مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرودشت درپی انتشار خبرهایی مبنی بر تخریب گوردخمه‌های تاریخی لانه طاووس این شهرستان، این موضوع را تکذیب کرد.

لانه طاووس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بهمن مردانی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مرودشت استان فارس یکشنبه ۲۴ آذر اعلام کرد: فرد یا افرادی ناشناس در محلی در کنار گوردخمه‌های لانه طاووس مرودشت تخریب‌هایی کردند که هیچ ارتباطی با این میراث تاریخی ندارد.

وی ادامه داد: اقدامات فرد یا افراد ناشناس موجب تخریب قسمتی از بدنه کوه شده و مربوط به گوردخمه‌های لانه طاووس مرودشت نیست.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرودشت گفت: کارشناسان باستان‌شناسی و مرمتگران این نهاد به محل مراجعه کردند و ارزیابی‌های خود را نیز انجام داده‌اند. براساس این بررسی‌ها مشخص‌شده که هیچ اشیای تاریخی در محلی که تخریب‌شده وجود نداشته و اکنون نیز این محل که بدنه کوه بوده توسط مرمتگران میراث فرهنگی بهسازی و مرمت‌شده است.

او عنوان کرد: قدمت این گوردخمه‌ها متعلق به دوره ساسانیان است و در این محل ۴ گوردخمه وجود دارد.

مردانی اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش حفاظت فیزیکی از این محل  انجام‌شده و یگان حفاظت میراث فرهنگی مرودشت با کمک بخش حقوقی این اداره نیز موضوع تخریب دامنه کوه نزدیک این میراث تاریخی را مورد پیگیری قضایی قرار داده‌اند.

وی گفت: حوزه میراث فرهنگی شهرستان مرودشت بسیار وسیع است و در این منطقه حدود ۳۵۰ اثر ثبت ملی و بیش از ۱۲۰۰ اثر غیر ثبتی که قابلیت ثبت در فهرست میراث ملی را دارند و همچنین دو اثر ثبت جهانی شامل تخت جمشید و نقش رستم نیز در این شهرستان وجود دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مرودشت تعداد نیروهای حفاظتی این شهرستان را به نسبت تعداد میراث غنی مرودشت کم عنوان کرد.

گوردخمه‌های لانه طاووس به شماره ۲۸۲۴۱ در ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی کشور ثبت‌شده است.

شهرستان مرودشت در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شیراز واقع‌شده است.

کد خبر 470370

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha