ارزش شرکت نفتی آرامکو در دومین روز عرضه عمومی سهام به بازار بورس عربستان برای مدتی کوتاه به دو هزار میلیارد دلار رسید تا ارزشمندترین شرکت دنیا لقب بگیرد.

آرامكو هوم پيج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، ارزش هر سهم آرامکو در دومین روز ورود به بازار بورس با ۱۰ درصد افزایش به ۳۸.۷ ریال (۱۰.۳۲ دلار) رسید اما پس از مدتی کوتاه و همزمان با آغاز به کار بازارها جهانی به ۳۷ ریال سعودی بازگشت. به این ترتیب، ارزش کلی سهام آرامکو برای مدتی کوتاه از مرز دو هزار میلیارد دلار گذشت تا رویای محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی برای مدیریت بر یک شرکت دو هزار میلیارد دلاری برای دقایقی هم که شده برآورده شود.

آرامکو با ارزش دو تریلیون دلار یا به عبارتی دو هزار میلیارد دلار در واقع هزار میلیارد دلار بیش از ارزشمندترین شرکت‌های موجود در بازار است. اپل و مایکروسافت به عنوان نخستین شرکت‌های هزار میلیارد دلاری نام خود را در تاریخ ثبت کرده بودند اما ورود سهام بزرگ‌ترین شرکت نفتی دنیا به بازار بورس این دو شرکت آمریکایی را به رده دوم فرستاد. هر چند برخی کارشناسان معتقدند ارزش آرامکو نمایشی است و در آینده نزدیک سقوط می‌کند.

ریاض روز چهارشنبه حدود ۱.۵ درصد از سهام آرامکو را در بازار بورس داخلی عربستان موسوم به تداول عرضه کرد و با هجوم خریداران، ارزش آرامکو در همان روز اول به ۱.۸۸ تریلیون دلار رسید. شاهزاده سعودی سال ۲۰۱۶ ایده عرضه عمومی سهام سودده‌ترین شرکت دنیا را مطرح و ارزش آرامکو را دو تریلیون دلار برآورد کرد اما کارشناسان بورس همان زمان گفته بودند سهام این شرکت بزرگ نفتی ۱.۵ تا ۱.۷ تریلیون دلار می‌ارزد.

پرهیز مقام‌های سعودی از عرضه ۱۰ درصدی سهام آرامکو و کنار گذاشتن بازارهای بورس لندن و نیویورک باعث شد برخی خریداران بزرگ بین‌المللی با احتیاط با ماجرا برخورد کنند. سهام آرامکو در این مرحله فقط در داخل عربستان سعودی عرضه شده است.

کد خبر 469676

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha