بازار اراک و خطراتی که آن را تهدید می‌کند، همواره مورد بحث بوده و همین موضوع باعث شده است، میراث فرهنگی بنا به ضرورت اقدام به مرمت بخشی از بازار و بام آن کند. البته سال گذشته رسما کار تحقیقاتی روی بازار آغاز شد، اما به‌تازگی تصاویری از وضعیت سرای نبی‌زاده بازار اراک در فضای مجازی منتشر شد که گویای تخریب کامل سقف سرا بود.

سرای نبی‌زاده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مسئول اجرایی هیات امنای بازار اراک در این‌باره گفت: سال گذشته و در زمان حضور مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان مرکزی مرمت بام راسته بازار و بخشی از سراها آغاز شد، اما به دلیل اینکه کار توسط پیمانکار و عوامل اجرایی از حداقل استانداردهای لازم برخورد نبود، بام و سراهای مرمت شده مجددا به مشکل برخوردند.

علیرضا عسگری با اشاره به بازندگی شدید بهار امسال که در برخی از نقاط شرایط بحرانی را برای بازار ایجاد کرد، افزود: شهردار اراک که در بهار امسال اولین روزهای کاری خود را پشت سر می‌گذاشت قول مساعدت و اختصاص منابع مالی از بودجه شهرداری به مرمت بام بازار داد و مدیرکل جدید میراث فرهنگی نیز که سابقه اجرایی موفق و تحصیلات مرتبط در این حوزه دارد، رایزنی برای تسهیل کار مرمت بازار اراک را آغاز کرد.

وی گفت: بر این اساس یک پیمانکار برای انجام کار مرمت بازار انتخاب شد و نقاط حادثه‌خیز با توجه به کار کارشناسی انجام شده در سراها و کاروانسراهای بازار شناسایی شد، بر اساس این رصد، یکی از پرخطرترین سراها به لحاظ وضعیت بام، پی و ستون‌ها سرای نبی‌زاده بود که سال گذشته برای رعایت نکات ایمنی و جلوگیری از بروز حوادث داربست گذاری شد.

عسگری تصریح کرد: برای کمک به تسهیل و تسریع در روند مرمت این سرا اعضای هیات امنای بازار با کسبه مذاکره کردند تا سراها را به صورت دوره ای تعطیل کنند و با وجود همه مشکلات اقتصادی و تنگناهای مالی، ۱۵ واحد تجاری موجود در دالان این سرا که عمدتا مغازه‌های پوشاک هستند با جمع‌آوری تاسیسات، درب‌های شیشه‌ای، کولر گازی و دوربین مدار بسته و ... مغازه‌ها را تعطیل و کارگاه‌ها رادر اختیار میراث فرهنگی قرار دادند تا کار مرمت آغاز شود.

وی با بیان اینکه از زمان تخریب تاکنون کمتر از یک ماه است که پیمانکار کار خود را آغاز کرده است، البته وقفه‌ای کوتاه به دلیل بروز برخی از مشکلات اداری مانع ادامه کار شد که به سرعت حل شد و در حال حاضر پیمانکار مشغول کار است، آواربرداری انجام شده و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی در واقع تصاویر روزهای اولیه این سراست.

مسئول اجرایی هیات امنای بازار اراک با اشاره به اینکه به دلیل ماهیت تجاری و اقتصادی بازار امکان تخلیه نخاله‌های ساختمانی در طول روز وجود نداشت به همین دلیل کار در شب انجام شد، افزود: به محض اینکه مشکلات فنی ستون‌های سرا رفع شود کار داربست گذاری و تخته‌گذاری انجام می‌شود و با این اقدام مجددا فعالیت اقتصادی سرا از سر گرفته می‌شود و پیمانکار ادامه کار مرمت را دنبال می کند.

وی عمده مشکل بازار را در دو بخش بام و سراها و کاروانسراها بیان کرد و افزود: در سراها کار مرمت بسیار بیشتر است چراکه اقدامات قبلی مقطعی بوده است و لازم است که کار مرمت فعلی دقیق انجام شود تا ضمن انجام کاری ماندگار، از اتلاف بودجه و دوباره‌کاری پرهیز شود، مسلما این کار زمانبر خواهد بود، اما باید اقدامی ماندگار انجام شود.

کد خبر 470339

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha