استاندار کرمان گفت: خط فرعی ایستگاه زرند به فولاد ایرانیان به طول ۲۲ کیلومتر تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

استانداری کرمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، نشست بررسی مشکلات ریلی استان کرمان، شامگاه ۲۳ آذر ماه با حضور مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی، استاندار کرمان، نمایندگان مردم در مجلس و جمعی از مسئولان در محل سالن پیامبراعظم‌(ص) استانداری کرمان برگزار گردید.

محمدجواد فدائی استاندار کرمان در این جلسه با اشاره به اهمیت توسعه خطوط ریلی در استان کرمان با توجه به حجم حمل و نقل بار در این استان عنوان کرد: استان کرمان با توجه به سرمایه‌گذاری متعدد در حوزه صنایع و معادن، نیازمند توسعه خطوط ریلی به ویژه در بخش بار است.

وی افزود: عملیات اجرایی خط فرعی ایستگاه زرند به فولاد ایرانیان به طول ۲۲ کیلومتر آغاز شده و تا پایان سال شاهد بهره‌برداری آن خواهیم بود.

فدائی به آغاز عملیات خط ریلی ایستگاه جلال‌آباد تا کارخانه گندله و کنسانتره فولاد زرند ایرانیان اشاره داشت و گفت: در خصوص حمل و نقل ریلی مسافری نیز استان کرمان نیازمند حمایت جدی است.

سعید رسولی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه اتصال مراکز بار به شبکه ریلی در برنامه ششم توسعه لحاظ شده است، عنوان کرد: ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط اصلی راه‌آهن کشور است که با خطوط فرعی به ۱۴ هزار کیلومتر می‌رسند، اما به دلیل عدم اتصال به مراکز عمده بار، از نرخ بهروری پایین‌تری برخوردار است.

وی ادامه داد: طرح‌های متعددی در این زمینه در دست اجرا داریم و استان کرمان پیشرو بوده که ریل‌گذاری مسیر معدن جلال‌آباد زرند آغاز شده است.

مدیرعامل راه‌آهن کشور ابراز داشت: ۷۵ کیلومتر از مسیر ریلی ۲۳۳ کیلومتری بافق – کرمان بازسازی صورت گرفته است و ۴۶ کیلومتر منطقه بحرانی است که با هماهنگی‌های صورت گرفته به صورت تلفیقی امانی - پیمانی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

رسولی تصریح کرد: ۲۰۰۰ میلیارد تومان تفاهمنامه از محل تبصره ۱۸ توسط وزیر راه و رئیس سازمان برنامه و بودجه با عاملیت چهار بانک امضاء شده که تخصیص بخش اول صورت گرفته و در سال ۹۹ ادامه خواهد یافت و از این محل حدود ۱۰۰۰ دستگاه انواع واگن برای کارخانجات تولید داخل سفارش گذاشته‌ایم.

وی بیان داشت: تا پایان آبان ماه ۴۳۲ دستگاه انواع واگن‌های باری، مسافری و... وارد شبکه ریلی کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۷ درصد رشد دارد و تا پایان سال تعداد قابل توجهی به شبکه اضافه می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی گفت: در زمینه کیفیت قطارهای مسافری، قطار چهارتخته چهار ستاره در مسیر کرمان – تهران داریم که بسیار باکیفیت است و تقاضای ارتقا به پنج ستاره دارند و برای آن باید یکسری امکانات فراهم شود.

وی افزود: در قطار شش تخته سه ستاره نیز اعتراضاتی از سوی مردم به امکانات و کیفیت و نظافت بود که به شرکت تذکر داده‌ایم.

رسولی تصریح کرد: اقتصاد شرکت‌های حمل و نقل و شرکت‌های مسافری اصل و اساس موضوع است و اگر اقتصاد آنها درست بشود، کارخانه واگن‌سازی نیز رونق می‌گیرد.

وی گفت: قیمت‌های دریافتی شرکت‌های حمل و نقل نسبت به قیمت تمام شده بلیط پایین‌تر است و تلاش می‌کنیم کیفیت بهتر شود.

رسولی درباره واگن‌های حمل خودرو بیان کرد: امروز در کارخانه پلور سبز چهار سالن برای واگن حمل خودرو در دست ساخت است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی درباره قطار گردشگری در استان کرمان اظهار کرد: ما قطارهای گردشگری را ترویج می‌کنیم اما این قطارها در مسیرها یک و نیم تا دو برابر مسیر مسافربری ظرفیت اشغال می‌کند که اگر مسیر باری باشد خسارت برای کشور است.

مدیرعامل راه‌آهن کشور گفت: ضریب اشغال قطارهای مسافری کرمان ۹۰ درصد است و اگر لازم باشد برای این مسیر قطار اضافه می‌کنیم.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین اولویت ما بازسازی خطوط است تا ایمنی، سرعت و کیفیت افزایش یابد.

وی تقاضای افزایش خط مسافری و خط جدید کرمان - مشهد و کرمان - تهران را مطرح کرد و گفت: با توجه به افزایش قمیت پرواز و غیره حوزه ریلی تقاضای بیشتری خواهد داشت.

پورابراهیمی بیان کرد: در زمینه واگن حمل بار، کرمان دچار مشکل است و از قطار زاهدان استفاده می‌شود.

مجید ارجونی سرپرست اداره کل راه‌آهن استان کرمان گفت: ۲۲ کیلومتر خط ریلی از محل ایستگاه زرند به سمت فولاد زرند ایرانیان تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و سالانه از مسیر ریلی جلال‌آباد و فولاد زرند ایرانیان ۵ میلیون تن حمل بار انجام می‌شود.

وی افزود: خط دیگر از ایستگاه جلال‌آباد تا کارخانه گندله و کنسانتره فولاد زرند ایرانیان است که با خطوط فرعی ۴۴ کیلومتر است و تا پایان خردادماه ۹۹ بهره‌برداری می‌شود.

ارجونی تصریح کرد: در زمینه بازسازی مسیر سیریز به زرند نیز کارگاه آماده است و به میزان ۴۶ کیلومتر کار آغاز شده است.

محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: در ۵ سال آینده ۱۵ میلیون تن بار در استان کرمان خواهیم داشت و باید نگاه ما به ریل تغییر کند و مسوولان باید برنامه‌ریزی برای حمل این میزان بار داشته باشند.

وی تصریح کرد: باید قبل از توسعه کارخانجات، ریل را توسعه می‌دادیم اما اکنون با سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع، باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود.

زاهدی خواستار توسعه ساختمان اداری راه‌آهن کرمان شد و بیان کرد: در سفر اول رییس‌جمهور به کرمان بحث مسیر ریلی زرند به راور جزو پیشنهادات بوده و درخواست داریم عملیاتی شود.

کد خبر 470281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha