«خوبه...برو». «خوبه...تمام». کلیفتون کالینز جونیور با این ۴ کلمه سبک کارگردانی کلینت‌ایستوود را توصیف می‌کند.

سينما

همشهری آنلاین - سمیرا مصطفی‌نژاد: به گفته اطرافیان و بازیگران ایستوود، ‌او هرگز فریاد نمی‌زند: «اکشن» و بعد از آن «کات»! او ترجیح می‌دهد همه‌چیز ساده، سریع و بی‌سروصدا باشد و به همین سیاق است که ایستوود تا به امروز که نزدیک به ۹۰سال سن دارد، دست از کارگردانی فیلم‌های سینمایی برنداشته‌است؛ کارگردانی که درباره‌اش می‌گویند میان زندگی و دوربین روشن و خاموش برای او تفاوتی وجود ندارد. ایستوود بازیگری را از ۲۵سالگی و کارگردانی را از ۴۱سالگی آغاز کرد و در دوران ۴۸ساله کارگردانی‌اش، تقریبا هرسال یک فیلم و در بعضی از سال‌ها ۲ فیلم موفق را کارگردانی کرده‌ یا تهیه‌کننده آن بوده‌است و کسی نمی‌داند چه زمانی قرار است با گفتن «خوبه...تمام» خود را بازنشسته کند.

ایستوود در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «هیچ‌وقت نخواهی فهمید که کی قرار است دست از کار بکشی، من از این کار لذت می‌برم». و این سبک زندگی و کار تنها مختص این ستاره هالیوودی خستگی‌ناپذیر نیست، بسیاری از کارگردانان دهه‌های ۶۰و ۷۰میلادی، امروز، در دهه هفتم یا هشتم زندگی خود همچنان تصوری از بازنشستگی و گوشه‌گیری از جهان سینما ندارند و فعالانه رؤیاهای خود را در خلق تجربه‌های جدید دنبال می‌کنند. حتی جورج لوکاس ۷۵ساله که از سال۲۰۱۲ به‌صورت رسمی بازنشستگی خود را اعلام کرد، همچنان به‌عنوان مشاور و راهنما، نویسنده یا تهیه‌کننده، به‌ویژه در مجموعه فیلم‌های «جنگ‌های ستاره‌ای» حضور دارد. او در سال ۲۰۱۵فیلمنامه «جادوی عجیب» را نوشت و به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم «ایندیاناجونز» حضور پیدا کرد. در سال ۲۰۱۸ نیز در فیلم‌های «سولو: داستان یک جنگ ستاره‌ای» و مجموعه «ماندالوریان» همکاری‌هایی کوتاه داشت.

  مارتین اسکورسیزی که با فیلم طولانی «مرد ایرلندی» مانند همیشه توجه منتقدان زیادی را به‌خود جلب کرده‌است، سال‌ها پیش در نشستی خبری در جشنواره فیلم مراکش۲۰۱۳ اعلام کرد که پس از ساختن چند فیلم دیگر، به بازنشستگی فکر خواهد کرد. او گفت: به‌شدت مشتاقم تا می‌توانم فیلم بسازم اما اکنون ۷۱ساله هستم و تنها چند فیلم دیگر مانده تا بسازم. از آن مصاحبه تا به امروز، اسکورسیزی ۷۷ساله دست‌کم ۲فیلم بلند و ۲فیلم مستند، یک فیلم کوتاه و یک اپیزود از مجموعه تلویزیونی «وینیل» را کارگردانی کرده‌است و دست‌کم ۲پروژه فیلم بلند دیگر در دست دارد. به گفته منتقدان، هرچه سن اسکورسیزی بالاتر می‌رود، کارگردانی‌اش رادیکال‌تر می‌شود.

گویی با یادگیری تکنیک‌های جدید بهره بردن از فناوری‌های جدیدالورود به صنعت سینما، عطش بیشتری برای تجربه‌های جدید در او ایجاد می‌شود. علاقه شدید اسکورسیزی در استفاده از تجربه‌های جدید را در فیلم مرد ایرلندی می‌توان به خوبی مشاهده کرد، او یک تریلر جنایی معمولی را به پدیده‌ای جدید و جذاب تبدیل کرده‌است. اسکورسیزی از سال ۱۹۶۷تا به امروز نزدیک به ۲۸فیلم بلند سینمایی را کارگردانی کرده و با توجه به در دست داشتن ۲پروژه دیگر سینمایی در دست اجرا، به‌نظر نمی‌آید ادعای سال۲۰۱۳ او درباره بازنشستگی احتمالی‌اش اعتبار چندانی داشته باشد. شاید او نیز هنوز نمی‌داند که چه زمانی قرار است دست از کار بکشد.

پدرخوانده کارگردانی جهان به تازگی ۸۰ساله شده‌است. فرانسیس فورد کاپولا به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین کارگردانان در قید حیات جهان که فیلم‌های برنده اسکار و پرفروش زیادی را کارگردانی کرده‌است، همچنان رؤیاهای سینمایی زیادی دارد که می‌خواهد آنها را به واقعیت تبدیل کند. کاپولا، ‌کارگردانی که فیلم‌هایش اسکارهای بسیاری را درو کرده ‌است، نخل طلای کن و جوایز بسیاری از دیگر جشنواره‌ها را به‌دست آورده و فیلم‌هایش به شکلی شگفت‌آور تقریبا در تمامی کشورهای جهان پرفروش شده‌اند، به اندازه کافی با وجه تاریک حرفه خود نیز آشنایی دارد.

شرکت فیلمسازی او زئوتروپ دست‌کم ۲بار ورشکست شد و چند فیلمش تنها به اندازه‌ای فروش رفت که بتواند بخشی کوچک از هزینه‌های تولید را پوشش دهد. و در روزهایی که او در صحنه حضور داشت، مانند زمانی که درحال ساخت فیلم «اینک آخرالزمان» بود، قطعا بارها و بارها به‌خاطر کارگردان بودنش به‌خود ناسزا گفته‌است، زیرا در زمان ساخت این فیلم هرچیزی که امکان خراب شدن را داشت، خراب شد و کل پروژه در آستانه نابودی قرار گرفت. اما موفقیت این فیلم در جشنواره کن ‌و پس از آن سه‌گانه پدرخوانده او را به یکی از کارگردانان پیشرو در سینمای «هالیوود نو» تبدیل کرد. کاپولا ۵۷سال است که مشغول فیلمسازی است، در طول این سال‌ها ۳۰فیلم را کارگردانی کرده و در ۳۷فیلم به‌عنوان تهیه‌کننده حضور داشته‌است.

فیلم‌هایش در زمینه‌های مختلف ۶ اسکار و ۲ نخل طلای کن دریافت کرده‌اند و این کارگردان ۸۰ساله، هنوز رؤیای دیگری برای حرفه سینمایی خود در پیش رو دارد: او به‌زودی ساخت پروژه «مگالوپلیس» یک افسانه علمی-‌تخیلی در نیویورک آینده را آغاز خواهدکرد.    کلینت ایستوود در زندگی حرفه‌ای غول هالیوودی دیگری نقشی کلیدی دارد و به گفته خود او، زندگی حرفه‌ای و بازنشستگی او بستگی به زمان بازنشستگی ایستوود دارد و این تقریبا به معنی هرگز است. استیون اسپیلبرگ در سال۲۰۱۲ در مصاحبه‌ای اعلام کرد هیچ برنامه‌ای برای بازنشستگی ندارد و تا زمانی که کلینت‌ایستوود به کارگردانی و فیلمسازی ادامه دهد، او نیز ادامه خواهدداد.

اسپیلبرگ رابطه طنزآمیزی در زمینه بازنشستگی با ایستوود دارد و هرسال از او می‌پرسد: خب کلینت! آماده‌ای امسال بازنشسته شوی؟ و او در پاسخ می‌گوید: نه. تو چطور؟ این کارگردان ۷۲ساله در طول ۶۰سال فعالیت حرفه‌ای خود ۵۲فیلم را کارگردانی کرده و در ۵۹فیلم به‌عنوان تهیه‌کننده ظاهر شده‌است. نگاهی گذرا به سال‌های ساخت فیلم‌های اسپیلبرگ دلیل وابستگی‌اش به ایستوود برای تعیین زمان بازنشستگی را مشخص می‌کند. اسپیلبرگ از سال۱۹۵۹ تقریبا هرسال یک فیلم ساخته‌است؛ درست مانند ایستوود و برای سال۲۰۲۰ نیز پروژه‌ای رمانتیک و موزیکال را در دست ساخت دارد؛ داستان «وست‌ساید».

کد خبر 469289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha