شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳
۰ نفر

گرتا تونبرگ یا تونبری در ۳ ژانویه ۲۰۰۳ در استکهلم سوئد به دنیا آمد.

Greta Thunberg

تونبرگ فعالیت محیط زیستی‌اش را در ۱۵ سالگی شروع کرد. او در یک خانواده هنرمند به دنیا آمد و بزرگ شد. مالنا ارنمان، مادرش خواننده اوپرا است و ساوانت تونبرگ پدرش بازیگر است. او یک خواهر کوچکتر به نام بیتا دارد که یک خواننده محبوب در سوئد است.

گرتا پیکارش را در ماه اوت سال ۲۰۱۸ در ۱۵ سالگی با یک پیام ساده روی یک پوستر دست‌نویس به زبان سوئدی با عنوان «اعتصاب مدرسه برای اقلیم» شروع کرد. او روزهای جمعه به مدرسه نمی‌رفت و در بیرون از پارلمان سوئد در استکهلم پایتخت سوئد به تنهایی با پوسترش به اعتراض می‌ایستاد. کارزار او به یمن رسانه‌های اجتماعی میلیون‌ها نفر از جوانان را در سوئد، اروپا و سراسر جهان به خود جلب کرد.

تونبرگ و سایر جوانان نگران بحران اقلیمی جنبشی با نام «جمعه‌ها برای آینده» را در سراسر اروپا سازمان دادند تا با راهپیمای‌های مرتب قانونگذاران و رهبران برای اقدام درباره بحران اقلیمی زیر فشار قرار دهند.

تونبرگ همچنین به کشورهای دیگر جهان سفر کرد و در دیدار با رهبران جهانی و سخن گفتن در مجامع جهانی خواستار یافتن راه‌حل‌های برای بحران اقلیمی و تعهد دوباره به توافق اقلیمی پاریس شد.

تونیرگ که برای او تشخیص «نشانگان آسپرگر» را داده‌اند، به خاطر شیوه سخن‌گفتن صریح و سرراستش شهرت دارد.  او به طور علنی درباره این عارضه‌اش سخن می‌گوید و از آن به عنوان «ابرنیرویش» نام می‌برد.

نشانگان آسپرگر شکل ملایمی از بیماری اوتیسم است که در اغلب موارد با اشکال در برقراری ارتباط با دیگران و انزوای اجتماعی مشخص می‌شود.

او در خانه‌ هم والدینش را متقاعد کرد که تغییراتی متعددی در سبک زندگی‌شان بدهد تا با «ردپای کربن» خودشان را کاهش دهند، از جمله کنار گذاشتن مسافرت‌های هوایی و نخوردن گوشت.

سخنرانی مشهور او در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۹ در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در صدر اخبار گرفت. او خطاب به رهبران جهانی، قانونگذاران و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل یکی از خشمگینانه‌ترین سخنرانی‌هایش را ایراد کرد:

«شما با کلمات توخالی‌تان مرا از رویاهایم و کودکی‌ام محروم کرده‌اید. تازه من یکی از خوش‌شانس‌ها هستم. مردم دارند رنج می‌کشند. مردم دارند می‌میرند. همه زیست‌بوم‌ها دارد فرومی‌پاشند. ما در شروع یک انقراض جمعی هستیم و شما همه‌اش درباره پول و افسانه رشد اقتصادی همیشگی صحبت می‌کنید. چطور جرئت می‌کنید.»

شهرت ناگهانی جهانی او هم او را در مقام یک رهبر قرار داد و هم انتقادات تندی را متوجه او کرد. مجله تایم در ماه مه ۲۰۱۹ عکس او را روی جلدش چاپ کرد و او را «رهبر نسل آینده» نامید. 

او در این مدت کوتاه برنده جوایز و افتخارهای متعددی شده است، از جمله عضویت در انجمن سلطنتی جغرافیایی اسکاتلند و  قرار گرفتن در فهرست تاثیرگذارترین صد فرد جهان مجله تایم در سال ۲۰۱۹ و همچنین جوان‌ترین فردی که به عنوان «شخص سال» مجله تایم انتخاب شده است. او همچنین نامزد دریافت جایزه صلح نوبل ۲۰۱۹ بود. 

کد خبر 470141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha