یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
۰ نفر

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است.

شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب

همشهری‌آنلاین: از پنجم خرداد ۱۲۸۷ خورشیدی، با فواران چاه شماره یک مسجد سلیمان، تاکنون، مناطق نفت‌خیز جنوب به عنوان زادگاه صنعت نفت ایران عمده‌ترین تولیدکننده نفت خام کشور محسوب می‌شود.

مناطق نفت‌خیز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی توسط دو شرکت خاص خدمات نفت ایران مشهور به اسکو (osco) و شرکت خدمات غیر صنعتی اداره می‌شد. پس از انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی مدیریت مناطق نفت‌خیز به مدیریت تولید مناطق خشکی تغییر نام داد و حوزه فعالیت آن کل کشور را در بر گرفت. سرانجام سال ۱۳۷۹ با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت نفت مبنی برایجاد تغییر و تحول در نحوه اداره فعالیت ها، ساختار سازمانی مناطق نفت‌خیز جنوب شامل یک ستاد مرکزی و نه شرکت فرعی شکل گرفت. ستاد مرکزی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب دارای هفت مدیریت تولید، امور فنی، امور مالی، مهندسی و ساختمان، منابع انسانی، برنامه‌ریزی تلفیقی و تدارکات و امور کالاست. این شرکت دارای پنج شرکت بهره‌بردای نفت و گاز تابع شامل کارون، مارون، آغاجاری، گچساران، و مسجد سلیمان است که بر اساس موقعیت جغرافیایی و میدان ‌ای اصلی تحت اختیار نام گذاری شده وفعالیت می‌کنند.

به گزارش سایت شرکت ملی نفت ایران، سال ۱۳۸۳ در مناطق نفت‌خیز جنوب با هدف ایجاد بنگاه‌های اقتصادی و تفکیک وظایف مرتبط با حاکمیت و راهبری از امور تصدی گری و اجرایی، چهار شرکت خدماتی –تخصصی با تجدید نظر در بخش هایی از مدیریت‌ها و ادارات ستادی مناطق نفت‌خیز جنوب تشکیل شد که شامل شرکت خدمات مهندسی توربین جنوب، شرکت پیراحفاری ایران، شرکت خدمات ترابری وپشتیبانی نفت و شرکت خدمات رفاهی نفت است.

این شرکت با بیش از ۴۵ میدان هیدروکربوری بزرگ و کوچک در گستره ای افزون بر ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع از استان بوشهر تا شمال خوزستان، حدود ۸۰ درصد نفت خام و ۱۶ درصد گاز کشور را تولید می‌کند. در این قلمروی وسیع نفتی میدان‌های بزرگی همچون اهواز، گچساران، مارون، آغاجاری، کرنج، پارسی و بی بی حکیمه قرار دارند.

اهداف و برنامه‌های کلان

تولید صیانتی از مخازن هیدروکربوری،  حفظ کیفیت نفت خام تولیدی، جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت، اقدامات موثر در جلوگیری از آلودگی محیط زیست و برنامه‌ریزی حفظ حریم تاسیسات استراتژیک از جمله اهداف این شرکت است.
  
 شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون با مرکزیت اهواز، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون با مرکزیت اهواز، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری با مرکزیت آغاجاری، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با مرکزیت مسجدسلیمان، شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با مرکزیت گچساران، شرکت‌های زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب‌اند.

کد خبر 469109
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha