مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: کاروانسرای روستای "کاروانسرا" در اراک مرمت اضطراری می شود و به پس از مرمت به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

کاروانسرا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی، محسن کریمی دوشنبه ۲۵ آذر با اعلام این خبر افزود: کاروانسراها که به عنوان آثار ملی و بناهای تاریخی بخشی از هویت گذشتگان و نحوه زندگی نیاکانمان را به نسل های حاضر و آینده معرفی می کنند از ارزش بسیار زیادی برخوردار هستند، از این رو باید در حفظ، مرمت و نگهداری اینگونه بناها بیش از پیش کوشا باشیم تا بتوانیم این هویت تاریخی و ارزشمند را حفظ کنیم و به نسل های بعد انتقال دهیم.

او ادامه داد: کاروانسرای روستای "کاروانسرا" شخصی نبوده و در تملک دولت است و میراث فرهنگی به نمایندگی از دولت مدیریت آن را به عهده دارد و با توجه به اسناد و مدارک موجود، افرادی که در این کاروانسرا اقدام به نگهداری دام کرده اند هیچگونه  مالکیتی نسبت به این مکان ندارند، لذا این اداره کل اقدام قضایی و حقوقی را در این خصوص انجام داده است.

کریمی با بیان اینکه این اقدام افراد متصرف، غیرقانونی است و بنای تاریخی را در معرض تخریب قرار داده است، افزود: با توجه به این مستندات برای آنها حکم اخراج و اخذ خسارت از متصرفین صادر خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار کرد: پس از اخراج این افراد، بنای فوق را مرمت اضطراری خواهیم کرد و تمام سرمایه گذاران بخش خصوصی که تمایل به همکاری با میراث فرهنگی را دارند می توانند براساس قانون در این واگذاری شرکت کرده و بنا را مورد بهره برداری قرار داده و آن را آماده ایجاد اشتغال کنند.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه اعتبارات دولتی کفاف مرمت و بازسازی بناهای تاریخی و بویژه کاروانسراهایی مانند این کاروانسرا را نمی دهد این بناها را به بخش خصوصی واگذار می کنیم تا با استفاده از توان مالی و فنی بتوانند آنها را مرمت و نگهداری کنند.

این مسئول اضافه کرد: ۵۰ درصد بنای کاروانسرای روستای کاروانسرا آسیب دیده که قابل مرمت و بازسازی است و با توجه به محدودیت اعتبارات تخصیص یافته به میراث فرهنگی، سازمان توان مرمت این بنا که حداقل نیازمند ۱۰ میلیارد تومان هزینه است را ندارد، به همین دلیل نیاز به همکاری بخش خصوصی داریم.

کریمی گفت: روستای کاروانسرا از توابع شهرستان اراک، در دهستان امان آباد قرار دارد و کاروانسرای صفوی آن جزو آثار ملی کشور است.

کد خبر 470600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha