ای شناخته می‌شود که مسائل سخت و شاید تلخ را با زبانی ساده برای کودکان بیان می‌کند.

«هارولد بلوم»، نویسنده و منتقد ادبی نامدار آمریکایی و استاد دانشگاه ییل  که بیشتر برای ارائه «نظریه نفوذ» در دنیای ادبیات شناخته شده است، در سن ۸۹سالگی درگذشت. «بلوم» در طول دوران فعالیت خود بیش از ۲۰ کتاب نوشته که اکثر آن‌ها در حوزه نقد ادبی است و از آن جمله می‌توان به «آثار برجسته غربی» (Western Canon) و «کتاب جی» (Book of J) اشاره کرد. گرچه «بلوم» همواره از تنزل استانداردهای ادبی افسوس می‌خورد اما توانسته بود خود را به جایگاه ویژه‌ای در میان بزرگترین منتقدان ادبی برساند. او همچنین به جمع نامزدهای نهایی جایزه ملی کتاب آمریکا راه یافته بود و یکی از اعضای فرهنگستان هنر و ادب آمریکا بود.

«سارا دانیوس» فیلسوف و منتقد ادبی که به عنوان اولین زنی که ریاست آکادمی سوئدی نوبل ادبیات را برعهده داشت شناخته می‌شود در سال ۲۰۱۹ در سن ۵۷سالگی و در اثر ابتلا به سرطان درگذشت. «دانیوس» از سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ از اعضای رسمی و دائمی آکادمی نوبل محسوب می‌شد و در جریان اهدای جایزه بحث‌برانگیز نوبل ادبیات سال ۲۰۱۶ به «باب دیلن» - موسیقیدان آمریکایی - نقش کلیدی داشت.

 از جمله دیگر نویسندگان و چهره‌های برجسته ادبی که در سال ۲۰۱۹ از دنیا رفتند می‌توان به این افراد اشاره کرد: «جودیث ریچ هریس»، «ماری اولیور»، ‌ «بتی بالانتاین»، «تونی هورویتز»، «ادموند موریس»، «لوئیس ویل» و «آندره‌آ کامیلری».

کد خبر 470950

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha