سوختگی آسیبی بسیار دردناک است که در سطوح و درجه‌های بالای آن اگر به مرگ منجر نشود، مشکلات بسیاری برای افراد درگیر آن و خانواده‌هایشان ایجاد می‌کند. در گزارش پیش رو آمار و اطلاعاتی از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران این حوزه ارائه شده که بسیار درخور توجه و تامل‌برانگیز است.  

سوختگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمد فاطمی رئیس انجمن جمعیت حمایت از بیماران سوخته (ققنوس) امروز در نشست خبری که در آستانه روز سوختگی (اول دی‌ماه) در بیمارستان حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد، گفت: بر اساس مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار بود ۱۰ درصد بیمارستان‌ها به سوختگی متعلق باشد که این امر محقق نشد. اکنون هیچ بیمارستان خصوصی بخش سوختگی ندارد و فقط ۲۵۰ تخت ویژه سوختگی داریم. مشکلات بسیاری در حوزه درمان بیماران سوخته وجود دارد که قابل حل نیست. باید مردم فرهنگ پیشگیری از سوختگی را ارتقا دهند.

فاطمی اظهار کرد: بیش از ۲ برابر متوسط جهانی مرگ و میر سوختگی داریم. درمان‌ها استاندارد نیست و درصد قابل توجهی از افراد سوخته‌ای که زنده می‌مانند دچار معلولیت و مشکلات جدی می‌شوند.  

وی با بیان این‌که به استانداردسازی توجه نمی‌کنیم، ادامه داد: طلاق در خانواده‌های دارای فرد سوخته بسیار شایع است و درصد زیادی از آنها دچار افسردگی می‌شوند. باید بتوانیم مشکل سوختگی را با پیشگیری حل کنیم. همه ما در خطر سوختن هستیم. رسانه‌ها باید کمک کنند به مردم بگویند که سوختگی خطر جدی است و لازم است به سمت استانداردسازی بروند.

  • پانسمان‌های سوختگی وارداتی است

رئیس انجمن جمعیت حمایت از بیماران سوخته (ققنوس) افزود: سوختگی بیماری هزینه‌بری است. هر درصد سوختگی - اگر بخواهد خوب درمان شود - به ۵ میلیون تومان هزینه نیاز دارد. اکنون پانسمان‌های سوختگی وارداتی است و تولید داخل نداریم. با توجه به گران شدن دلار و تحریم مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد و روش‌های قدیمی و غیراستاندارد درمان مرگ و میر را زیاد می‌کند.

به گفته فاطمی، پیشگیری بحث بسیار مهمی است و مثلا باید به مردم آموزش دهیم که اگر در خانه بوی گاز احساس شد، کلید برق را نزنند یا این‌که از ورود کودکان به آشپزخانه هنگام طبخ غذا خودداری کنند و یا مسائل ایمنی و غیره را رعایت کنند.

وی افزود: شایع‌ترین علت سوختگی در کودکان سهل‌انگاری والدین است. آموزش به سمت پیشگیری از سوختگی باید افزایش یابد و استانداردسازی شود.

رئیس انجمن ققنوس اظهار داشت: یک ریال سرمایه‌گذاری در پیشگیری از سوختگی، ۲۸ ریال سوددهی دارد. سالانه ۲ هزار مورد سوختگی الکتریکی در ایران داریم که ۶۵ درصد آنها یک عضو از بدنشان قطع می‌شود. اگر پیشگیری کنیم سالانه هزار میلیارد تومان به بودجه کشور کمک می‌شود.

فاطمی ادامه داد: مشکلات در حوزه درمان سوختگی زیاد است. مشکل از مسئولان ناکارآمد، آتش‌نشانی و سازمان استانداردسازی است که قدرت اجرایی ندارد. جراحی زیبایی ناشی از سوختگی را هم بیمه‌ها پوشش نمی‌دهند.

وی به روز ملی پیشگیری از سوختگی اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع بسیار مهمی است و باید در تقویم ملی کشور ثبت شود. امیدواریم با همکاری های بین بخشی بتوانیم آموزش‌های پیشگیری از سوختگی را در سراسر کشور به مردم ارائه دهیم. اکنون انجمن ققنوس این کار را در مدارس و سراهای محله‌ آغاز کرده است.

  • خطر تفریحات خانوادگی برای کودکان 

قائم‌مقام معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست تاکید کرد: تفریحات خانواده، مانند آتش روشن کردن، کودکان را در معرض آتش‌سوزی قرار می‌دهد. تعداد مراجعان کودک بر اثر سوختگی به بیمارستان مطهری بسیار زیاد است و افراد مسنی که قادر به مراقبت از خود نیستند نیز به‌راحتی در معرض سوختگی قرار می‌گیرند.

طیب قدیمی گفت: از سال ۹۱ تا ۹۷ حدود ۳۰ هزار نفر بر اثر سوختگی در کشور بستری شدند که یک‌هفتم آنها به بستری شدن در بخش‌های ویژه نیازمند بودند. آمار مرگ و میر ناشی از سوختگی در کشور در سال ۱۳۹۶، ۱۰۶۰ نفر بود.

وی ادامه داد: هزینه مهاجران از جمله افغانستانی‌ها (کارگران ساختمانی) را که دچار سوختگی می‌شوند وزارت بهداشت پرداخت می‌کند که بار سنگینی به نظام سلامت کشور تحمیل می‌شود.

قدیمی تصریح کرد: اکنون برخی داروهای درمان سوختگی از جمله پماد سوختگی مرحله حاد تولید داخل و تحت پوشش بیمه هستند. پمادی که برای جلوگیری از ایجاد گوشتِ اضافه استفاده می‌شود، خارجی و گران‌قیمت است.

  • فقرِ بیماران سوخته

همچنین، مدیرکل اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سوختگی آسیب فقراست و بیش از ۹۰ درصد بیماران سوخته امکان تامین هزینه‌های درمان را ندارند.

رضا رضایی با انتقاد از این‌که در کتب درسی پیشگیری از سوختگی جای ندارد، افزود: بخش‌های سوختگی در بیمارستان‌ها وجود ندارند. سازمان تامین اجتماعی یک تخت سوختگی در بیمارستان‌ها ندارد و برای راه‌اندازی هر تخت سوختگی بیش از ۵ میلیارد تومان هزینه می‌خواهد.

وی با بیان این‌که اکنون ۹۳۵ تخت سوختگی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: البته اگر در تمام کشور هم تخت سوختگی ایجاد کنیم، تا زمانی که در زمینه پیشگیری کار نکنیم، باز هم مشکلات زیادی در حوزه درمان سوختگی به وجود می‌آید.

کد خبر 470414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha