آمارها نشان می‌دهد بیش از ۹۳ درصد جا به جایی بار و مسافر کشور در جاده‌ها انجام می‌شود و به این دلیل، تامین ایمنی تردد در جاده‌ها خصوصا در فصول پر بارش به یکی از دغدغه‌ های مسئولان در این بخش تبدیل شده است.

گردنه برف گير

همشهری آنلاین- حمیدرضابوجاریان: با آغاز فصل زمستان، برخی محورهای ارتباطی کشور تبدیل به گردنه‌هایی خطرناک می شوند که هر گونه بی‌احتیاطی در آنها می  واند به قیمت از دست رفتن جان افراد تبدیل شود. آمارها نشان می دهد تعداد تلفات ناشی ازسوانح رانندگی در ایام بارانی و فصل زمستان افزایش معنا داری پیدا می‌کند و از این رو، مسئولان دستگاه های خدماتی - امدادی و انتظامی با برگزاری طرح های مختلف می‌کوشند از این آمارها کم کنند و ترددی ایمن را برای مسافران جاده ها فراهم کنند. در روزهای گذشته طرح راهداری زمستانه با مشارکت سازمان راهداری، پلیس راهور، هلال احمر و دستگاه های خدماتی و امدادی دیگر در راسر کشور آغاز شده است. آنطور که رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می گوید روزانه ۸ میلیون تردد در محورهای ارتباطی کشور به ثبت می رسد که باید برای تامین ایمنی آنها از همه امکانات استفاده شود: «با توجه به آغاز بارندگیها، از هفته‌ها قبل کار راهداران درجاده‌ها برای افزایش ایمنی تردد در محورهای ارتباطی آغاز شده است. مانور آمادگی زمستانه نیز انجام و تلاش کرده‌ایم در محورهایی که مشکل بیشتری دارند حضور پررنگ تر و موثری تری داشته باشیم تا از بروز سوانح رانندگی جلوگیری شود».

  • آمار نقاط حادثه خیز مربوط به ۳ سال قبل است

هرچند رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاد های از آغاز مانورهای آمادگی زمستانی  برای کاهش تصادفات جاده‌ای  خبر می‌دهد اما، به نظر می‌رسد دستگاه‌های مسئول اطلاعی از تعداد نقاط حادثه خیز کشور ندارند.

در سال‌های اخیر، طرحی برای شناسایی نقاط و محورهای پر حادثه اجرا نشده است و به عبارت دیگر، مشخص نیست تعداد نقاط حادثه خیز در جاده‌های کشور چند نقطه است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد، مبنای اطلاعات دستگاه ها متولی در حوزه رسیدگی به جاده‌ها به پایش های انجام شده در سال های قبل باز می گردد. عبدالهاشم حسن نیا، این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید:«تعداد مناطق حادثه خیز یا پر تصادف کشور به روز نیست. آمارهایی که ما در اختیار داریم مربوط به ۳ سال قبل است که آن زمان ۳ هزارنقطه بود. از این تعداد ۱۵۰۰ نقطه کاملا برای راهداری و پلیس شناخته شده هستند که ظرفیت تصادف بالایی دارند. امسال از این ۱۵۰۰ نقطه، اصلاح ۲۶۰ نقطه در اولویت وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری است  و تلاش می کنیم تا پایان سال این نقاط اصلاح شوند». به نظر می‌رسد با این وضعیت، باید همچنان منتظر بروز برخی سوانح رانندگی در نقاطی باشیم که تاکنون نام و نشانی از آن ا شنیده و دیده نشده است.

  • تلفات در جاده‌های فرعی رو به افزایش است

با وجود تلاش سازمان راهداری برای کنترل جاده‌های، آمارها نشان می دهد تلفات همچنان بالا است. البته این تلفات از جاده‌های اصلی به فرعی تغییر جهت داده است.

آنطور که سردار سید تیمور حسینی می گوید، در ۲ سال اخیر، تعداد تلفات جاده‌های فرعی روند صعودی به خود گرفته و احتمال افزایش بیش از پیش آن نیز می‌رود:« کنترل جاده ها در محورهای فرعی حداقلی است. بسیاری از خودرهای ناایمن از سطح جاده‌های اصلی به جاده های فرعی کوچ کرده‌اند و با تردد آن ها در محورهایی که استاندارد لازم برای رانندگی ندارند، شاهد بروز سوانح رانندگی جدی هستیم».ازسوی دیگر، برخی رفتارهای رانندگان در جاده ها نیز مشکلاتی را برای تردد ایمن ایجاد کرده است. رفتارهایی که منجر به بروز مشکلاتی درمحورها و گردنه های برف گیر شده است.

  • برخی مردم به توصیه های پلیس توجه نمی کنند

برخی رانندگان توجه کافی به قوانین راهنمایی و رانندگی ندارند. نبود وسایلی مانند زنجیر چرخ، ناآشنایی به استفاده از این وسایل درهنگام نیاز و نیز بی توجهی به دستورات پلیس باعث شده است، پس از هر بارش برف درمناطق برف گیر شاهد خودروها و نفراتی باشیم که در جاده گیر کرده اند.

سرهنگ ایوب شرافتی، جانشین پلیس راه کشور دلیل حضور رانندگان و گیر افتادن آن ها  در جاده ها را ناشی از بی توجهی افراد به دستورات پلیس می داند:«۲۷ استان کشور دارای مناطق برف گیر وگردنه هایی هستد که  هنگام بارش برف، تردد در آن ها بدون زنجیر چرخ و تجهیزات مناسب امکان پذیر نیست. همکاران ما در پلیس راهور به رانندگانی که قصد تردد در این محورها را دارند توصیه و حتی دستور می دهند که زنجیر چرخ همراه خود داشته باشند اما، برخی رانندگان به دستورات پلیس توجه نمی کنند. این دسته از رانندگان تصور می کنند چون در نقطه خشک قرار دارند، نیاز به استفاده از زنجیبر چرخ نیست اما با ورود به جاده متوجه ضرورت همراه داشتن زنجیر و بستن آن می شوند که قابل قبول نیست. این رویه افراد برای خودشان و دستگاه های خدمات رسان مشکلاتی ایجاد می کند».

  • همه امکانات راهداری در زمستان امسال

توصیه های متعدد برای تردد ایمن در جاده ها، شرایط خاص محورهای ارتباطی و .. باعث شده امید به کاهش تلفات جاده ای با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در زمستان امسال افزایش یابد. از این رو، سازمان راهداری در کنار دستگاه های دیگر، امکانات خود را برای تردد ایمن تر در جاده ها پای کار آورده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور درباره امکانات عملیاتی شده این سازمان برای گذر از زمستان می گوید:«حدود ۲۰ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد. برای ایجاد شرایط تردد ایمن در طول راه های کشور، ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین راهداری، ۱۲ هزار  و ۴۰۰ راهدار  و ۹۸۰۰ راهدارخانه ثابت و سیار تجهیز و به جاده های کشور گسیل شده اند. علاوه بر این، امکانات خودرویی و انسانی پلیس راهور، هلال احمر، اورژانس و دستگاه های دیگر نیز در قالب هم افزایی ارایه خدمات بسیج شده اند و امیدواریم امسال زمستان ایمن تری را در جاده های کشور شاهد باشیم.

کد خبر 470929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha