کسانی که عادت به چرت‌زدن‌های ۹۰ دقیقه‌ای دارند و هر روز ۹ ساعت یا بیشتر می‌خوابند، ۸۵ درصد بیش از دیگران در معرض خطر حمله قلبی هستند.

خوابيدن چرت زدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مایندبادی‌گرین، هر چند پزشکان و کارشناسان همیشه به داشتن عادت‌های منظم خواب از جمله خوابیدن شش تا هشت ساعت در شب توصیه و تاکید می‌کنند اما خوابیدن بیش از اندازه هم می‌تواند به همان اندازه نخوابیدن یا کم خوابیدن خطرناک و مضر باشد.

یافته‌های تازه‌ترین پژوهش دانشمندان و پزشکان نشان می‌دهد چرت زدن ۶۰ دقیقه‌ای در طول روز برای بدن بسیار مفید است اما خوابیدن بیش از یک ساعت در روز یا بیش از ۹ ساعت در شب حتی شاید خطری بیش از نخوابیدن داشته باشد. یافته‌های این پژوهش در فصلنامه پزشکی نئورولوجی منتشر شده و نشان می‌دهد خوابیدن زیاد خطر داشتن سکته قلبی را نسبت به دارندگان عادت‌های عادی خواب ۸۵ درصد بیشتر می‌کند.

پژوهشگران عادت‌های خواب بیش از ۳۱ هزار نفر را در مدت شش سال مطالعه و بررسی کردند و به نتایج بسیار جالب رسیدند. میانگین سن شرکت‌کنندگان در این پژوهش ۶۲ سال بود و پیش از آن هم هیچ‌گونه پیشینه سکته یا مشکل سلامتی و بدنی نداشتند. پژوهشگران در این شش سال ۱۵۵۷ مورد سکته ثبت کردند و دریافتند آنها که چرت‌های روزانه ۹۰ دقیقه یا بیشتر داشته‌اند، ۲۵ درصد بیش از دارندگان عادت چرت ۳۰ دقیقه‌ای به سکته مبتلا شده‌اند.

از سوی دیگر، کسانی که هر شب ۹ ساعت یا بیشتر می‌خوابیدند ۲۳ درصد بیش از عادت خواب‌شان بین هفت تا هشت ساعت بود سکته قلبی را تجربه کردند. پژوهش‌های پیشن هم نشان داده بود آنها که بیش از ۴۰ دقیقه چرت روزانه دارند، کلسترول خون‌شان بالاتر و چربی دور شکم‌شان بیشتر است و به بیماری‌های قلبی و متابولیسمی می‌انجامد.

یکی از دلایل وجود احتمال بیشتر ابتلا به سکته قلبی در کسانی که خواب زیاد دارند می‌تواند داشتن یک شیوه زندگی کم‌تحرک باشد. دانشمندان توصیه می‌کنند اگر با وجود داشتن خواب مناسب همچنان احساس سستی می‌کنید، به ورزش روی بیاورید و تحرک بدنی را افزایش دهید.

کد خبر 469685

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha