همشهری آنلاین- کیوان مافی: دفعه بعد که خواستید در اینترنت جست‌وجو کنید سنت‌شکنی کنید و به‌جای گوگل سراغ blackle بروید

کیوان مافی

مطمئن باشید چیزی را از دست نمی‌دهید و همان نتایجی را که ممکن بود گوگل به شما نشان دهد این بار سایت blackle به شما نشان می‌دهد.

صفحه این سایت خیلی شبیه به گوگل طراحی شده و نوار عریض جست‌وجو کاملا مطابق با نوار جست‌وجوی گوگل است و تنها یک تفاوت می‌تواند برایتان جالب باشد و آن هم صفحه تمام مشکی این سایت.

Heap Media که شرکتی استرالیایی است معتقد است استفاده از پیکسل‌های مشکی در این سایت به حفظ کره زمین کمک می‌کند.

می‌پرسید چطور؟ آن‌ها معتقدند که پیکسل‌های مشکی در نمایشگرهای CRT باعث می‌شوند تا نمایشگر انرژی کمتری مصرف کند، بنابراین Co۲ کمتری در هوا منتشر می‌شود و در نهایت کمک می‌کند که گرمایش جهانی کندتر و محیط‌ زیست پابرجا تر بماند.

تحقیقات صورت گرفته در این مورد که در سایت دپارتمان انرژی آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد که سایت‌های با پس زمینه‌های سفید انرژی بیشتری نسبت به سایت‌های پس زمینه‌های مشکی مصرف می‌کنند.

به جدول تفاوت مصرف انرژی در رنگ‌های متفاوت توجه کنید:

تفاوت پس زمینه رنگ سفید و مشکی چیزی حدود ۱۵W است.

البته متاسفانه پس زمینه‌های برنامه‌هایی که کاربران وقت زیادی را با آنان صرف می‌کنند مثل word و یا e-mail ها همگی سفید هستند. آن‌ها حتی پیشنهاد می‌کنند که از  ScreenSaver هایی استفاده کنید که پس زمینه مشکی داشته باشند.

بحث در این مورد در همین جا خاتمه پیدا نمی‌کند. عده‌ای معتقدند که اگر این مقدار مصرف برای رنگ مشکی و سفید را ملاک بگیریم و اگر تصور کنیم که روزی ۲۰۰ میلیون جست‌وجو روی گوگل انجام شود و اگر هر جست‌وجو حدود ۱۰ ثانیه طول بکشد در نتیجه هر روز ۵۵۰,۰۰۰ ساعت وقت روی پس زمینه سفید گوگل زمان می‌گذرد که اگر این زمان روی پس‌زمینه مشکی بگذرد روزی ۸.۳ مگاوات در انرژی صرفه‌جویی شده که این برابر است با ۳۰۰۰ مگاوات ساعت در سال.

طرفداران این نظریه‌ها معتقدند برای حفظ محیط زیست این گام‌های کوچک هستند که بسیار موثر هستند و توصیه می‌کنند که در قدم اول نمایشگرهای CRT را کنار بگذارید و از LCD‌ ها استفاده کنید. ثانیا پس زمینه تیره را فراموش نکنید.

کد خبر 47093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز