جمعه ۲ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پلیس استانبول روز جمعه در عملیات وسیع و غیرمترقبه‌ای، پنج تن از شخصیت‌های سیاسی، حزبی و مطبوعاتی صاحب نام ترکیه را دستگیر کرد.

به گزارش ایرنا از آنکارا؛ دوغو پرینچک رهبر حزب کارگر، فرید ایل سور دبیر کل حزب کارگر، ایلحان سلجوق سرمقاله نویس روزنامه جمهوریت ، کمال علمدار اوغلو رییس پیشین دانشگاه استانبول از جمله دستگیرشدگان هستند.

گفته می‌شود پلیس استانبول امروز ساختمان تلویزیون اولوسال وابسته به ملی گرایان ترکیه را نیز مورد حمله قرار داده و مدارک و اسناد موجود در آن را توقیف و تنی چند از مسئولان این شبکه تلویزیونی را هم دستگیر کرده است.

گونای ارطغرل وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه چندی پیش از احتمال ارتباط اقدام قضایی علیه حزب عدالت و توسعه (آک) با تشدید عملیات پلیسی علیه ارگنکن سخن گفته بود.

‬شبکه تلویزیونی ان .تی .وی  نیز امروز ضمن تایید این خبر، گفت که حزب حاکم آک، مدعی شده است اقامه دعوی برای انحلال این حزب به منظور جلوگیری از عملیات پاکسازی ارگنکن از دستگاه‌های دولتی است.

ارگنکن از مخالفان سرسخت دولت رجب طیب اردوغان است و پیش از انتخابات اخیر مجلس در ‪ ۳۱‬تیر ماه سال گذشته ، علیه حزب حاکم عدالت و توسعه (آک) چندین تظاهرات گسترده به راه انداخته بود.

ارگنکن بازمانده گروه گلادیو است که در دوران جنگ سرد در داخل ستاد ارتش ترکیه برای مقابله با کمونیسم تشکیل شده بود.

گروه گلادیو مسئول ترور شماری از سیاستمداران و شخصیت‌های چپگرای مخالف آمریکا در ایتالیا، آلمان و فرانسه در سه دهه ‪ ۶۰ ،۷۰‬و ‪ ۸۰‬میلادی بوده است.

گفته می‌شود این گروه را که در دوران جنگ سرد در بسیاری از کشورهای عضو ناتو فعالیت داشتند، سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس رهبری می کردند، ولی پس از فروپاشی شوروی این گروه در کشورهای اروپایی متلاشی شد.

اواسط بهمن ماه سال گذشته یک تیم پنج نفری به اتهام سوء‌قصد به رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه دستگیر شدند.

این گروه که از آنان به عنوان ارگنکن یاد شد، هنگام دستگیری متهم شدند که قصد ترور اورهان پاموک نویسنده مشهور ترکیه، شخصیت‌های کرد و رهبران حزب (حرکت) جامعه دمکراتیک را نیز داشته‌اند.

کد خبر 46966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز