برنامه توسعه انسانی سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود درباره نقش تغییرات آب‌وهوایی و فناوری‌ها در ایجاد نابرابری‌های جدید هشدار داده است.

سازمان ملل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) روز دوشنبه ۱۸ آذر در گزارش جدید خود هشدار داد، نسل جدیدی از نابرابری‌های جهانی ناشی از تغییرات آب‌وهوایی و فناوری می‌تواند به بروز بی‌ثباتی سیاسی و خشونت منجر شود.

این برنامه در گزارش توسعه انسانی سال ۲۰۱۹ خود هشدار داد که بر خلاف ثروت و درآمد، تغییرات آب‌وهوایی و فناوری در دوران مدرن به شکل فزاینده‌ای بین افراد دارا و ندار شکاف ایجاد کرده است. چنین شکل جدیدی از بی‌عدالتی افزایش یافته آن هم در حالی که پیشرفت‌هایی در برخی از شاخص‌های سنتی ایجاد نابرابری از جمله فقر شدید و بیماری‌ها حاصل آمده است.

این گزارش می‌افزاید: بحران آب‌وهوایی بیش از همه به اقشار ضعیف آسیب وارد کرده است. تغییرات آب و هوایی با آسیب رساندن به کشورهای در حال توسعه، بی‌عدالتی در این کشورها را افزایش خواهد داد و بسیاری از این آنها توان مقاومت در برابر تهدیدهای ناشی از آن از جمله سوء تغذیه، بیماری‌ها و فشارهای روانی را نخواهند داشت.

این گزارش درباره تاثیرات فناوری در بی‌عدالتی نوشت: سهم بزرگسالان با سطح تحصیلات دانشگاهی در کشورهای توسعه یافته ۶ برابر کشورهای کمتر توسعه یافته است.

شاخص توسعه انسانی ترکیبی برای ارزیابی موفقیت کشورها بر اساس سه معیار «زندگی طولانی و سالم، دسترسی به دانش و سطح زندگی مناسب» است.

  • رتبه ایران در گزارش توسعه انسانی سازمان ملل

بر اساس گزارش شاخص توسعه انسانی سازمان ملل، امتیاز توسعه انسانی ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی ۰.۷۹۷ بوده که این کشور را در رتبه ۶۵ در بین ۱۸۹ کشور قرار می‌دهد. بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ امتیاز توسعه انسانی ایران افزایشی ۳۸.۳ درصدی داشته است.

همچنین ترکیه در طبقه‌بندی توسعه انسانی در سطح «توسعه بسیار بالا» قرار گرفته که به دلیل تقویت استانداردهای زندگی و امید بالاتر به زندگی بوده است. این نخستین بار است که ترکیه در طبقه‌بندی توسعه بالا در شاخص توسعه انسانی قرار می‌گیرد و موفق به کسب امتیاز  ۰.۸۰۶ در سال ۲۰۱۸ شده است. این کشور از بین ۱۹۸ کشور در رتبه ۵۹ قرار گرفت.

دیگر همسایگان ایران همچون عراق، پاکستان و افغانستان نیز به ترتیب جایگاه ۱۲۰، ۱۵۲ و ۱۷۰ را در میان ۱۸۹ کشور جهان به خود اختصاص داده‌اند.

در جهان پس از نروژ، کشورهای سوئیس و ایرلند در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته‌اند و دو کشور آلمان و هنگ‌کنگ نیز به طور مشترک رتبه چهارم را بر اساس شاخص توسعه انسانی کسب کرده‌اند.

کد خبر 469148
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha