این روزها تن پوش سفید رنگ برف در مناطق شمالی کهگیلویه و بویراحمد، جنگل‌های پر از برگ‌های سرخ و زرد مناطق جنوبی و درختان سبز رنگ برخی مناطق، تجربه چهارفصل را برای گردشگران و مردم در این استان به ارمغان آورده است.

پاییز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اینجا در مناطق شمالی استان چون کاکان، مله شوره، شبلیز، مارگون و سی سخت تا چشم کار می‌کند برف است، آبشارها و چشمه‌ها یخ زده است و شاخه‌های درختان قندیل بسته است و بساط برف بازی و شادمانه‌های زمستانی گرم است.

این روزها گردشگران استان‌های جنوبی کشور راهی دامنه‌های برفی کوه چهار هزار و ۵۰۰ متر دنا می‌شوند تا لحظات خاطره انگیزی را تجربه کنند.

طبیعت برفی غیر از به ارمغان آوردن شادی بر زندگی حیات وحش نیز تاثیر نهاده است به طوری که سرما و گرسنگی برخی حیوانات را به دامنه کوه‌ها کشانده است که این هم از جلوه‌هایی است که کمتر در بقیه ایام سال قابل مشاهده است.  

اداره کل حفاظت محیط زیست هم ضمن توصیه به اهالی روستاهای دامنه کوهپایه‌های دنا برای مهربانی با گونه‌های حیات وحش آسیب دیده دست به کار شده تا علوفه مورد نیاز حیات وحش را تامین و میان آنان توزیع کند.

اما در مناطق جنوبی چون جنگل‌های دیل، کوه سرخ، روی دیگری از پاییز خودنمایی می‌کند، اینجا فرشی از برگ‌های سرخ و زرد زیر قدم‌های رهگذران پهن شده و راه رفتن در این فضای دل انگیز خاطره انگیز است.

این جلوه‌های زیبا پس از جندین سال خشکسالی رخ نمایی کرده است در آن روزهای سخت نه آنچنان خبری از برف در مناطق سردسیری بود و خشکی و کم بارانی طراوت را از طبیعت مناطق جنوبی هم گرفته بود.

اما یکی از منحصر به فردترین زیبایی‌های طبیعت کهگیلویه و بویراحمد در سواحل رودخانه‌ها و آب‌های روان به ویژه در سد کوثر، رودخانه‌های زهره و شاه بهرام تماشاخانه گردشگران شده است آنجایی که پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی آسیایی این سواحل را به عنوان سکونت زمستانی خود انتخاب کرده اند.  

احاطه شدن قله کوه‌ها با مه غلیظ پاییزی، دامنه‌های هزار رنگ آن در روزهای آفتابی پس از بارش باران و نمایان شدن رنگین کمان از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روزهای طبیعت پاییزی کهگیلویه و بویراحمد است که باید آمد و دید تا زیبایی‌های آن حس شود.
گله‌های گوسفند عشایر در دامنه کوه ها، آواز نی چوپانان، درست کردن چای دودی و کباب و تماشای تکاپوی زنان عشایر با لباس‌های محلی به راستی که خاطره انگیز و فراموش ناشدنی است.

در کنار جاده‌ها سفره خانه‌های سنتی نیز با عرضه غذاهای محلی چون دمپخت گوشتی، آش ماست، انواع کباب و دوغ پذیرای گردشگران هستند.

مسافران این مسیر نان محلی، دوغ با طعم گیاهان کوهی، کلحنگ، زالزالک‌های زرد و قرمز، مویز، روغن و عسل محلی را هم می‌توانند از فروشگاه‌های مسیر تهیه و به عنوان سوغات با خود ببرند.

یک گردشگر اهوازی گفت: لذت نظاره کردن طبیعت سفید پوش برای من بسیار زیبا و دلچسب است.

مرتضی محمد حسینی افزود: هر ساله در فصل زمستان برای تماشای زیبایی‌های طبیعی و برف بازی به دامنه‌های دنا سفر می‌کنم.

یک گردشگر در جنگل‌های دیل در شهرستان گرمسیری گچساران می‌گوید: آرامشی که با راه رفتن روی برگ‌های خشکیده درختان به انسان دست می‌دهد وصف شدنی نیست.

مریم حسین پور افزود: هر چند همه فصل‌های سال زیبایی‌های خود را دارد اما تماشای پاییز هزار رنگ در هوای بهاری جنگل‌های دیل و نغمه پرندگان بسیار دلنشین است.

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برپایی جشنواره برفی از مهمترین برنامه‌های گردشگری پیش بینی شده استان در سال جاری است.

سلمان خوش قدم اظهار داشت: ای آئین بهمن ماه امسال در پیست اسکی دنا برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: مسابقات ورزشی زمستانی از جمله اسکی، برف پیمایی، مجسمه سازی و تندیس سازی، مسابقات سرگرمی، پخت غذاهای محلی متناسب با فصل سرما از مهمترین برنامه‌های پیش بینی شده جشنواره برفی امسال است.
وی عنوان کرد: برگزاری جشنواره برفی سبب نشاط اجتماعی و رونق گردشگری در روزهای برفی و به ظاهر فصل کم رونقی گردشگری می‌شود.

خوش قدم بدون اشاره به آمار اظهار داشت: پاییز امسال گردشگرانی از استان‌های سراسر کشور از جاذبه‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد دیدن کردند.

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه ابراز داشت:از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه چهار میلیون و ۱۳۷ هزار و ۲۹۰ گردشگر داخلی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان دیدن کرده اند.

خوش قدم عنوان کرد: کوه گل سی سخت، آبشار یاسوج، پل بریم باشت، بارگاه بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) گچساران، چشمه بلقیس چرام و نقش برجسته‌های تنگ سولک از مهمترین جاذبه‌های دیدنی استان هستند.

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: استان به دلیل اقلیم چهارفصل در همه ایام سال ظرفیت پذیرش گردشگر را دارد.

وی تأکید کرد: روستاهای کریک، تمنک، ده شیخ، قلات بویراحمد و دامنه‌های خامی به دلیل داشتن اقامتگاه‌های بومگردی فرصت طلایی برای آشنایی با جاذبه‌های طبیعی و مردم شناسی استان است.

خوش قدم اظهار داشت: نظارت بر یک هزار و ۲۰۰ تخت اقامتی در هتل‌ها و مهمانسراهااز مهمترین اقدامات انجام شده برای پذیرایی بهتر از گردشگران در کهگیلویه و بویراحمد است.

کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران با حدود ۱۶هزار کیلومتر مساحت یک درصد وسعت ایران را در اختیار دارد در این روها می‌تواند بهترین مقصد برای گردشگرانی باشد که قصد فرار از شلوغی‌هایی کلان شهرها را دارند.

این استان سرزمینی مرتفع از رشته کوه‌های زاگرس است که کوه‌های سیاه، سفید، خامی، دنا، خائیز و دیل آن را احاطه کرده است.

کهگیلویه و بویراحمد که دارای ۲ منطقه سردسیری و گرمسیری است سالیانه پذیرای سه میلیون نفر گردشگر است.

شهرستان‌های بویراحمد و دنا در منطقه سردسیری قرار گرفته‌اند و شهرستان‌های گچساران، باشت، چرام، کهگیلویه، لنده و بهمئی هم در منطقه گرمسیری واقع شده‌اند.

افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۷۵۰ مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد که دارای ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی و صدها جاذبه‌های تاریخی و مردمشناسی است با ۷۲۳هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
 

کد خبر 469159

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha